Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Tommy
- Diamantmedlem
Hej!
Toalettgolvet (egentligen lite hybris att kalla det golv, en liten plastyta på några kvadratdecimeter) såg för hemskt ut med diverse skruvhål mm.
Nu har jag satt igen dessa med epoxy. Har även tagit bort slangen som syns i övre vänstra hörnet, och plastat igen det hålet. Efter slipning är nu golvet fantastiskt jämt och slätt om jag får säga det själv.
Vad är nu bästa metod för att även få det vitt och blankt? Funderar att måla på med Gelcoat. Något man bör tänka på för att få detta blankt och slätt? Jag har inte arbetat med Gelcoat över en större yta förut.
Eller finns det bättre alternativ än Gelcoat?
Hälsningar
Tommy
-
T
- Diamantmedlem
Inte gelcoat i så fall men väl topcoat, som är gelcoat som är spetsad med än för ändamålet avsedd vaxlösning.
Själv skulle jag använt en vanlig 2-komponentslack, Perfection eller liknande. Enklare att hålla på med och starkare men förmodligen lite dyrare.
/T
Senast redigerad av 1
T, redigerad totalt 0 gånger.
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Skall det målas är det med 2-komponent, instämmer helt i Mr T rekommendation.
2-komponent är lite svårt att måla med (rinner och har sig), och kanske lite dyrt (halvburk finns). På en yta som denna bör du ha minst 4 lager, och ett grundlager. Slipning efter grundlagert, och sedan 3 lager vått-i-vått, lätt slipning och sedan på med ytlagert så blir det fint.
Gelcoat / topcoat blir tjock på en gång, det räcker med ett lager. Nackdelen är att det är svårt att få det jämnt när man målar, och då kanske man väljer att efterslipa. Inte så kul. Problemet med gelcoat /topcoat är att det inte är så elastiskt, vilket kan leda till att det spricker upp om det blir tjockt. Gelcoat är också ganska mjukt, tål inte alls att man går på det egentligen.
En mellanvariant är att man kör med en-komponent, som är lättare att måla med, men inte så slitstarkt.
På en golvytan som den, kanske du skall fundera på om du vill ha glans eller matt. Kanske ha i lite halanix för att man inte skall halka om det blir blött (det blir det)?
En annan variant är att lägga in teak. Antingen i form av några ribbor med nåtmassa mellan ("teakdäck") eller i form av en liten trall. Det kan bli tjusigt, och praktiskt (beroende på omständigheterna - jag måste erkänna att det kan bli opraktiskt också).
-
S-B A-son
- Diamantmedlem
Instämmer också i herrarnas rekommendation. Undvik topcoat!
Enligt min efarenhet är det också en aning trickigt att säkerställa "jämn" blandning när det gäller topcoat (och gelcoat). Det är i varje fall avsevärt svårare än med 2-komp färg.
Om du har någon spillbit teakplywood så kan du naturligtvis använda denna. Försegla kanterna med list. Det blir snyggt och om du fernissar blir det också lätt att hålla rent.
mvh Sven-Barry
-
Tommy
- Diamantmedlem
Bra, tack för svaren. Lack it is! Anledningen till att jag drogs till Topcoat är ju att det är vad som sitter där från början. Men det är nog svårt att få snyggt, och spricker, som ni skriver.
Perfection 2-komponent får det nog bli. Då gäller det bara att hitta rätt kulör. Hade för mig att "Off white" är det närmaste man kan komma den klassiska gelcoat-kulören 808 (Albin-båtarna).
Varför använder man överhuvudtaget Topcoat när man bygger båtar? Antar att det bara är för att få till den jämna ytan över glasfibern? Vid allt förbättringsarbete ska alltså lack användas istället.
/Tommy
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Man använder gelcoat därför att det går snabbt och är billigt, tex på utsidor och däck. Topcoat som man målar med därför att det är billigt och går snabbt ...
Målar man om utsidorna med 2-komp brukar det bli mycket hållbarare än gelcoaten. Jag har sett en motorbåt som målades om med internationals 1-komponent, det ser fortfarande bättre ut än gelcoaten.
Smärre förbättringsarbeten görs med topcoat eller gelcoat, för att få samma färg och annat. Större arbeten, då är det bättre att måla.
Glöm nu inte anti-halk!
-
Maxi33
- Diamantmedlem
Intressant att se ditt toalettrum Tommy, min Ballad hade ingen plastad modul till durk utan en inpassad skiva durkplywood där toaletten var monterad, med en cirka 100 mm hög frontpanel i massiv mahogny och med det nakna skrovet under.
Min båt var nummer 887 från 1975, är din senare eller tidigare?
Var har du numera slangen för vatten till toaletten efter att du tagit bort genomföringen i durken?
Jag skulle inte lägga tid på att måla ytan utan i stället limma på en snygg durk, i riktigt trä eller i något fejkmaterial. Jobbet du redan lagt ner på att plasta igen alla hålen är ju då lite overkill, men tänk på slutresultatet.
Jag förmodar ju att du skall sätta tillbaka toalettstolen, och då använder man ju inte ytan till något annat än att titta på, och någon anti-halk behövs inte.
-
Tommy
- Diamantmedlem
Hej,
Min är nummer 1471, byggd 1979. En stor omvälvning skedde 1978, det var då man bytte den randiga mahognyn i inredningen mot teak, plastat toalettgolv, aluminiumlist runtom båten osv osv.
Precis som du skriver så är "golvet" inget man står på. I och med att toastolen placeras där så blir förpiksgolvet (mellan två vikväggar) det man har fötterna på.
