Mässbesök Allt för Sjön - kölruskning
Mässbesök Allt för Sjön - kölruskning
Under Allt för Sjön kan man, om man har tur, se att antal män i sina bästa år, som gör sitt bästa för att kritiskt granska dels båtar och dels tillbehör. Dessa män består av en rejäl blandning av de bästa västkusten och ostkusten har att erbjuda. Detta borgar för att värdelösa tillbehör, dåligt fastsatta kölar och allmänt osakliga reklambudskap nagelfars så att rättning i bästa fall sedan utföres i producentleden.
Sent skall undertecknad glömma den formidabla utskåpning som LED-lampsimportören fick utstå när densamme påstod att lanternor som försågs med LED-lampor från just honom visst var godkända ... Det slutade med att mannen gråtande gav sig därifrån, böjd under oket av att medvetet ha ljugit.
Förutom den kritiskt granskande aspekten när vi också en social sådan jämte våra breda bringor. Alltså äter vi en god middag på någon fin sylta i Stockholm. De två senaste åren har vi ätit på restaurang Stekpannan på Söder. Ett utmärkt ställe som väl förstår att härbergera vår glada krets, som rymmer flera av båtsveriges mest debattglada människor och en eller flera artikelförfattare. Flera regulars på SG och andra båtfora brukar synas till.
Kort sagt har vi väldigt trevligt. Och vi ser det som en verklig fördel att de moderna båtarna rymmer många hukande smuttande män runt navigationsbordet, vare sig de finns eller ej!
Allt för Sjön går i år av stapeln den 28 februari - 8 mars. Normalt sett träffas vi någon gång under veckan. De utsocknes plägar bo över på något lämpligt ställe.
För att kunna ordna lämpligt boende är det naturligtvis bra att vara ute i god tid. Eftersom vi besökare skall försöka komma överens om lämplig dag för besök och samkväm är det bäst att börja redan nu! Så att vi kan boka i tid som sagt. Själv kommer jag att föreslå måndag som lämplig dag.
Undertecknad och Maxi33 tror att det här på SG finns många som också skulle uppskatta ett samlat angrepp på mässan. Och att kunna "tjata skiten" ur varandra på riktigt är inte fel, tvärtom.
Hugade spekulanter kan höra av sig till mig eller Maxi33 per PM.
mvh Sven-Barry
PS. Inga garantier ges naturligtvis för att det verkligen blir av i år som vanligt - allt kan hända på Sjön! DS.
Sent skall undertecknad glömma den formidabla utskåpning som LED-lampsimportören fick utstå när densamme påstod att lanternor som försågs med LED-lampor från just honom visst var godkända ... Det slutade med att mannen gråtande gav sig därifrån, böjd under oket av att medvetet ha ljugit.
Förutom den kritiskt granskande aspekten när vi också en social sådan jämte våra breda bringor. Alltså äter vi en god middag på någon fin sylta i Stockholm. De två senaste åren har vi ätit på restaurang Stekpannan på Söder. Ett utmärkt ställe som väl förstår att härbergera vår glada krets, som rymmer flera av båtsveriges mest debattglada människor och en eller flera artikelförfattare. Flera regulars på SG och andra båtfora brukar synas till.
Kort sagt har vi väldigt trevligt. Och vi ser det som en verklig fördel att de moderna båtarna rymmer många hukande smuttande män runt navigationsbordet, vare sig de finns eller ej!
Allt för Sjön går i år av stapeln den 28 februari - 8 mars. Normalt sett träffas vi någon gång under veckan. De utsocknes plägar bo över på något lämpligt ställe.
För att kunna ordna lämpligt boende är det naturligtvis bra att vara ute i god tid. Eftersom vi besökare skall försöka komma överens om lämplig dag för besök och samkväm är det bäst att börja redan nu! Så att vi kan boka i tid som sagt. Själv kommer jag att föreslå måndag som lämplig dag.
Undertecknad och Maxi33 tror att det här på SG finns många som också skulle uppskatta ett samlat angrepp på mässan. Och att kunna "tjata skiten" ur varandra på riktigt är inte fel, tvärtom.
Hugade spekulanter kan höra av sig till mig eller Maxi33 per PM.
mvh Sven-Barry
PS. Inga garantier ges naturligtvis för att det verkligen blir av i år som vanligt - allt kan hända på Sjön! DS.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Re: Mässbesök Allt för Sjön - kölruskning
Det skulle kunna bli den slutliga avgörande fejden mellan klotterplanket o sailguide, där endast det ena forumet går levande ur striden. Täfvling i tex att slå pålstek skulle kunna vara en sak. Armbrytning vore självklart senare på natten. 
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Okejdå Håkan (hänvisning till tråden på planket),
Ett svar, jag kommer som vanligt att åka dit. Bor ca 20 km från kölarna som skall ruskas.
Men,,, vet ej om jag vågar träffa Er Herrar och eventuella Damer live.
Men vi får väl siiiii,,
Juha
Västerhaninge
Ett svar, jag kommer som vanligt att åka dit. Bor ca 20 km från kölarna som skall ruskas.
Men,,, vet ej om jag vågar träffa Er Herrar och eventuella Damer live.
