Oljepåfyllning S120 drev

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
FredrikW
Diamantmedlem

Oljepåfyllning S120 drev

Inlägg av FredrikW » mån 28 apr 2008, 13:03

Hej hur fyller jag enklast i 2,6 liter olja i ett vp s120-drev? Jag vill helst trycka i det från undre pluggen.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » mån 28 apr 2008, 13:09

Om det går at pumpe olien fra aftapningsskruen ved jeg ikke, men det kan vel lade sig gøre hvis du kan finde/lave en passende fitting til en pumpe?

Men det er rigtigt, at dette drev er usædvanligt ringe designet med henblik på olieskift. Det kunne så være ligemeget, hvis det var lige som på en moderne bil, hvor gearolien "aldrig" behøver skiftes. Men her foreskriver VP, at man skal skifte olie hvert år, måske på baggrund af risikoen for vand i olien.

Men den fyldningsmåde der foreskrives er ovenfra, og ikke gennem den store skrueprop, for her vil olien ikke løbe idet den skal igennem et stort rulleleje.
Man skal i stedet fylde gennem oliestands-målerøret. Jeg synes det bedste resultat opnås med en lille tragt der passer i røret, med aftaget skrueprop på drevet og med godt opvarmet (=tyndtflydende) olie.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 28 apr 2008, 13:26

Stoppa ned en slang i hålet för oljestickan, koppla slangen till en tratt/flaska och börja fylla. Lättast är det om man är två, så att en kan hålla koll och en kan fylla.

Jag brukar använda en 0,5 l PET-flaska att fylla ifrån, på så sätt får man bra kontroll på hur stor volym man hällt i. Ett stort mått tålamod är också bra att ha... :P
X-342 SWE 18 "Kexet"

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 28 apr 2008, 18:22

Jag har VP 120 S och fyller på genom det stora locket på ovansidan, det rinner visserligen långsamt genom lagret men inte så att det är några svårigheter.
Kanske mitt lager är utslitet och läcker igenom för mycket...

MVH
Håkan
En expert i mängden

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 28 apr 2008, 20:51

Jag har nu varit och testat Quicksilvers påfyllningsnippel nedtill på drevet, den passar perfekt. Känns 10 resor enklare att ansluta den pumpen till 5-litersdunken olja och pumpa i 2,6 liter med öppet lock upptill, än att åla med spegel och flaskor in bakom motorn och slabba.

Jag återkommer med recension, vem vet man kanske kan bidra med ett tips här? :)
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 29 apr 2008, 06:09

Tryck inte i för mycket "bakvägen" bara. Du vet var det hamnar om det rinner över.
Anders S

Assarsson
Trogen medlem

Inlägg av Assarsson » tis 29 apr 2008, 07:23

Jag brukar använda mig av en 0,5 liters PET-flaska och lite tålamod, och hälla genom stora hålet upptill. Fyll inte PET-flaskan riktigt full så blir det mindre risk för spill när du börjar hälla. Häll långsamt. Kolla hur mycket du fått i med oljestickan efter si så där fyra flaskor.
Assar

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tis 29 apr 2008, 13:18

Kan det vara risk för packboxarna om man trycker i nedifrån?
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 29 apr 2008, 16:50

FredrikW skrev:Kan det vara risk för packboxarna om man trycker i nedifrån?
Ja om du trycker kraftigt, men knappast med en vanlig handpump.

Men annars tänkte jag mest på att du trycker ut oljan ovanpå drevet, och så rinner det över, och ner på bälgen till slut. Det kan ju vara litet onödigt, kletigt och så.
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tis 29 apr 2008, 17:00

Jo, överfyllningsrisken förstod jag. Men det jag undrar är varför alla verkar vilja fylla på uppifrån, inklusive Marinshopen i Älvsjö. Verkar vara något lurt. Jämför Mariner utombordare där tillverkaren rekommenderar påfyllning nedifrån.

