orkanen!
orkanen!
Hej
Undrar om någon drabbats av orkanens framfart? Är själv väldigt nervös inför morgondagens utflykt till Björlanda. Vågar inte ut dit nu med fara för mitt liv. Man vet ju hur mycket bråte som flyger omkring där bara i lätt bris!
Undrar om någon drabbats av orkanens framfart? Är själv väldigt nervös inför morgondagens utflykt till Björlanda. Vågar inte ut dit nu med fara för mitt liv. Man vet ju hur mycket bråte som flyger omkring där bara i lätt bris!
-
ole
-
carlnilsjonas
- Silvermedlem
- Kontakt:
Ohoj!
Vet inte ännu, men jag misstänker att vi kommer att få sota för snålheten att ha en billig pressenning från claes ohlson efter detta.
Tänkte dela med mig av ett litet tips för att få en billig pressenning att hålla lite bättre:
De öljettringar som är tänkta som fästpunkter för repen man fäster pressen med är inget vidare eftersom de koncentrerar stor kraft till ett litet område.
Detta kan man avhjälpa genom att i stället lägga en sten av ungefär en golfbolls storlek i pressenningen och knyta repet om under så att man så att säga har klätt in stenen/bollen. På det här sättet sprids belastningen något. (om ni tycker att jag förklarar otydligt, kan jag hänvisa till ett höstnummer 2004 av praktiskt båtägande där det finns avbildat. Minns tyvärr inte vilket nummer)
Vi har haft stor glädje av detta - återstår att se om det håller för den här brutala stormen.
lev gott!
Jonas
Vet inte ännu, men jag misstänker att vi kommer att få sota för snålheten att ha en billig pressenning från claes ohlson efter detta.
Tänkte dela med mig av ett litet tips för att få en billig pressenning att hålla lite bättre:
De öljettringar som är tänkta som fästpunkter för repen man fäster pressen med är inget vidare eftersom de koncentrerar stor kraft till ett litet område.
Detta kan man avhjälpa genom att i stället lägga en sten av ungefär en golfbolls storlek i pressenningen och knyta repet om under så att man så att säga har klätt in stenen/bollen. På det här sättet sprids belastningen något. (om ni tycker att jag förklarar otydligt, kan jag hänvisa till ett höstnummer 2004 av praktiskt båtägande där det finns avbildat. Minns tyvärr inte vilket nummer)
Vi har haft stor glädje av detta - återstår att se om det håller för den här brutala stormen.
lev gott!
Jonas
-
Oskar
Billig presenning
Jag använder också billig presenning men räknar bara med att använda den 1 år. Varje vår slänger jag den. Skönt sätt att slippa hantera en smutsig presenning hemma i garaget på sommaren. Prismässigt är det nog också en helt OK affär att köpa en ny varje år i stället för att köpa en dyr, tung, hållbar presenning.
-
carlnilsjonas
- Silvermedlem
- Kontakt:
Ordentlig pressenning
Jag var nere i marinan i söndags. Det syntes tydligt vilka som köpt billig presenning, för dessa båtar var nu otäckta.
Flera av dessa pressenningar hade klyvits i mitten och låg på var sin sida av båtarna. Billig i inköp men mycket bekymmer, plus att båten står oskyddad efter stormen. Satsa på n riktig presenning.
Stefan
Flera av dessa pressenningar hade klyvits i mitten och låg på var sin sida av båtarna. Billig i inköp men mycket bekymmer, plus att båten står oskyddad efter stormen. Satsa på n riktig presenning.
Stefan
-
Gäst
-
Jens K
Den enda båten som vält i min klubb hade dyr presenning. Dessutom fast surrad i båten, så den sitter kvar fint fortfarande efter vältningen, med ställning och allt. Jag undrar om inte just den där pressens extra vindfång fick båten att välta. Jag föredrar att pressen går sönder jämfört med att den drar omkull båten faktiskt.
-
Sten
Ehhh presenning är väl lilla problemet?
Visst kan det vara småkul o resonera om olika presenningar. Men med tanke på vindarna skulle jag vara betydligt oroligare för andra skador på båten med tanke på hur olika folk gör när dom vinterförvarar båten.....Vad somhelst kan hända!