Hur länge håller en Black Jack...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Hur länge håller en Black Jack...

Inlägg av Maxi33 » tor 10 apr 2008, 20:11

Det var Tommy som föreslog att detta med gummi är intressant nog att ha en egen tråd, tack Tommy för jag är för timid för att ha vågat mig fram annars...

Hade en BlackJack på förra båten, den var gissningsvis femton år när jag sålde båten, inga läck och gummit var mjukt och fint och ingen antydan till ytsprickor osv.
Läste lite på drevia hemsida, ingen uppgift om rekommenderade bytesintervaller för BlackJack.

För bälgar till drev däremot skriver man att man bör byta med vissa intervaller och man skräms med att "många försäkringsbolag kräver byte minst vart sjunde år" (min fetstil)

Detta är fel - jag känner inte till något försäkringsbolag som har detta som krav i villkoren, däremot står det ibland i allmänt hållna broschyrer om båtvård och sjömanskap osv sju år som en rekommendation, men då hänvisar man till att det är Volvo Penta som rekommenderar det...

drevia skriver att gummi åldras och kan bli hårt, men lite längre ner skriver man att nya bälgar kan vara något år gamla och ha legat på hyllan hos firman som gör jobbet innan de blir monterade - men då gör det inget skriver man, eftersom "de förvaras svalt och mörkt".
När de sitter på båten sitter de också svalt och mörkt...det är väl skillnad på svalkan i en drevialagerlokal och i svenska sommarvatten kanske...

Någon som har ett försäkringsbolag som skriver sju år intervall i försäkringsvillkoren?
Någon som tror att bälggummi åldras men inte BlackJackgummi?
Någon som tror att det bara handlar om att sälja maximalt med bälgar för nästan tretusen kronor styck?
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 10 apr 2008, 20:25

När de ligger på hyllan utsätts de inte för vibrationer som i båten.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » tor 10 apr 2008, 20:59

Experterna skulle nog hålla med dig denna gång. Men inte di gamle allvetande, de har levt för länge.

I plast-och-gummiålderns barndom hade man ännu inte fått fram silikongummityper bara för att nämna en enda deltyp. På de tiden torkade och sprack gummi av alla möjliga sorter och ändamål. (Du kommer väl ihåg oron efteråt :-)

Den typ av gummi som drevbälgen och blacklacken består av torkar inte och spricker inte. Men en blackjack kan förstås nötas efter lång och trogen tjänst.

Min c:a 10 år gamla bälg var i princip omöjlig att skilja från den nya, om man räknade bort de tryckmärken som fastsättningen orsakar. När man vrenskas med bälgen är det väldigt stor risk att man skadar skyddslacken på övre klämringen av bonn-järn som sen börjar rosta så att det kan börja läcka av den orsaken.

Däremot skall man vara extremt uppmärksam på att lyftslinget på hösten inte hamnar under propelleraxeln. Lyfter man där så kan både aktra motorfästet och bälgen bli skadade, och troligen även axel mm. Så någon skall ALLTID se på motorn i båten då slinget börjar strama, så att inte motorn börjar resa sig några mm, då är det fara å färde.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 10 apr 2008, 21:09

Seawolf skrev:Men en blackjack kan förstås nötas efter lång och trogen tjänst
Förstod jag principen rätt tätar black-jack-packboxen direkt mot propelleraxeln. Då kan ett läckage också bero på skador på propelleraxeln, lustigt nog kan den slitas illa av det mjuka gummit (korrosion, sand mm).
Anders S

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Inlägg av Perra » tor 10 apr 2008, 21:56

Viktigt att tänka på med blackjacken är att den måste luftas
vid sjösättning. Annars finns risken att den inte får sin
vattensmörjning,och slits av den orsaken.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 11 apr 2008, 08:26

Och in med fett varje år.... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Inlägg av hhmcsv » fre 11 apr 2008, 18:55

Jeg hører også til dem der mener, at bälgbyte på VP sejlbådsdrev (110S, 120S, 130S) hver 7. år er helt overdrevet. Og til over 2000DKK for et kondom, så kan sikkerhed altså købes for dyrt - Volvo come on!
Jeg skiftede min efter 10 år, og som nævnt ovenfor, så kunne den nye ikke skelnes fra den gamle.
Nu har jeg sejlet i 14 år med den nye, og der er fortsat ikke så meget som en rynke eller andre indikatorer på slid - den sidder jo mørkt og koldt.

