Propelleraxeltätning
Propelleraxeltätning
Snart sjösättning och jag kommer nu ihåg att vid gång så "skvätte" det in vatten via propelleraxeln när den roterade. Pressade in vattenfast fett men det gav inget större resultat. Vad att göra?
Finns det någon genväg utan att behöva demontera hela propelleraxeln (rodret behöver då dessutom tas bort)? Båten är en Albin Delta.
Finns det någon genväg utan att behöva demontera hela propelleraxeln (rodret behöver då dessutom tas bort)? Båten är en Albin Delta.
Det kan det nog finnas (genväg, alltså, inte läckage). Det beror på vilken typ av tätning du har.
En gammaldags packbox har en talgfläta runt axeln, och packboxen skruvar man åt så att talgflätan blir lagom tigt. Ofta kombinerar man fett och packning som få hjälps åt. Rnovering: Byt talgfläta, skruva åt lagom (i sjön: en droppe i minuten vid motorgång, torrt vid stillaliggande är lagom); fyll på med fett. Handhavande: Skruva åt fettkoppen var gång du stannar motorn. Då tätar fettet, även om du ligger still veckovis.
En modern packbox har simmerringar, ofta flera i serie. Det är bara den yttersta som håller, de inre går tätt om de inte får smörjning, vilket de kan få via en oljereservoar eller en fettkopp. Ibland finns ett bronslager med i bilden - det måste alltid smörjas. Dessa kan inte bytas utan att dela propelleraxeln, men det räcker att skilja axeln från axelkopplingen - man behöver inte dra ut hela. Kanske kan du i så fall lossa propellern och dra ut tillräckligt för att komma åt? Renovering: Kontroll av lagerytorna (slitage, korrosion), byte till nya. Skulle propelleraxeln ha spår kan man ofta justera läget för packboxhållaren på stävröret några mm, så att tätningarna går mot nya ytor. Annars kan man kanske justera propelleraxeln motsvarande inåt/utåt.
En tredje sort kallas ofta "Black Jack", och dessa tätar via en släpring mot en tryckplatta. Dessa skall ha fukt för att hålla. En sådan kan bara bytas om man delar axel och kopplaing, men de brukar hålla länge om man sköter dem. Renovering: Byt slitytorna, finns som servicekit.
Det är betydligt lugnare att serva propellerhylsan på land än i sjön, även om det finns äventyrliga män och kvinnor som har gjort det också.
En gammaldags packbox har en talgfläta runt axeln, och packboxen skruvar man åt så att talgflätan blir lagom tigt. Ofta kombinerar man fett och packning som få hjälps åt. Rnovering: Byt talgfläta, skruva åt lagom (i sjön: en droppe i minuten vid motorgång, torrt vid stillaliggande är lagom); fyll på med fett. Handhavande: Skruva åt fettkoppen var gång du stannar motorn. Då tätar fettet, även om du ligger still veckovis.
En modern packbox har simmerringar, ofta flera i serie. Det är bara den yttersta som håller, de inre går tätt om de inte får smörjning, vilket de kan få via en oljereservoar eller en fettkopp. Ibland finns ett bronslager med i bilden - det måste alltid smörjas. Dessa kan inte bytas utan att dela propelleraxeln, men det räcker att skilja axeln från axelkopplingen - man behöver inte dra ut hela. Kanske kan du i så fall lossa propellern och dra ut tillräckligt för att komma åt? Renovering: Kontroll av lagerytorna (slitage, korrosion), byte till nya. Skulle propelleraxeln ha spår kan man ofta justera läget för packboxhållaren på stävröret några mm, så att tätningarna går mot nya ytor. Annars kan man kanske justera propelleraxeln motsvarande inåt/utåt.
En tredje sort kallas ofta "Black Jack", och dessa tätar via en släpring mot en tryckplatta. Dessa skall ha fukt för att hålla. En sådan kan bara bytas om man delar axel och kopplaing, men de brukar hålla länge om man sköter dem. Renovering: Byt slitytorna, finns som servicekit.
Det är betydligt lugnare att serva propellerhylsan på land än i sjön, även om det finns äventyrliga män och kvinnor som har gjort det också.
Anders S
Nja, på Black Jacken har du väl ingen tryckplatta. Black Jack är endast att likna vid en Gummidamask som nyper runt axeln. Jag brukar bara spruta in en cm fett varje år före sjösättningen, fungarar utmärkt.Anders S skrev:Det kan det nog finnas (genväg, alltså, inte läckage). Det beror på vilken typ av tätning du har.
En gammaldags packbox har en talgfläta runt axeln, och packboxen skruvar man åt så att talgflätan blir lagom tigt. Ofta kombinerar man fett och packning som få hjälps åt. Rnovering: Byt talgfläta, skruva åt lagom (i sjön: en droppe i minuten vid motorgång, torrt vid stillaliggande är lagom); fyll på med fett. Handhavande: Skruva åt fettkoppen var gång du stannar motorn. Då tätar fettet, även om du ligger still veckovis.
