Lodgivare...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
morg
Diamantmedlem

Lodgivare...

Inlägg av morg » lör 12 apr 2008, 12:27

Har gett upp att få lodgivaren monterad innanför skrivet (dålig/ingen signal överallt) så nu tänkte jag sätta den genom skrovet istället. Jag vet inte om det är för tjockt laminat eller om det är topcoaten (?) som är bubblig. I vilket fall känns det jobbig att gå lös inuti båten på måfå med en vinkelslip för att hitta något ställe med signal.

Kruxet är att det är en långkölad båt (RJ85) och silva skriver att "givarsignalen sprids koniskt 20 grader runt givarens centrumlinje". I min värld är det lite tvetydigt. Betyder det 20 grader på varje sida om centrumlinjen eller 10 grader på varje sida om centrumlinjen.

30 graders "snedhet" är det bästa stället som går att hitta vilket gör att den kommer "spruta ljudet" snett oavsett om det är 10 eller 20 grader. Vad betyder det? Nollfunktion? Mätfel? Kass funktion? Rätt blir det ju inte iaf.

Något råd från den samlade klokheten?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 12 apr 2008, 13:12

Det är nog med största sannolikhet 20+20 grader.
Du kan säkert få mätvärden även om du monterar den i 30 grader så länge botten inte är helt slät. Problemet blir ju bara då att du inte mäter under din båt utan något bredvid, och väldigt osäkert.
Så det kanske står och faller med det...?

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » lör 12 apr 2008, 13:30

Jeg har min log-giver siddende i et hul i skroget, så selve giveren har direkte kontakt til vandet (VDO-log).
Det er i forskibet, og for at få en lodret placering af giveren har jeg lamineret et stykke glasfiber (ca. 6mm tykt) hen over hullet i skroget og med et hul passende til giverens gevindstykke. Det ligner lidt et lille trappetrin!
På denne måde sikres både ret placering, optimal kontakt til vandet og ingen risiko for lækager - giveren er så monteret i silikone el. lign.
Har fungeret i 24 år :D
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 12 apr 2008, 16:53

Hej Morg,

Hur har du provat signalen? Jag hade också dålig signal när jag provade min givarplacering. Jag hade då själva givaren i en vattenfylld påse som jag pressade mot skrovets insida. Lite signal blev det, men osäker och svag. Men när jag provade att montera givaren där så blev det ändå jättebra, och har signal på långt över 100 meter i Östersjön. En givare som mäter genom skrovet ska ju bara funka, såvida inte skrovet är sandwich eller innehåller väldigt mycket luftbubblor.

Om du ändå ska göra hål för en extern givare så kan jag inte rekommendera att sätta den snett. Givaren ska lysa rakt ner, helst sitta midskepps strax framför kölen. Går det inte att ha den midskepps så måste du nog plasta upp en plattform som hhmcsv gjorde.

Vi pratar ju om en segelbåt, som ju kan luta 20-30 grader vid kryss. Om givaren sitter monterad i 30 grader, så blir ju den samlade vinkeln på kryss ibland upp till 50-60 grader, vilket nog inte alls blir bra.

Hälsningar
Tommy
Senast redigerad av 1 Tommy, redigerad totalt 0 gånger.

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » lör 12 apr 2008, 17:29

Jag har också monterat en invändigt. Jag testade inte med plastpåse först - däremot blev jag tvungen att flytta den något i den rejäla klutten med sikaflex innan det blev bra signal. Innan Sikan torkat har man ju en stund på sig att få det rätt.
Sen funkade det fint uppåt 100m