Vibrationer - ja, men vi har måske 50 driftstimer om året, hele vinterhalvåret står det bumstille, så det kan umuligt være det som slider bälgene.

Er der overhovedet nogen som har hørt om en svigtende sejlbådsmembran? - og har overlevet :D

Apropos rust på jernringen som holder bälgen: Min gik til sandblæsning og derfra til varmgalvanisering - og efterfølgende malede jeg ringen. Den ruster "aldrig"
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 11 apr 2008, 19:06

Jag tror man har tänkt så här:

När bälgen (gummiringen) kom på de första dreven hade man noll erfarenhet av material och tillämpning, och så angav man en konservativ "idiotsäker" bytesintervall. Men, handen på hjärtat - vilken leverantör kan lova mer än 7 år utan att veta var motorn används, hur många timmar den kommer att gå, vilka kemikalier och lösningsmedel som kan påverka den (hamnvatten, och spill inifrån) med mera.

Jag slipper huvudbryet för jag har andra lösningar, men inte hade jag bytt bälg bara för ro skull. Men jag hade inte låtit bli att kolla den heller.

Till Maxi33: Har du frågat om man kan sätta i gänginsatser? Apropå ingenting och flera forum.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » fre 11 apr 2008, 19:15

Anders S skrev:Men, handen på hjärtat - vilken leverantör kan lova mer än 7 år utan att veta var motorn används, hur många timmar den kommer att gå, vilka kemikalier och lösningsmedel som kan påverka den (hamnvatten, och spill inifrån) med mera.
Intressant... I den branch jag verkar inom, medicinteknik, så handlar det om "Stressad Hållbarhet". Vi kan aldrig lansera en produkt som vi inte vet håller över tiden. Det gör man genom att utsätta produkten för en stressad miljö, värme, fuktighet, vibrationer, överanvändning. Detta i kombination med en teoretisk bedömning gör att man måste kunna avgöra hur länge en produkt håller, utan att behöva vänta så länge. Kemikalier kan inte heller vara problemet, man vet ju vilket gummi det handlar om.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 11 apr 2008, 19:41

Tommy skrev:Det gör man genom att utsätta produkten för en stressad miljö, värme, fuktighet, vibrationer, överanvändning
Sannolikt är det så man kommit fram till ett löfte om "minst 7 år". Men vad därutöver är, är bortom prognoser, särskilt utan empirisk erfarenhet av verkliga driftsituationer och omgivningsfaktor.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Inlägg av Maxi33 » fre 11 apr 2008, 20:22

Svar till Anders S, angående en annan fråga i en annan tråd på ett annat forum i ett annat universum.

Jodå, redan tidigare ägare hade satt i helicoil i den tidigare M6 som var skadad och dragit i en anod som satt löst förra hösten och helicoil i fragment.
Jag studerade situationen, bedömde att nya helicoil var meningslöst och borrade upp och gängade M8 och dropg fast anoden våren 2007.
Hösten 2007 satt alltihop löst igen och nu säger min bälgbytare (och snart nära personlig vän och jag tror han gillar öl också) att materialet i denna del av drevet är så uppslitet och tunt inåt den oljefyllda delen att det är meningslöst att fortsätta med provisorier.

Alltså nya grejor och hoppeligen en kommande säsong utan funderingar.
Ny bälg också...
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11722
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 11 apr 2008, 20:30

Maxi33 skrev:Svar till Anders S, angående en annan fråga i en annan tråd på ett annat forum i ett annat universum.
Tag då emot mina goda förhoppningar avseende överhalningen.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1796
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » sön 13 apr 2008, 05:57

Maxi33 skrev:
Hösten 2007 satt alltihop löst igen och nu säger min bälgbytare (
Jag har haft detta problem också. Det förefaller bero på att om man inte rengör ytan mellan S-drevet och zinkanoden minutiöst, samt använder en ny zinkanod, så får man för dålig elektrisk kontakt mellan zink och aluminium. Då kommer zinken vid skruvskallen på fästskruvarna att försvinna så att hela anoden sitter löst, vilket ytterligare förvärrar problemet. Antagligen kan även gängan i Al-delen skadas av detta.

Skriv svar