En modern packbox har simmerringar, ofta flera i serie. Det är bara den yttersta som håller, de inre går tätt om de inte får smörjning, vilket de kan få via en oljereservoar eller en fettkopp. Ibland finns ett bronslager med i bilden - det måste alltid smörjas. Dessa kan inte bytas utan att dela propelleraxeln, men det räcker att skilja axeln från axelkopplingen - man behöver inte dra ut hela. Kanske kan du i så fall lossa propellern och dra ut tillräckligt för att komma åt? Renovering: Kontroll av lagerytorna (slitage, korrosion), byte till nya. Skulle propelleraxeln ha spår kan man ofta justera läget för packboxhållaren på stävröret några mm, så att tätningarna går mot nya ytor. Annars kan man kanske justera propelleraxeln motsvarande inåt/utåt.
En tredje sort kallas ofta "Black Jack", och dessa tätar via en släpring mot en tryckplatta. Dessa skall ha fukt för att hålla. En sådan kan bara bytas om man delar axel och kopplaing, men de brukar hålla länge om man sköter dem. Renovering: Byt slitytorna, finns som servicekit.
Det är betydligt lugnare att serva propellerhylsan på land än i sjön, även om det finns äventyrliga män och kvinnor som har gjort det också.
Du kan se den på www.drevia.se Gummipackbox art.nr 828.254 Den ligger under axelsystem 25mm posG
lasse
_/)_/)_/)_/)
Jeanneau SO 35
_/)_/)_/)_/)
Jeanneau SO 35
Hade en BlackJack på förra båten, den var gissningsvis femton år när jag sålde båten, inga läck och gummit var mjukt och fint och ingen antydan till ytsprickor osv.
Läste lite på drevia hemsida, ingen uppgift om rekommenderade bytesintervaller för BlackJack.
För bälgar till drev däremot skriver man att man bör byta med vissa intervaller och man skräms med att "många försäkringsbolag kräver byte minst vart sjunde år" (min fetstil)
Detta är fel - jag känner inte till något försäkringsbolag som har detta som krav i villkoren, däremot står det ibland i allmänt hållna broschyrer om båtvård och sjömanskap osv som en rekommendation, men då hänvisar man till att Volvo Penta rekommenderar det...
drevia skriver att gummi åldras och kan bli hårt, men lite längre ner skriver man att nya bälgar kan vara något år gamla och ha legat på hyllan hos firman som gör jobbet innan de blir monterade - men då gör det inget skriver man, eftersom "de förvaras svalt och mörkt".
När de sitter på båten sitter de också svalt och mörkt...det är väl skillnad på svalkan i en drevialagerlokal och i svenska sommarvatten kanske...
Någon som har ett försäkringsbolag som skriver sju år intervall i försäkringsvillkoren?
Någon som tror att bälggummi åldras men inte BlackJackgummi?
Någon som tror att det bara handlar om att sälja maximalt med bälgar för nästan tretusen kronor styck?
Obs, jag har startat egen tråd med detta inlägg, på allmän begäran...
Läste lite på drevia hemsida, ingen uppgift om rekommenderade bytesintervaller för BlackJack.
För bälgar till drev däremot skriver man att man bör byta med vissa intervaller och man skräms med att "många försäkringsbolag kräver byte minst vart sjunde år" (min fetstil)
Detta är fel - jag känner inte till något försäkringsbolag som har detta som krav i villkoren, däremot står det ibland i allmänt hållna broschyrer om båtvård och sjömanskap osv som en rekommendation, men då hänvisar man till att Volvo Penta rekommenderar det...
drevia skriver att gummi åldras och kan bli hårt, men lite längre ner skriver man att nya bälgar kan vara något år gamla och ha legat på hyllan hos firman som gör jobbet innan de blir monterade - men då gör det inget skriver man, eftersom "de förvaras svalt och mörkt".
När de sitter på båten sitter de också svalt och mörkt...det är väl skillnad på svalkan i en drevialagerlokal och i svenska sommarvatten kanske...
Någon som har ett försäkringsbolag som skriver sju år intervall i försäkringsvillkoren?
Någon som tror att bälggummi åldras men inte BlackJackgummi?
Någon som tror att det bara handlar om att sälja maximalt med bälgar för nästan tretusen kronor styck?
Obs, jag har startat egen tråd med detta inlägg, på allmän begäran...
Senast redigerad av 1 Maxi33, redigerad totalt 0 gånger.
En expert i mängden
Aldeles riktigt. Black Jack är tydligtvis en fjärde sort, mer släkt med en simmer-ring och packningen tätar direkt mot axeln. Den jag felaktigt kallade black jack heter (i min båt) Deep Sea Seal och har en tryckplatta och en släpring - det finns nog märkesvarianter på den principen också.Bosslady skrev:Nja, på Black Jacken har du väl ingen tryckplatta. Black Jack är endast att likna vid en Gummidamask som nyper runt axeln. Jag brukar bara spruta in en cm fett varje år före sjösättningen, fungarar utmärkt.Anders S skrev:
En tredje sort kallas ofta "Black Jack", och dessa tätar via en släpring mot en tryckplatta. Dessa skall ha fukt för att hålla. En sådan kan bara bytas om man delar axel och kopplaing, men de brukar hålla länge om man sköter dem. Renovering: Byt slitytorna, finns som servicekit.
Du kan se den på www.drevia.se Gummipackbox art.nr 828.254 Den ligger under axelsystem 25mm posG
Tack för påpekandet.
Anders S