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 12 apr 2008, 19:05

Vi gjorde som så att borrade ett 4 mm pilothål genom skrovet sen kunde vi gå ner med hålsågen tills vi hade kanske 5-6 mm gods kvar. Skrovet var ca 35 mm tjockt. Sen konade vi upp pilothålet utifrån och gjöt ingen med plast.
Efter sjösättning provade vi med logggivaren och vatten i hålet. Därefter gjöts givaren fast med plast, egentligen skulle det gjutas med epoxi men någon tänkte fel och råkade blanda till polyester ...
Avslutningsvis plastade vi fast några lager matta över alltihop. Ekolodet fungerade alltid perfekt och minst lika bra som de som hade kostat på sig dyra genomgående givare. Samtidigt kändes det skönt att inte få fler hål i skrovet.
En sak man alltid kan berätta är att man mycket väl kan kapa för långa kablar till givaren, det finns en felaktig myt att man inte får göra det!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 12 apr 2008, 19:25

Har du kollat med andra RJ85 ägare hur dom har gjort?
Kanske finns liknande skrov med lod du kan kolla på nu innan sjösättningen?

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » lör 12 apr 2008, 19:59

bosseh skrev:En sak man alltid kan berätta är att man mycket väl kan kapa för långa kablar till givaren, det finns en felaktig myt att man inte får göra det!
Myt och myt, isåfall sprids den vidare av t.ex. Raymarine. Så här står det på s 16 av manualen till ST40:

"Important point: Do NOT shorten the cable from the depth transducer
as this will seriously degrade transducer performance."

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » lör 12 apr 2008, 20:02

När det gäller RJ85 finns båda genomskrovs och inombordsmonterade lod. Båtarna är ju dock som många vet hembyggda och ser helt olika ut inuti. På min har den som byggt den (sägs vara ett varv men jag är skeptisk) plastat (topcoat?) fast något som ser ut som gammal vävtapet som man hade i badrum en gång i tiden utanpå laminatet.

Detta betyder att Tommys dåliga signaler bara är förnamnet på grund av alla bubblor och skit i materialet utanpå laminatet. När vi körde med plastpåsen med vatten blinkade det till någon gång men förövrigt var lodet stendött. Kanske smartast ändå att bita i det sura och börja slipa loss "badrumsmattan" lite på känn och hoppas att det blir bra där jag sätter an slipen.

Enda stället man kan sätta genom skrovet och få flackare vinkel är där vi har portta pottin. Tanken på en 4 åring och en 6 åring som sitter och sparkar på genomskrovsgivaren när de sitter på muggern är rätt creepy...

Egentligen vill jag inte ha den genom skrovet (gillar inte hål i botten på båten) och fel kommer den ju visa som ni påpekar. Visserligen är det djup under 5 meter som jag är intresserad av och felet blir ju mindre då men ändå.

Att bygga upp en klack är nog smart men hade ni sett mig plasta hade ni rått mig till något annat. Jag är för mycket akademiker och tummen är bortrest så min 4 åriga dotter med fingerfärgen är betydligt mer kontrollerad än jag med snabbhärdande epoxi... ;)

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » lör 12 apr 2008, 20:07

Sneseglarn skrev:
bosseh skrev:En sak man alltid kan berätta är att man mycket väl kan kapa för långa kablar till givaren, det finns en felaktig myt att man inte får göra det!
Myt och myt, isåfall sprids den vidare av t.ex. Raymarine. Så här står det på s 16 av manualen till ST40:

"Important point: Do NOT shorten the cable from the depth transducer
as this will seriously degrade transducer performance."
Är inte det där den traditionella varianten för att hålla borta folk som inte kan från att göra saker som riskerar att sabba funktionen. Smart sätt att slippa support och garanti för hobbyfolkets lek med saker de halvbehärskar.

Eller?

Silva säger för övrigt samma sak i manualen till lodet i denna tråd!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 12 apr 2008, 20:12

Avkortning av kabel går bra om det är vanlig bonnakabel, men är det en avstämd koaxialkabel blir det inte bra. Det hela beror i sin tur på om svingaren är passiv eller aktiv, dvs sitter pulsgivaren i givaren eller i instrumentet eller någon låda vid sidan av?

