Bälgen bytt, VP 120SB.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Assarsson
Trogen medlem

Bälgen bytt, VP 120SB.

Inlägg av Assarsson » tis 22 apr 2008, 21:12

Såja, så var det gjort. Jag o fadern ägnade lördagen och söndagen åt bälgbytet. Det var väl inte direkt svårt, men krångligt och tidskrävande. Att bara lossa bakre fästet och lyfta för att lirka ut bälgen visade sig lite för enkelt i VP 120SB-fallet. Vi fick lossa drevet från motorn(VP 2001) genom att tippa den framåt mha ett spännband runt mastfoten, och sedan lyfta upp båda halvorna i motorrummet. Vi passade på att byta packboxar och kylvattenslang. Packboxarna såg ut som om dom skulle ha bytts för typ tio år sedan, ingen vacker syn. Det hade till och med blivit spår i axeln, så jag hoppas att den håller tätt - annars kostar den väl si så där 5500kr som reservdel...

Det riktigt krångliga var bultarna som håller drevets övre del mot motorn. Dom satt så nära flänsarna på drevet att det inte gick att få på en hylsa eller ringnyckel. Det var mycket nära att vi drog en av bultarna rund innan vi fick loss den.

Kransen var i gott skick så det behövdes ingen rostskyddsbehandling, bara att torka rent och sätta på plats.

Att sedan lyfta det med bälgen ihopsatta drevet på plats var lite tungt, men det gick med lite pustande och lirkande. Att få själva bälgen på plats är det lättaste. Däremot att komma åt att sätta tillbaka växelwire, avgasslang osv är det en del pul med. Och att sedan lååååångsamt hälla olja i drevet, man vill ju inte fylla nya bälgen med olja det första man gör.

Så om ni funderar på att byta bälgen själva och inte har tummen precis mitt i handen - det går faktiskt. Ta lite tid på er bara.
Assar

Skriv svar