Lösfotat
Lösfotat
Jag lämnade in storen för översyn idag för att bomliket kalvar ur likrännan bak vid uthalet.
På förra båten hade jag samma problem och då skar man bort en del nere vid hornet och sydde på en "sugga" likt en lösfotad och det blev kanon.
Idag fick jag förslaget att skära bort hela underliket och göra om storen till en lösfotad istället???
Blir detta bra?
Är det värt det? Vet iofs inte vad det kommer kosta än.
Fördelar/nakdelar?
Känner att jag behöver forumisternas hjälp här.
Har ni någon erfarenhet, tankar, hört på bryggan???
På förra båten hade jag samma problem och då skar man bort en del nere vid hornet och sydde på en "sugga" likt en lösfotad och det blev kanon.
Idag fick jag förslaget att skära bort hela underliket och göra om storen till en lösfotad istället???
Blir detta bra?
Fördelar/nakdelar?
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Re: Lösfotat
Jag vet inte inte om det ens finns några nackdelar med lösfotat egentligen. Jag har inte märkt någon i alla fall.
Man slipper ju det långa bomliket som ger stor friktion i rännan så uthalet fungerar bättre med lösfotat.
Vill man så kan man få en snörp isydd i den lilla kjol som sitter i botten på storen om man nu vill snörpa åt lite för att stoppa läckaget. Det är ju även lättare att få dit / ta bort storen från bommen. Kanske inget stort problem för dom flesta där storen ligger på hela säsongen.
Man slipper ju det långa bomliket som ger stor friktion i rännan så uthalet fungerar bättre med lösfotat.
Vill man så kan man få en snörp isydd i den lilla kjol som sitter i botten på storen om man nu vill snörpa åt lite för att stoppa läckaget. Det är ju även lättare att få dit / ta bort storen från bommen. Kanske inget stort problem för dom flesta där storen ligger på hela säsongen.
Facil26_Fin
- Guldmedlem
Är nytt för mig, har nya segel (North Sails) samt ny bom (Självbygge "seldens") till "den gamla damen" och det ny seglet är "lösfotat"
satte hemma och mallade och passade rep till reef och outhaul på bomen.
Och nyfiken som jag är så kom jag på att kolla hur de nya seglet sitter på den nya bomen
Packade ur säcken och placerade på bomen.
Här kommer frågan.
När halshornet är kopplat och outhaulen är spänd så "tar" underliken på seglet i bomen? är detta ok?
Underliken är svagt konvext-sydd så en liten area ca 2cmx1m tar i bomen. Hur beter den sig sen när seglet är hissat och man seglar?
Är det ok att underliken tar i bomen och åker fram o tillbaka när man slår?
Underliken har en snörp också
(märkte jag när jag gick o kollade)
Tack för input.
satte hemma och mallade och passade rep till reef och outhaul på bomen.
Och nyfiken som jag är så kom jag på att kolla hur de nya seglet sitter på den nya bomen
Packade ur säcken och placerade på bomen.
Här kommer frågan.
När halshornet är kopplat och outhaulen är spänd så "tar" underliken på seglet i bomen? är detta ok?
Underliken är svagt konvext-sydd så en liten area ca 2cmx1m tar i bomen. Hur beter den sig sen när seglet är hissat och man seglar?
Är det ok att underliken tar i bomen och åker fram o tillbaka när man slår?
Underliken har en snörp också
Tack för input.
De e' skönt o segla 
FIN X-14573 // Champagne / OH-2493 / MMSI 230048390
Sjösatt 19.5.2013 / Torrdockad 12.10.
Segelmål denna sommar: Åland / Kom inte ända fram, hade bara 2vk semester
Det är helt ok att seglet tar i bommen. Det är ju egentligen inte den kraftbärande delen av seglet som tar i utan enbart den lilla "kjolen" som ska täcka när uthalet är lite lösare.
Den lilla "kjolen" kommer att kasa fram och tillbaka över bommen med slagen om man inte har uthalet väldigt spänt. Man kan även behöva justera den snörpen något i fall det skulle småfladdra lite i den.
Den lilla "kjolen" kommer att kasa fram och tillbaka över bommen med slagen om man inte har uthalet väldigt spänt. Man kan även behöva justera den snörpen något i fall det skulle småfladdra lite i den.
Facil26_Fin
- Guldmedlem
Ang. Lösfotat storsegel
TACK!
Funderar inte mer på att bygga "ny koppling till halshornet ca 20mm högre"
Funderar inte mer på att bygga "ny koppling till halshornet ca 20mm högre"
De e' skönt o segla 
Bara helt apropå..