Så jag har faktiskt varit på lunchen på Ikea och köpt små speglar som jag kan ha i bakkant av motorrummet för att kunna inspektera när jag fyller på i stora påfyllningslocket.

Sen ska drevet ha vanlig dieselmotorolja, vilket kan kännas litet märkligt.

Nåväl, man ska väl få i den där förbenade drevoljan också. Ett steg närmare sjösättning i så fall. Ojdå är det på söndag, hjälp! :lol:
Gillar att segla!

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 29 apr 2008, 18:01

"Men det jag undrar är varför alla verkar vilja fylla på uppifrån" skrev FredrikW om drev VP 120.

Min gissning är att de ser hela seglingssäsongen framför sig när de skriver detta...

MVH
Håkan
En expert i mängden

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tis 29 apr 2008, 20:37

Jag vet inte om jag förstod det där med hela säsongen Maxi33, men jag kan ge det glädjande beskedet att fyllningen av drevet gick helt smärtfritt och dessutom helt kladdfritt! När jag ändå höll på bytte jag olja i motorn och oljefilter med. Nu ska jag delge er några av mina helt egenpåkomna trix:

Förberedelser
1. Köp olja av rätt kvalitet, bottenpluggspackning och en tratt med långt böjligt rör, de är typiskt svarta.
2. Köp en avlång spegel på Ikea som heter Enger. Den mäter 47x20 cm och är i princip en lös spegelbit, den har två handtag i varje ände.

Vid båten
1. Töm ur gamla oljan ur drevet och byt packning i bottenpluggen
2. I motorrummet lossa eventuellt expansionskärl till sötvattenkylning för att komma åt bättre.
3. För in spegeln bakom motorn och kila in den med nedre delen bakom backslaget och övre delen bakom lämplig slang i motorrummet. Har du tur (som jag hade :lol: ) ser du nu rakt ned på påyllningslocket. Annars får du malla litet fram och tillbaks. Eventuellt palla upp med toarulle eller liknande. Ficklampa är ett måste.
4. Lossa locket till backslaget, lägg pipen i öppningen och försök klämma fast tratten på sidan mellan motor och vägg.

Har du flyt så har du nu en anordning helt redo för påfyllning i en tratt framför/vid sidan av motorn och du kan hela tiden inspektera hur oljan sjunker undan. Det tog kanske 30 minuter att fylla i 2,6 liter. Sista decilitrarna fick man checka med stickan. Klart!

Jag är riktigt nöjd med denna metod. :wink:
Gillar att segla!

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 29 apr 2008, 22:14

Med hela säsongen menade jag att man kan behöva fylla på medan båten är i vattnet FredrikW.
Den undre pluggen eller bottenpluggen som nämnts är väl en aning oåtkomlig då?

Din beskrivning hur du till slut fyllde var både imponerande och rolig, jag tror mig förstå att ditt motorrum är åtkomligt bara från motorns framsida och att drevets ovansida är skymt och svårt att nå?

Jag lycklige har en stor lucka till baksidan av motor/drev i gången till akterkabinen och gott om plats därinne, och därför förstod jag nog inte problemet riktigt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » ons 30 apr 2008, 04:56

Aha åtkomligt bakifrån, det var lyxigt! Det finns några såna båtar. X102 t.ex. har motorn mitt i båten i en löstagbar låda. Den har iofs rak axel, så drevproblematiken finns ändå inte där.

Annars har väl typ 90% av alla segelbåtar i storlek upp till 40 fot motorn inklämd under trappen ned i båten och dessa känns inte avsedda för normal service, vilket man givetvis gör ändå på ett eller annat vis. :wink:
Gillar att segla!

ALm
Platinamedlem

Inlägg av ALm » ons 30 apr 2008, 19:45

Det finns ju inspektionsluckor lämpade för montering i sittbrunnsdurken. Storlek t ex 350x600. Visst kan det vara motbjudande att såga upp ett stort hål i durken, men när luckan väl är på plats är den ovärderlig vid underhåll av motor, drev, bränsletank m m.
/ALm

Skriv svar