Seriell port - GPS inkoppling

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
xyz123
Guldmedlem

Seriell port - GPS inkoppling

Inlägg av xyz123 » fre 05 jun 2009, 19:13

Många GPS'er använder seriell kommunikation. För att kunna ansluta dem till en PC måste man på ett eller annat sätt skaffa en seriell port till PCn. Ofta föreslår man då en USB <-> seriell adapter. Dessa kan i och för sig fungera i vissa fall och om man har tur.
Men helt säker kan man inte vara! Det finns mycket grundläggande skillnader mellan USB och seriell kommunikation. (Jag har själv råkat ut för flera fall där USB <-> seriell adapter inte kan fås att fungera, t.ex. anslutning till consolport på en server.)

Om man vill vara helt säker så bör man använda en PC med från början inbyggd seriell port. Det kan vara svårt att finna en sådan PC. För några år sedan hittade jag, efter mycket letande, Dell Inspiron 500m. Den finns inte kvar i sortimentet. Men hos Dell har jag hittat 2 nya PC med seriell port: Dell Latitude ATG och Dell Latitude D630. (Skrivet 5 maj 2009.)

Lämpligen ringer man runt säljarna och frågar ut dem innan man köper något.

Ytterligare information om skillnaderna USB - seriell finns på
http://www.lammertbies.nl/comm/info/RS-232-usb.html
http://en.wikipedia.org/wiki/USB
xyz123

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Re: Seriell port - GPS inkoppling

Inlägg av sotarn » fre 05 jun 2009, 21:18

Det kan säkert vara på sin plats med varningen... men jag tror nog att det fungerar bra med en USB-adapter i de flesta fall. Jag arbetar ju då i och för sig bara med kommunikationsteknik till vardags så jag har kanske ingen aning egentligen, men har hittills i arbetet inte stött på någon sorts seriell RS-232 länk som inte supportats av de olika "vanliga noname från hyllan" USB-comportar jag använt under de senaste 5 åren.
//Daniel

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem

Inlägg av Lars L » fre 05 jun 2009, 21:35

8) Haver 5 olika USB/RS232 adaptrar i 3 datorer, inga problem med någon av dom.
PCnav.jpg

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 05 jun 2009, 21:55

Serie/USB-omvandlare brukar fungera bra. Det gäller i PC-system, Mac och Linux. Dessa omvandlare brukar bygga på ett par olika kretsar, att hitta rätt drivrutin är inget problem.
Att emulera en konsolport över USB är svårt. Konsolen kommer upp tidigt när operativet laddar. Drivrutiner laddas inte innan. I *nx system kan man lösa detta.

Skriv svar