bästa batterier för el-motor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
daniel pay
Erfaren medlem

bästa batterier för el-motor

Inlägg av daniel pay » sön 18 maj 2008, 09:46

hej
Det finns mängder med olika sorters batterier på marknaden.
bilbatterie, båtbatterie, fritidsbatterie, exide etc,
vilken av dessa lämpar sig bäst för el-motorer typ . minn-kota?
mvh
daniel

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 18 maj 2008, 09:52

Du ska ju ha ett fritidsbatteri och inget startbatteri. Enligt vad som sägs. Min erfarenhet av batterier är att de billigaste batterierna är de mes prisvärda. Dyrare batterier som kanske kostar 50% mer håller aldrig 50% längre.
Ta en sväng till Biltema!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 18 maj 2008, 13:23

Jag har fritidsbatterier till min elsnurra.
"Fritidsbatterier" tål djupurladdningar bättre än "Startbatterier"

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 18 maj 2008, 17:42

Fast det tråkiga är att det inte längre är billigt med batterier på Biltema. Det kan nog gå att hitta bättre pris på nån mack, de brukar ju ha nån kortare drive på våren, Biltema har väl sina priser fasta, och från i år är det dyrt där. De har höjt priserna med 60 % var det någon skrev!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 18 maj 2008, 18:37

Ja, med batterier lönar det sig att kolla runt. Det är ofta lockvaror, både på mackar och på sjösportsaffärer. Jag köpte på mig ett set med Tudor Nautica 80 Ah för 650 kronor styck förra året, ungefär vad Biltema tar (tog?) för sina standardbatterier.

/Tommy

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 19 maj 2008, 10:11

Du skall naturligtvis inte ha ett startbatteri, men inte heller ett marin/fritidsbatteri, som bara är marginellt bättre än ett startbatteri sett ur förbrukningsbatterisynpunkt. (relativt låga strömuttag under lång tid och tålighet mot många djupurladdningar).

Kolla batterilagrets semitraktionära batterier av typen DEKA. Tål 3 ggr så många djupurladdningar som marin/fritidsbatterier. Pga att de är amerikanska har dollarkursen gjort dem överkomliga (var tidigare svindyra). Jag köpte i förra veckan 3 st 75 Ah "DC24:or" för 954 kronor/st(oprutat). Inte långt från Biltemas priser!

//Niklas S
Faurby424 Alinde

Skriv svar