Jag vill ha det plastade golvet utan trädurk, för att det är hygieniskt, och om du tittar rikigt noga på bilden så syns en försänkning i plasten (kant runt om). Det gör att toagolvet blir väldigt fräscht och lätt att hålla rent.
Det hål jag plastade igen var för slangen längst uppe till vänster. Det är för handfatets vatten, och handfatet har jag rivit ur. Ingen plats för sådant (den slangen gick till färskvattentanken). Spolvattnet kommer upp genom slangen som syns mitt i golvet (utbytt, där gapar just nu ett 25 mm hål).
/Tommy
-
Maxi33
- Diamantmedlem
Naturligtvis Tommy, det var jag som läste och tittade och tänkte slarvigt med slangarna - spolslangen till toaletten är ju inte till vänster...
Men om du tänker på hygienen, är denna slang i framtiden tät i genomföringen i den inplastade durken...?
Hur ser det ut undertill...?
Skall du inte ha ett handfat alls i toalettrummet?
Jag byggde om mitt rum så att jag höjde det utdragbara handfatet cirka 100 mm, plats fick jag genom att jag flyttade septictanken till sittbrunnsförrådet, och då kom handfatet också på en bekvämare höjd för ansiktsvask och tandborstning.
Avloppet från handfatet drog jag med en mjuk slang akteröver och satte en T-koppling på avloppet från vasken i pentryt alldeles under vasken.
Funkade perfekt.
-
Tommy
- Diamantmedlem
Maxi33 skrev:Men om du tänker på hygienen, är denna slang i framtiden tät i genomföringen i den inplastade durken...?
Hur ser det ut undertill...?
Genomgången blir tät, lite sika runt slangen. Utrymmet under toagolvet kan man nå, via luckan i förpiksgolvet (man får ha långa böjliga armar).
Maxi33 skrev:Skall du inte ha ett handfat alls i toalettrummet?.
Nix! För lite plats och onödigt tycker vi. Kökets ho duger gott.
/Tommy
-
Maxi33
- Diamantmedlem
På min Ballad var det bara några få centimeter mellan skrovet och durken där frontpanelen till toaletten satt - och det var alltså inte möjligt att nå in under toaletten den vägen. Kanske durken i förpiken på din mycket senare Ballad är lite högre än på de tidigare, eller kanske är fronten på toalettens upphöjda plattform närmare centerlinjen.
Har din Ballad vikdörren mot salongen så arrangerad att den delvis täcker garderoben på babordsidan när den är öppnad?
Jag vände på denna dörr och satte gångjärn på skottet bakom masten så att den öppnades och "försvann" mot detta skott - den fick precis plats mot toalettens vikdörr.
Detta gav mycket bättre åtkomst till garderoben och gav en rymligare känsla i förpiken.
-
Allegro27
- Erfaren medlem
Man kan ju lägga på kork på golvet och lacka det.
Med vänlig hälsning
Bosse Nilsson, Västerås
-
Tommy
- Diamantmedlem
Maxi33 skrev:Har din Ballad vikdörren mot salongen så arrangerad att den delvis täcker garderoben på babordsidan när den är öppnad?
Ja, det är just det arragemanget. Den täcker garderoben helt, dvs utgör en hel garderobsdörr när den är öppen. Jag vill kunna stänga om garderoben. Och sen finns en dörr till mot toautrymmet, som delar av mot förpiken när den är öppen. Jag tycker att detta funkar kanonbra.
Kommen från enklare förhållanden där toan i Albin 78:an satt under förpikskojerna, så är detta ett jättelyft. Balladens kan ju inte jämföras med att ha en toalett där man går in och stänger om sig, men nästan. Smart att inte slösa mer plats till toan, och att förpiksgolvytan så att säga får utgöra toagolv vid behov. Nackdelen är förstås att eventuella stackare i förpiken blir instänga. Men det får man ta.
Eftersom det golv jag nu ska fixa inte är något man kliver på så utgår träskivor, antihalk och kork mm (annars är det jättebra tips!). Jag vill ha den rena plastytan för att det är så lätt att torka av ev. spill. Det är ju inte helt ovanligt att båttoaletter börjar läcka kring pump osv. Då är det bra att golvet är nersänkt någon cm, som en "skål".
Hälsningar
Tommy
-
bosseh
- Diamantmedlem
Jag tycker man ska vara lite rättvis mot topcoat. Det är trots allt ett snabbt och enkelt sätt att få en stark och lättrengjord yta. Dammfritt och lägg på tjockt brukar bli bra.
Plastar man upp nya grejer använder jag hellre tvåkomponets härdlack - man får ju en extra chans att fixa skavanker som man ser först när grejen kommer ur formen och får en starkare yta än gelcoat.
-
BF!!
- Platinamedlem
Hej Tommy,
Tittade också på din bild och har en liten kommentar, lite off topic kanske men ändå. Längst till höger på bild har du en lodrät kabel som sitter längs en kant med vita kabelklammrar. För att slippa dessa på en kabel som är synlig så tycker jag det ser mer proffsigt ut om tar bort dessa klamrar och istället fäster kabeln med små duttar med svart Sika. Än bättre kan vara att lägga kabeln i en tunnväggig kabelslang som man fäster med små duttar med svart Sika så blir kabeln än bättre skyddad för yttre åverkan. Kabelslangen är samma typ finns i bilar.
Om du bor i Uppsala kan jag rekommendera inköp av dessa kabelslangar hos Generatorservice på Danmarksgatan, hörnet Stålgatan. Se
http://www.generatorservice.se
Jag har handlat olika dimensioner där till min el-renovering.
Hälsn.
Lars i Knivsta