Isolationstransformator

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Isolationstransformator

Inlägg av T » mån 30 mar 2009, 18:41

Vad tror ni om en sån här från Mastervolt, liten och lätt (nåja, allt är relativt):
http://www.mastervolt.com/view_product. ... ro_id=5493 ?
Är det nån som sett ett pris på den?

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Isolationstransformator

Inlägg av Seawolf » mån 30 mar 2009, 19:15

En representant för den nya generationen landströmsmottagare. Få se nu:

0 - 40 °C (32 - 104 °F); derating thereafter with 5%/°C (2.8%/°F)
Efficiency 93%.

Så om man tar ut 2kW så blir förlusten c:a 140 W. Den måste alltså ha en fläkt för att hålla sig användbar. Och den lär inte vara enkel att få in i något stuvfack för att bli av med ljudet, för då blir det svårt med omgivningsteperaturen.

Sen kan det finnas viss risk för att den ger radiostörningar.

Man får hoppas att nästa generation av dessa är anpassade för båtbruk och har vattenkylning och är helt tysta.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 30 mar 2009, 19:16

11184 kr
men den är säker bra ...
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=442348

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 30 mar 2009, 19:25

Seawolf skrev:En representant för den nya generationen landströmsmottagare. Få se nu:

0 - 40 °C (32 - 104 °F); derating thereafter with 5%/°C (2.8%/°F)
Efficiency 93%.

Så om man tar ut 2kW så blir förlusten c:a 140 W. Den måste alltså ha en fläkt för att hålla sig användbar. Och den lär inte vara enkel att få in i något stuvfack för att bli av med ljudet, för då blir det svårt med omgivningsteperaturen.

Sen kan det finnas viss risk för att den ger radiostörningar.

Man får hoppas att nästa generation av dessa är anpassade för båtbruk och har vattenkylning och är helt tysta.
Det där förstod jag inte... om jag behöver 2kW och det försvinner några på vägen så får jag väl ta ut några wattar till bara? Kapaciteten är 3,5 kW .
Sen ska den varken vibrerar eller låta så den kan placeras i princip var som helst? Det kan finnas risker med allt, skulle vara så att den stör min radio när jag har landström kopplad, lär jag kunna leva med det.

/T

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 30 mar 2009, 19:30

Om det försvinner watt på vägen så innebär det att trafon blir varm
Omsatt i en tyvärr vanlig miljö där trafon sitter monterad längst in
in ett utrymme och en massa kläder "råkat" hamna över det kan det börja brinna.

Varför skall man överhuvud taget köpa sånt här ? För det är väl ingen
som kopplat samman 220-jorden med någonting annat än just
jorduttaget i uttagen ??
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 30 mar 2009, 19:31

bosseh skrev:11184 kr
men den är säker bra ...
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... art=442348
Tack för tipset. I princip kan väl vilken båttillbehörsfirma som helst ta hem den... Jag såg den i Erlandsons katalog, men dom angav inget pris.
Det som är attraktivt med den tycker jag är mått, vikt och kapacitet samt låg ljudnivå. Tufvason t.ex, har ingen produkt som kan konkurrera (hade inte sist jag kollade iaf)

/T

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 30 mar 2009, 19:37

peterh skrev:Om det försvinner watt på vägen så innebär det att trafon blir varm
Omsatt i en tyvärr vanlig miljö där trafon sitter monterad längst in
in ett utrymme och en massa kläder "råkat" hamna över det kan det börja brinna.

Varför skall man överhuvud taget köpa sånt här ? För det är väl ingen
som kopplat samman 220-jorden med någonting annat än just
jorduttaget i uttagen ??
Seawolf kommer strax att förklara detta lite noggrannare men om man t.ex har en varmvattenberedare som värms både av motorns kylvatten och en elpatron kommer beredaren och allt annat som har förbindelse med den, t.ex segelbåtsdrevet, vara jordat dels till jord från land och dels till stora sjöhavet men däremellan finns en spänningsskillnad som riskerar att äta upp drevet.
Eller nåt sånt.

/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 30 mar 2009, 20:56

Nä, det där med skyddsjordade elvärmepatroner och korrosion vet väl de flesta vid det här laget. Men hur varmt det blir av 140 watt en ljummen sommardag och hur fläkten då låter finns det fortfarande rätt många som inte upplevt ännu. (Vattenkylning, sade Bull).

