Gummiflärpfastsättning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
rolfa
Erfaren medlem

Gummiflärpfastsättning

Inlägg av rolfa » tis 12 feb 2008, 11:26

Hej!
De senaste två säsongerna har gummiflärpen runt segelbåtsdrevet hängt som ett par nedhasade kallingar då båten tagits upp. Första året använde jag kontaktlim, och andra året försökte jag med sikaflex.
Hur gör ni för att få flärpen att sitta fast hela säsongen?

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » tis 12 feb 2008, 11:53

Hej! Jag har använt kontaktlim, men det måste vara lösningsmedelsbaserat. Vattenbaserat fungerar dåligt. Gör rent från gamla limrester och rugga upp ytorna, så blir det säkert bra.
/Karl-Magnus.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 12 feb 2008, 12:46

Jag kör med sikaflex. Var noga med att INTE limma uppe på gammal bottenfärg och se till att sätta det hela i press under härdningstiden (plywoodskivor med gladpack mellan gummit o trät och brädor ner mot backen).
Tillverkade dessutom "flärpen" själv av tunt indistrigummi köpt på Biltema.
Kostnad - ett par tior istället för flera hundra som Volvo tar för sin gummibit.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » tis 12 feb 2008, 13:13

Jeg har ikke det problem!
Jeg limede min gummiflap på bunden af min Beason 31 i maj 1984, og der har den siddet siden! - også selv om jeg har taget drevet ud af båden (oppefra) for at skifte gummimembran.
Forklaring: Jeg var meget, meget grundig med at afrense og matslibe området hvor kontaktlimen skulle påføres, og jeg var meget omhyggelig med at presse gummiflappen fast.
Den falder jo nok af før eller siden, men lige nu sidder jeg og ser på den og den ser ud som om den sidder fast! :lol:
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » ons 13 feb 2008, 08:21

tyvärr har jag haft samma problem ,rengjort noga , limmat med både sika o kontaktlim men likväl lossnade den , till slut tillverkade jag 2 rostfria plattjärn 2mm tjock o 10 mm bredd borra skruvhål i ändarna tog lagom långa skruv som gick in i plasten ca 5-7 mm limma o skruvade fast sen dess har det suttit
//Johan

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » ons 13 feb 2008, 08:21

tyvärr har jag haft samma problem ,rengjort noga , limmat med både sika o kontaktlim men likväl lossnade den , till slut tillverkade jag 2 rostfria plattjärn 2mm tjock o 10 mm bredd borra skruvhål i ändarna tog lagom långa skruv som gick in i plasten ca 5-7 mm limma o skruvade fast sen dess har det suttit
//Johan

Skriv svar