Såg att North Sails har gjort om sina sidor och det finns en segeltrimguide som kanske kan vara lite intressant.
http://www.se.northsails.com/SegelTrim/ ... fault.aspx
Såg att North Sails har gjort om sina sidor och det finns en segeltrimguide som kanske kan vara lite intressant.
http://www.se.northsails.com/SegelTrim/ ... fault.aspx
Jag tror inte det kommer att göra någon skillnad till det bättre. Sätt i en travare som på förra båten och låt likrepet vara kvar. Skall en förändring göras ordentligt kommer det att behövas en tapeförstärkning av liket som ersätter den förstärkning som likrepet ger idag och segelformen kanske inte passar för lösfotat sådär rakt av. (Frågan bör ställas till segelmakaren; a) håller det lika bra? och b) påverkas buken och formen på seglet i den nedre tredjedelen?)styrman skrev:Jag lämnade in storen för översyn idag för att bomliket kalvar ur likrännan bak vid uthalet.
Blir detta bra?
Fördelar/nakdelar?
Min uppfattning:
Aerodynamiskt vinner du inget på ett lösfotat segel, och förlorar sannolikt heller inget. Det likade seglet i ränna får en bättre ändskiveeffekt via anslutningen till bommen, det lösfotade seglet kan trimmas litet enklare. Seglet som likats till bommen får stöd i hela sin längd och trimmet påverkar via bommen, det lösfotade trimmas enbart via skothornet. Skillnaden är troligtvis helt försumbar, bara seglet är rätt anpassat. En lösfotad stor ställer sedan litet större krav på bommen och skothornsbeslaget, bland annat bör bommen vara styvare, eftersom bomflex alltid är av ondo vid lösfotat och man bör kunna röra på uthalet lätt och enkelt, dvs det måste vara starkt (hållbart) och utväxlat. Men skillnaden är tydligen mycket liten, om man skall se till verkliga prestanda. Bra segel kan vara av endera sorten.
Anders S
En liten sak bara.
Om det nu är så att det finns klassregler för din båt så läs igenom vad de säger.
Till min förra båt, en Ballad, så säger klassregler att lösfotad stor är inte tillåten.
Har ju ingen betydelse om du endast nöjesseglar.
Med nuvarande båt så finns inte den restriktionen, så när det blir dags att diskutera ny stor så får man väl ta den diskussionen med segelmakarn.
Om det nu är så att det finns klassregler för din båt så läs igenom vad de säger.
Till min förra båt, en Ballad, så säger klassregler att lösfotad stor är inte tillåten.
Har ju ingen betydelse om du endast nöjesseglar.
Med nuvarande båt så finns inte den restriktionen, så när det blir dags att diskutera ny stor så får man väl ta den diskussionen med segelmakarn.
Tack AndersAnders S skrev:Jag tror inte det kommer att göra någon skillnad till det bättre. Sätt i en travare som på förra båten och låt likrepet vara kvar. Skall en förändring göras ordentligt kommer det att behövas en tapeförstärkning av liket som ersätter den förstärkning som likrepet ger idag och segelformen kanske inte passar för lösfotat sådär rakt av. (Frågan bör ställas till segelmakaren; a) håller det lika bra? och b) påverkas buken och formen på seglet i den nedre tredjedelen?)styrman skrev:Jag lämnade in storen för översyn idag för att bomliket kalvar ur likrännan bak vid uthalet.
Blir detta bra?
Fördelar/nakdelar?
Min uppfattning:
Aerodynamiskt vinner du inget på ett lösfotat segel, och förlorar sannolikt heller inget. Det likade seglet i ränna får en bättre ändskiveeffekt via anslutningen till bommen, det lösfotade seglet kan trimmas litet enklare. Seglet som likats till bommen får stöd i hela sin längd och trimmet påverkar via bommen, det lösfotade trimmas enbart via skothornet. Skillnaden är troligtvis helt försumbar, bara seglet är rätt anpassat. En lösfotad stor ställer sedan litet större krav på bommen och skothornsbeslaget, bland annat bör bommen vara styvare, eftersom bomflex alltid är av ondo vid lösfotat och man bör kunna röra på uthalet lätt och enkelt, dvs det måste vara starkt (hållbart) och utväxlat. Men skillnaden är tydligen mycket liten, om man skall se till verkliga prestanda. Bra segel kan vara av endera sorten.
Precis vad jag ville höra.