Innan man klipper bör man ta reda på detta. Till exempel har jag haft ett Silvalod där sändaren var placerad helt nära ekolodsgivaren och där gick det utmärkt att korta av kabeln mellan instrument och låda, men inte mellan låda och givare. (Välbekant för de med Silvagrejor av äldre typ, med "korskopplingsplinten").

Möjligen kan man korta av kabeln om man får längden avstämd rätt, men varför bry sig? Garantin lär gå all världens väg, och det är heller inte alltid så lätt att få stil på kontakterna. Överskottet kan man lägga var man vill längs kabeldragniongen, varhelst man hittar ett lämpat utrymme. Så om bruxet säger "rör ej" - följ det.

Vad gäller placering: Det är relativt viktigt att få till en placering som inte störs för mycket av turbulens vid god fart. Det finns också möjligheter i många fall att använda å givare, en per sida. Jag har satt mina centralt, och accepterar en viss störnig i skrovets linjer.
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » lör 12 apr 2008, 20:13

morg skrev:Är inte det där den traditionella varianten för att hålla borta folk som inte kan från att göra saker som riskerar att sabba funktionen. Smart sätt att slippa support och garanti för hobbyfolkets lek med saker de halvbehärskar.

Eller?

Silva säger för övrigt samma sak i manualen till lodet i denna tråd!
Jag vet inte den tekniska orsaken till varför dom skriver så, men kan konstatera att jag inte läst det om någon _annan_ kabel i dom instrument jag monterat. Någon som vet?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 12 apr 2008, 20:36

Sneseglarn skrev:
Jag vet inte den tekniska orsaken till varför dom skriver så, men kan konstatera att jag inte läst det om någon _annan_ kabel i dom instrument jag monterat. Någon som vet?
Det är bara ekolodet som har en såpass knepig lösning för att läsa av sitt mätvärde. Övriga instrument (logg, vindgivare etc) har enklare signalering från givaren och mer sansad strömförsörjning till dem också.

Ekolodsgivaren däremot är mer invecklad. Pulsen skall tidsmätas och signalen skall maximeras, vara distinkt och stark. Signalen ligger ofta runt 400 Khz, vilket är en baggis om det varit el, men nu är det ljudvågor i vattnet som skall sändas och läsas av. Signalen är kort men stark, typ 100-tals (momentana) watt, ibland mer på lod med god upplösning (fiskelod).
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 12 apr 2008, 21:40

Den främsta anledningen till att det har stått i vissa manualer att man inte ska korta kabeln är de garantiproblem det medför för tillverkaren när folk skickar in sina ekolod som de säger inte fungerar fast problemet är en hemmagjord dålig skarv och att av praktiska skäl skickas inte kabel/givare med.
Det är nog länge sedan kabeln utgjorde en del av en avstämd krets, möjligen kan detta ha varit så på rör-tiden eller kanske i transistorns bandom. Sen länge sitter det ett transistor slutsteg med i princip noll i utgångsimpedans resp oändlig ingångsimpedans för signalerna som kommer tillbaka från givaren. Kabelimpedans betydelse blir då relativt liten. Vid 400 kHz blir impedansändringen blygsam om man ändrar kabellängden.
Däremot kan man bryta mot garantivilkoren om man kapar/skarvar kabeln, kolla manualen!

Problemet med "icke-garantier"löser man numera med en fet avgift om man skickat in en apparat som det inte är fel på.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 12 apr 2008, 22:35

bosseh skrev:Det är nog länge sedan kabeln utgjorde en del av en avstämd krets, möjligen kan detta ha varit så på rör-tiden eller kanske i transistorns bandom
Nej, det har med givartypen att göra. Det handlar om piezoelektriska resonatorer, och de skall inte bara stämmas av resistivt (det är nog inget problem) men även kapacitativt för verkningsgradens skull. Så kabeltyp och -längd kan spela roll för prestandan även idag.

Som sagt, rör inte kabeln i onödan. Tror ni inte på att kabellängden skall lira med givaren, så är kontaktproblem och garantifrågan ett bra skäl.
Anders S

Skriv svar