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 30 mar 2009, 21:07

Jag måste säga, jag förstår inte riktigt problematiken med en traditionell isolationstrafo.
Min sitter monterad på baksidan av skottet som bildar fotändan i den sovhytt jag och Fru S alltid använder. Den surrade något och det blev ibland vissa, störande resonanser i inredningen. Jag köpte några gummiupphängningar på Kuntze för några tior och sedan dess är problemet löst. Ingen kylning, inget buller, under halva priset mot grejen från Mastervolt och jag har inte ens tänkt på den under sådär 5 år. Innan jag läste den här tråden. Ok, den väger en hel del, det skulle kanske kunna vara ett bekymmer.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 30 mar 2009, 21:21

Seawolf skrev:Nä, det där med skyddsjordade elvärmepatroner och korrosion vet väl de flesta vid det här laget. Men hur varmt det blir av 140 watt en ljummen sommardag och hur fläkten då låter finns det fortfarande rätt många som inte upplevt ännu. (Vattenkylning, sade Bull).
Jag har iofs lite svårt att se vad dom där 140 wattarna (7% av 2kW?) skulle komma just en varm sommardag... Kanske en air-condition? Men då är väl värmen inget direkt problem? El-patronen är på ca 800 W och är mer av än på. Batterliladdaren kanske tuggar i sig 200 W eller så som mest. Jag får inte ihop till ens 1 kW den varma sommardagen, saknar ju AC.

/T

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 30 mar 2009, 21:28

Eilean skrev:Jag måste säga, jag förstår inte riktigt problematiken med en traditionell isolationstrafo.
Min sitter monterad på baksidan av skottet som bildar fotändan i den sovhytt jag och Fru S alltid använder. Den surrade något och det blev ibland vissa, störande resonanser i inredningen. Jag köpte några gummiupphängningar på Kuntze för några tior och sedan dess är problemet löst. Ingen kylning, inget buller, under halva priset mot grejen från Mastervolt och jag har inte ens tänkt på den under sådär 5 år. Innan jag läste den här tråden. Ok, den väger en hel del, det skulle kanske kunna vara ett bekymmer.
Vikt och mått blir till probem i min lilla båt om jag ska ha en 'vanlig' isolationstrafo med lite kapacitet.

För 5 år sen... t.o.m för bara ett år sen, var prisläget lite annat. Inflation och kronras gör ju inte grejorna billigare direkt men jag tror säkert man kan få ner det där priset rätt mycket.

/T

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 30 mar 2009, 21:39

Seawolf skrev:Nä, det där med skyddsjordade elvärmepatroner och korrosion vet väl de flesta vid det här laget. Men hur varmt det blir av 140 watt en ljummen sommardag och hur fläkten då låter finns det fortfarande rätt många som inte upplevt ännu. (Vattenkylning, sade Bull).
Finns väl ingen orsak att koppla samman beredarens jord med båtens minus ..

Jord skall vara på land och inte i havet !
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 30 mar 2009, 21:46

peterh skrev:
Finns väl ingen orsak att koppla samman beredarens jord med båtens minus ..

Jord skall vara på land och inte i havet !
Om man vill värma varmvatten med hjälp av motorns kylvatten blir det så vare sig man vill eller inte, om man inte har en tvåpolig generator men det löser inte problemet ändå eftersom man genom motorn jordar varmvattenberedaren vidare ut i havet.

/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 30 mar 2009, 22:29

Denna elektroniska trafo är trots allt en ganska bra pryl, även om jag tycker den är hutlöst dyr. Värmeförlusten är ganska måttlig, kan man ha den i typ en stuv bör det inte bli något problem. En vanlig trafo ger ju även den en viss värme, även om det är mindre.
Största fördelen med elektronisk traf är att man brukar få en spänningsstabilisering. Ligger man längst ut på bryggan kanske spänningen är bara 190 V och 800 W värmepatronen ger då bara ca 550 W. Viss skillnad!
--
Jag har ju för mig att jag sett andra, liknande prylar som var billigare - Mastervolt är bra men inte direkt billiga!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 30 mar 2009, 22:45

bosseh skrev:Denna elektroniska trafo är trots allt en ganska bra pryl, även om jag tycker den är hutlöst dyr. Värmeförlusten är ganska måttlig, kan man ha den i typ en stuv bör det inte bli något problem. En vanlig trafo ger ju även den en viss värme, även om det är mindre.
Största fördelen med elektronisk traf är att man brukar få en spänningsstabilisering. Ligger man längst ut på bryggan kanske spänningen är bara 190 V och 800 W värmepatronen ger då bara ca 550 W. Viss skillnad!
--
Jag har ju för mig att jag sett andra, liknande prylar som var billigare - Mastervolt är bra men inte direkt billiga!
Kul men någon, till skillnad från vissa andra, som inte rent automatisk, målar fan på väggen eller på allehanda sätt försöker onödiggöra föremålet för diskussionen. Inte bara i ämnet Isolationstransformator.

Jo det finns uppenbart fler fördelar än de jordnära... Om du kommer på vilka andra liknande prylar du sett, får du gärna tipsa.

/T

Skriv svar