Laga genuakapell.
Laga genuakapell.
Tidigare ägaren har haft problem med att genuakapellet fladdrat och duken skavts sönder av spännlinorna. Frågan är hur man bäst lagar de 20-talet femkronestora hålen. Jag har skaffat duk av samma kvalitet och färg och väljer mellan att limma eller sy. Smidigast hade varit att utvändigt limma på lagningslapparna. Alternativet är att sy, men då jag tror att symaskinen skulle storkna av dubbel kapellväv blir det väl i så fall att handsy vilket tar en del tid.
Någon som har erfarenhet av liknande arbeten? Vilket lim kan funka? Eller måste man handtrockla?
Kommentar till genuakapell: Sparar ruskigt mycket livslängd på seglet Viktigt att spänna linorna så hårt det bara går för att undvika fladder. Bra om linorna är dragna så de snörper från båda hållen, ger bättre effekt. Ena linparet går då rakt upp och vänder i toppen och snörper från toppen och ner till mitten. Andra paret snörper nerifrån och upp till mitten.
//Niklas S
Faurby424 Alinde.
Någon som har erfarenhet av liknande arbeten? Vilket lim kan funka? Eller måste man handtrockla?
Kommentar till genuakapell: Sparar ruskigt mycket livslängd på seglet Viktigt att spänna linorna så hårt det bara går för att undvika fladder. Bra om linorna är dragna så de snörper från båda hållen, ger bättre effekt. Ena linparet går då rakt upp och vänder i toppen och snörper från toppen och ner till mitten. Andra paret snörper nerifrån och upp till mitten.
//Niklas S
Faurby424 Alinde.
Du kanske kan använda lim (kontaktlim) om du kan få rent. Men lappa för hand skall väl heller inte vara alldeles omöjligt (men trist, naturligtvis). Man måste ju inte heller anlita en segelmakare, vilken skomakare som helst borde kunna lappa i kapellväv.
Jag har IOFS inget genuakapell, men jag känner en som har och där har vi upptäckt att snörningen inte riktigt räcker kan man linda spinnakerfallet runt, som förstärkning ifall det blåser och fladdrar.
Jag har IOFS inget genuakapell, men jag känner en som har och där har vi upptäckt att snörningen inte riktigt räcker kan man linda spinnakerfallet runt, som förstärkning ifall det blåser och fladdrar.
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Laga genuakapell.
Känner mig här lite som Maxi33; Finns detta vetenskapligt bevisat? Tänk om kapellet skaver på det dyra segelet?cruisaren skrev:
Kommentar till genuakapell: Sparar ruskigt mycket livslängd på seglet
//Niklas S
Faurby424 Alinde.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Cascos textillim tror jag lämpar sig bättre. Citerat från produktdatablad nedan:Anders S skrev:Du kanske kan använda lim (kontaktlim) ...
"Casco Textillim 2955-57, 3180 Användningsområde:
Rekommenderas för limning av grova textilier och skinn, t ex jeans, arbetskläder, presenningar, tält. Skölj omedelbart bort vått limspill med vatten. Torkat lim är mycket svårt att få bort."
Men bäst är nog att sy som sagt. Men kanske kan en kombination av bägge metoder ge möjlighet till färre stygn, och därmed mindre tråkigt slit. (Låta latmasken få breda ut sig helt enkelt).
mvh Sven-Barry
-
Kalle Kula
- Diamantmedlem
Sy! - inte limma!
Hej Cruisaren!
Jag skulle defintivt sy istället för att limma! Risken är att lapparna kryper lite och limmet syns som en mörk ring på underlaget...inte snyggt på en Furby..
Dessutom tror jag att det sydda håller bättre!!
Hade jag varit Du hade jag kollat in om det i Din närmaste vänkrets inte råkar finnas någon som har en gammal elkonverterad Singer symaskin från 1913 som klarar av att sy genom pansarplåt...!
Kanske kan Du låna en sådan..?
Mvh
//KALLE KULA//
Jag skulle defintivt sy istället för att limma! Risken är att lapparna kryper lite och limmet syns som en mörk ring på underlaget...inte snyggt på en Furby..
Dessutom tror jag att det sydda håller bättre!!
Hade jag varit Du hade jag kollat in om det i Din närmaste vänkrets inte råkar finnas någon som har en gammal elkonverterad Singer symaskin från 1913 som klarar av att sy genom pansarplåt...!
Kanske kan Du låna en sådan..?
Mvh
//KALLE KULA//
Textillim kan nog vara det bästa limmet, det kan jag hålla med om (om man nu vill limma). Tydligen håller det också ännu bättre än kontaktlim.
Det är inte alldeles omöjligt att sy med en mesig modern maskin heller, om man använder en sk "jeansnål". Min kära hustru (det är hon som har symaskinskörkort hos oss) sydde en hel sprayhood på en standardmaskin på det sättet. Å andra sidan märktes det på den efteråt.
Frågan är ju också om det skall vara en snygg reparation för många år framåt, eller om det handlar om en ful-lösning för "bara" en eller två säsonger.
Det är inte alldeles omöjligt att sy med en mesig modern maskin heller, om man använder en sk "jeansnål". Min kära hustru (det är hon som har symaskinskörkort hos oss) sydde en hel sprayhood på en standardmaskin på det sättet. Å andra sidan märktes det på den efteråt.
Frågan är ju också om det skall vara en snygg reparation för många år framåt, eller om det handlar om en ful-lösning för "bara" en eller två säsonger.
Anders S
Re: Laga genuakapell.
Det är vetenskapligt bevisat.....Eller skall jag uppfatta frågan som ironi?Guitar Nilsson skrev:Känner mig här lite som Maxi33; Finns detta vetenskapligt bevisat? Tänk om kapellet skaver på det dyra segelet?cruisaren skrev:
Kommentar till genuakapell: Sparar ruskigt mycket livslängd på seglet
//Niklas S
Faurby424 Alinde.
Vår spectragenua till förra båten förutspåddes av segelmakaren få 7-8 års livslängd. Efter 8 år är seglet fortfarande i mycket gott skick efter att ha bott i ett kapell så gott som varje natt. Jag gissar att nye ägaren, med samma hantering, kan segla vidare med det dyra seglet ytterligare minst 8 år.
Kalle Kula. Tar tacksamt emot erbjudandet om Singern. Lär dig stava. Vi höres.
//Niklas S
Faurby424 Alinde
För åtskilliga år sedan hittade jag en gammal elsymaskin av märket Ewa, på loppis. Grön och väger bly, zig-sag och raksöm genom flera lager kapellduk utan problem. Har sytt både genua- och bomkapell med den.
Jag tror inte på lim, det är nog bäst att sy. Alternativ till att ha öljettförstärkta hål o duken för att dra linorna igenom, är att med lämpligt band sy fast ringar.
/Karl-Magnus
Jag tror inte på lim, det är nog bäst att sy. Alternativ till att ha öljettförstärkta hål o duken för att dra linorna igenom, är att med lämpligt band sy fast ringar.
/Karl-Magnus