Men vi får väl siiiii,,
Juha
Västerhaninge
Vill bara lyfta tråden inför årsskiftet. Det är en lätt överdrift att skriva att min mailbox fyllts till brädden av intresserade SG-ruskare. Men, jag är helt övertygad om att fler än de som redan hört av sig kommer att ta plats i kretsen av brillianta ruskare.
Bifogar tvenne bilder från fjolåret:
Kort sagt, vi har väldigt skoj!
mvh Sven-Barry
Bifogar tvenne bilder från fjolåret:
Hittills har alla överlevt, även om en lätt trötthet kunnat skönjas hos merparten av ruskarna under den s.k. dagen efter. Vi håller hårt på regler, dvs ingen ruskare skall av storlek eller eventuellt lönearbete (en s.k. brödruskare) kunna få tolkningsföreträde i en diskussion. vilken som helst. Men, man måste vara beredd att frimodigt stå för sin åsikt, även i konfrontation med säljare och marknadsfolk (gycklare säger en del).Käärme skrev:... vet ej om jag vågar träffa Er Herrar och eventuella Damer live.
Kort sagt, vi har väldigt skoj!
mvh Sven-Barry
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
På det första kölruskarmötet träffade jag T, jag lovar och svär att det är sant!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Märkligt nog träffade sagde T även på hr Nilsson, dock utan gitarr och bara för ett kort ögonblick, det var synd.Guitar Nilsson skrev:På det första kölruskarmötet träffade jag T, jag lovar och svär att det är sant!
Sven-Barry! Drack ni verkligen kaffe innan kölruskningen? Det var modigt i så fall.
/T
Jo, vi gjorde faktiskt det. Kaffe är inte att förakta och det går att hälla annat i detsamma. Grädde exempelvis, eller sånt som miljöexperter tvättade skjortor i, Prädd, som inte finns mer annat än i kaffeautomater.T skrev:Sven-Barry! Drack ni verkligen kaffe innan kölruskningen? Det var modigt i så fall.
För dem som ännu inte PM'at så lutar det åt att vi startar med kaj-promenad och restaurangbesök redan söndagen den 1/3 för att sedan ruska köl måndag den 2/3. Maxi33 och undertecknad reser alltså redan fm på söndag från Göteborg till Stockholm, för att återgå till civilisationen på måndag kväll.
Det börjar bli hög tid att boka boende!
mvh Sven-Barry
Käärmä,
Vet inte om du läser det ultimata digitala alstret, d v s Planket, varför jag även här uppmanar dig att anmäla ev intresse för den ruskiga drabbningen på:
bryggsnack@telia.com
Vet inte om du läser det ultimata digitala alstret, d v s Planket, varför jag även här uppmanar dig att anmäla ev intresse för den ruskiga drabbningen på:
bryggsnack@telia.com
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."
Har kommit över lite tidigare hemliga bilder från kölruskningen:
http://www.arneolsenab.se/bilder/sbat/svajfilm_56K.mov
http://www.arneolsenab.se/bilder/sbat/svajfilm_56K.mov
Alla borde ha skägg
En alldeles allvarligt menad fråga till detta forum Sailguide som på många sätt är det bästa och seriösastasteste som finns för människor med intresse för segling och båtliv och allt vad därtill hörer, inklusive sjövägsregler, och om Klotterplanket försvinner blir Sailguide nog det bästa på walkover.
Vi klotterplankistkrafsare som träffas vart år sedan, öhhh två år..., är på riktigt och vi tycker det vore kul att träffa några fler som är på riktigt.
Damer är välkomna, vi hoppas vart år på bryggan.
MVH
Håkan
Vi klotterplankistkrafsare som träffas vart år sedan, öhhh två år..., är på riktigt och vi tycker det vore kul att träffa några fler som är på riktigt.
Damer är välkomna, vi hoppas vart år på bryggan.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Det är ingen här från sailguide som törs, troligen är det väl de där 2 elaka gubbarna från fulsidan av landet som skrämt bort alla. 
Jag åker ju inte till Stockholm för att se på båtar när jag har Svenska Mässan runt hörnet i alla fall...
Tänkte ta en sväng på båtmässan här i Göteborg som kommer nu snart, 31 jan - 8 feb.
Tänkte ta en sväng på båtmässan här i Göteborg som kommer nu snart, 31 jan - 8 feb.
Båtuställningen på Svenska Mössan är som en mild västanfläkt jämfört med Allt för Sjön i Stockholm.SWE54 skrev:Jag åker ju inte till Stockholm för att se på båtar när jag har Svenska Mässan runt hörnet i alla fall...
/T
Ja det kan hända, men så länge jag inte har tänkt köpa en ny båt som jag vill detaljstudera så är det inte båtarna i sig jag går till mässan för...T skrev: Båtuställningen på Svenska Mössan är som en mild västanfläkt jämfört med Allt för Sjön i Stockholm.
![]()
/T
Det behöver du inte heller. Åk till Sthlm på kölruskarplankträff och ta vägarna förbi mässan när du ändå är här.SWE54 skrev:Jag åker ju inte till Stockholm för att se på båtar när jag har Svenska Mässan runt hörnet i alla fall...
Det gäller att få prioriteringarna rätt.