Tror själv inte det skulle göra underverk. Vi talar om en 70-tals konstruerad båt med långköl i delat lateralplan och masthead...
Som dessutom aldrig kommer i närheten av en tävlingsbana, det närmaste är när en jämlik kommer upp jämsides på semestern och mina horn växer ut
Lägger nog hellre några extra kronor på förseglet.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Jag har ju numera en lösfotad rullstor och (båten) hade en tidigare en vanlig stor med travare i bommen. Normalt brukar rullsegel (lösfotat av nödvändighet) ha en travare för uthalsblocket, så också min. Denna löper på en kullagrad skena. Efter att ha funderat litet, så har jag mha en extra lina gjort det möjligt att justera travaren, ungefär som en flytande skotpunkt till ett försegel. Jag har fått för mig att möjligheterna att trimma storseglet litet extra gör nytta, och kostnaden är ytterst överkomlig, bara en tamp. Fallavlastare och alla block fanns redan.
Kanske en tanke för den som har en travare och lösfotat att pröva? Testa är (nästan) gratis - man kan nöja sig med att dra justeringslinan längs bommen tills man bestämt sig om det är värt något.
Kanske en tanke för den som har en travare och lösfotat att pröva? Testa är (nästan) gratis - man kan nöja sig med att dra justeringslinan längs bommen tills man bestämt sig om det är värt något.
Anders S
för 10-12-15 (?) år sen hade jag 30-40cm kjol på en lösfotad stor på en furioso jag hade då. det kändes fint på undanvind
men på kryss va det väl sådär....
det fina är jag att man kan få riktigt ordentligt med buk när man släpper uthalet.
orkar man inte trimma om så kan man väl skita i kjolen helt och binda fast skothornet med ett snöre på våret, väl uppsträckt, och låta skiten sitta så till man tar upp båten
-ha -ha!!!!
eller om man har rullgenua och stor båt så varför ens hissa storen?????
då rullar man väl bara ut genuan och driver sakta med vinden. blåser det åt fel håll så är det bara att vrida på nyckeln.
eller.....?????????????
men för dom som har små båtar och både orkar segla och orkar trimma är det kanon med lösfotat
men på kryss va det väl sådär....
det fina är jag att man kan få riktigt ordentligt med buk när man släpper uthalet.
orkar man inte trimma om så kan man väl skita i kjolen helt och binda fast skothornet med ett snöre på våret, väl uppsträckt, och låta skiten sitta så till man tar upp båten
eller om man har rullgenua och stor båt så varför ens hissa storen?????
då rullar man väl bara ut genuan och driver sakta med vinden. blåser det åt fel håll så är det bara att vrida på nyckeln.
eller.....?????????????
men för dom som har små båtar och både orkar segla och orkar trimma är det kanon med lösfotat
Ändskiveeffekten löser man med snörplinan som sys in i botten på den lösfotade storen så det är inga problem om man nu vill vara noga. Det är i samma laster i skothorn oavsett om det är lösfotat eller inte. Repliket tar inte någon last längs bommen. Jag har tex på min Kevlar stor helt vanlig enkel nylon i botten som repliket är sytt i, just för det inte tar upp några laster alls. En lösfotad har mindre friktion i rännan och behöver således mindre kraft att justeras. Den är bättre för att den är lättare att trimma vilket ger bättre aerodynamiska egenskaper. Jag har provat och satt min Kevlar stor som en lösfotad och det går alldeles utmärkt.Anders S skrev:
Jag tror inte det kommer att göra någon skillnad till det bättre. Sätt i en travare som på förra båten och låt likrepet vara kvar. Skall en förändring göras ordentligt kommer det att behövas en tapeförstärkning av liket som ersätter den förstärkning som likrepet ger idag och segelformen kanske inte passar för lösfotat sådär rakt av. (Frågan bör ställas till segelmakaren; a) håller det lika bra? och b) påverkas buken och formen på seglet i den nedre tredjedelen?)
Min uppfattning:
SWE54, inga problem. Mina kommentarer var riktade mot förslaget att sy om ett befintligt storsegel. Att skära i en travare blir bra det också.
Anders S
kom på en fördel till
med lösfotat slipper man få en massa snö liggande i seglet, som man sen får över sej när man slår. bättre att snöflingorna bara glider ner förbi bommen
med lösfotat slipper man få en massa snö liggande i seglet, som man sen får över sej när man slår. bättre att snöflingorna bara glider ner förbi bommen
Varför sa du inte det tidigare?matsa skrev:kom på en fördel till![]()
Nu har jag ju instruerat segelmakar´n
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso