Att lägga till för segel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Att lägga till för segel

Inlägg av Tommy » sön 07 jun 2009, 17:12

Hej,

Blev inspirerad av Brendans kommentar kring att lägga till för segel, i tråden "Tips till manövreringsövningar". Visst är det sant att det sker alldeles för sällan. Det är en mycket viktig säkerhetsdetalj att kunna hantera båten för segel, inte bara på finkryssen, utan i alla situationer.

För egen del har vi nog aldrig lagt till för segel i en naturhamn vad jag kan minnas :( När vi lägger oss för svaj (på en känd plats) så händer det att vi lägger till för segel enbart. Avfärd har vi gjort enbart för segel ett antal gånger, både från svajliggande och naturhamn. Tilläggning för segel har enbart skett vid varv några gånger, då motorn på tidigare båt har strejkat.

Man ser överhuvutaget väldigt sällan tilläggning i naturhamn för segel, åtminstånde med plastbåtar. De gånger man ser det, så är det allt som oftast en långsmal gammal skärgårdskryssare med entusiatisk besättning.

Hoppas det kan bli bättring i sommar! Solpanelen kan nog hjälpa till, eftersom en viss del av anledningen till motortilläggningar är för att få den där dagliga nödvändiga injektionen i batterierna.

Hur ser det ut för övriga? Praktiserar ni tilläggning för segel? Hur brukar det gå, och har ni några speciella knep?

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem

Re: Att lägga till för segel

Inlägg av Mr Q » sön 07 jun 2009, 17:51

En positiv bieffekt av att kasta loss eller lägga till för segel är att man få hela naturhamnens odelade uppmärksamhet, pga att alla blir livrädda att man ska klanta till det och damma in i deras båtar. Och det är ju aldrig fel att få sina 5 minuter i hall of fame. 8)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 07 jun 2009, 18:24

För min del är det nog mer regel än undantag att segla in och även ut från platsen i hemmahamn. Har även lagt till för segel i andra hamnar och naturhamnar när det funnits plats och utrymme. Man ska nog bara ha gjort det några gånger sen känns det lika säkert som att köra med motor. Det är ju något man har med sig som gammal kappseglare iof, man lägger ju motorn i land om man har utombordare. Jag kan tycka många gånger att det är mer meck att hålla på att ta ner segel utanför och sänka ner motorn och dra igång den än att bara forstätta glida in i hamnen. Går det lite fort tar jag bara ner storen en bit. Den kommer ner fint i medvinden med om man drar lite i akterliket. Men det förutsätter ju att prylarna är i ordning och allt löper fritt och lätt för att ha kontroll. Hade ingen motor alls ett tag nu då min gamla gav upp helt men det gick ju att segla ändå.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » sön 07 jun 2009, 18:27

Tommy skrev:Hur ser det ut för övriga? Praktiserar ni tilläggning för segel? Hur brukar det gå, och har ni några speciella knep?
Nej, det konstycket är alldeles för avancerat. Att lägga till för motor är tillräckligt knepigt :roll:

Däremot sitter vi ofta och beundrar de som kan. Jag förstår inte hur man kan få till det så att båten stannar precis där man vill ha den :o

/j

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » sön 07 jun 2009, 18:53

Givet, så ofta det går! I princip alltid då vi lägger ut, mer sällan då vi lägger till. Motorn brukas då tålamodet tryter och det går för långsamt - man är ju tidsoptimist!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 07 jun 2009, 19:19

Finns det något säkrare sätt att få applåder än en misslyckad tilläggning för segel?
Bra att kunna men testa i hamn utan en massa trafik. Att ställa till situationer eller förorsaka skadegörelse när man försöker lägga till för segel och har fungerande motor men inte använder den ger ingen sympati men kan gen en dom för bristande sjömanskap.
--
Själv tycker jag det är skönt att ta ner seglen i tid och ta hand om allting så när jag kommer till kaj är det bara att kliva iland och åka hem.
När man ska ut vill jag iväg snabbt, sen, på väg, gör jag klart seglen och kan börja segla oftast direkt när jag kommer ut på segelbart vatten.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 07 jun 2009, 19:26

Om någon skulle segla in i vår båt i en naturhamn skulle jag ha otroligt svårt att ge sympati. Däremot skulle jag fotografera noggrant som dokumentation till föräkringsbolaget. Till skillnad från om samma båtägare kom tuffandes med sin fullt fungerande motor, så hjälper jag mer än gärna till och tar emot.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 07 jun 2009, 19:36

bosseh skrev: ...
--
Själv tycker jag det är skönt att ta ner seglen i tid och ta hand om allting så när jag kommer till kaj är det bara att kliva iland och åka hem.
När man ska ut vill jag iväg snabbt, sen, på väg, gör jag klart seglen och kan börja segla oftast direkt när jag kommer ut på segelbart vatten.
Det kan man när man seglar med..:)
Packa allt utom storen, tar väl någon minut att beslå den i hamn sedan och det har man väl tid med.
Sen ser jag ofta andra båtar brôta iväg ut ur hamnen med motor medan jag förbereder för att segla ut. När man sedan kommer ut ur hamnen så ligger dom där och guppar och försöker sätta medan man seglar förbi...:)

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 07 jun 2009, 19:48

Före höststormen 1969 skedde allt enbart med segel. Troligtvis gick det ganska bra för det mesta. Jag kan bara komma ihåg en gång en tilläggning inte gick helt enligt planerna. Det kan naturligtvis ha varit flera, men bara en som fastnat i minnet.

Båten som jag byggde efter höststormen -69 skulle naturligtvis inte ha nån motor. Min mor, som jobbade på Volvo, hade en annan åsikt. Hon kom helt sonika med en ny VP MD6, som hon köpt med personalrabatt. Efter det har det inte varit så många manövrer i hamnar och naturhamnar för enbart segel. Två gånger har jag fått kryssa mig ur naturhamnar och en gång kryss ut ur Hönö Klåvas hamn pga motorproblem och lika många gånger har jag lagt till på min båtplats med segel.

Sen har det naturligtvis varit ett antal lämnat och lagt till i diverse hamnar för segel därför att man har legat så att det har varit lätt, men antalet understiger nog 1% av det totala.

När jag hade båten på Svinninge marina i Åkersberga (Stockholm) fanns det en båt ett par platser längre in på bryggan än min. Vad det var för typ har jag ingen aning om. Det är med mig med båtar som med bilar - jag är inte tillräckligt intresserad av olika båtmodeller för att ha koll. Det var i alla fall en lång smal typ. Nån modern form av en skärgårdskryssare. Det hände allt som oftast att man hörde att det rassalade till. Tittade man ut så kom båten glidande och styrde in på platsen i en perfekt manöver. Killen på fördäck hade en paddel i handen och kunde nån gång ta ett paddel tag eller två. Jag har för mig att de hade en aktersurra hängande på akterspegel. Dessvärre såg jag dem aldrig lägga ut.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 07 jun 2009, 19:59

Mr Q skrev:Om någon skulle segla in i vår båt i en naturhamn skulle jag ha otroligt svårt att ge sympati. Däremot skulle jag fotografera noggrant som dokumentation till föräkringsbolaget. Till skillnad från om samma båtägare kom tuffandes med sin fullt fungerande motor, så hjälper jag mer än gärna till och tar emot.
Aldrig får man så många glada leenden och erbjudanden om hjälp med förtöjningen som när man kommer glidande in
för segel.

Utan träning inför den dag motorn strejkar står man sig förmodligen slätt, om man då ska lägga till för segel för första gången.
Då känns det skönt att ha tränat.

Åtminstone för oss gamlingar som tycker att det skulle vara ohyggligt pinsamt att behöva kalla på sjöräddningen för en sådan sak.
Det kan nog bli aktuellt förr än man anar ändå, men man vill åtminstone göra allt vad som står i ens makt för att undvika det.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » sön 07 jun 2009, 20:10

Vi seglade in och ut ur hamnen på Utö för några år sedan. Det var lite lurigt, ganska trångt och strömt men det var väldigt kul, folk stod på kajen och väntade på att vi skulle krascha, och sen applåderade de när inget hände...

Eftersom vi aldrig haft motor på båten är det inte så stor grej tycker jag. Vi skaffade en motor häromåret och vid första tilläggningen i naturhamn höll det på att gå på tok, när jag vände mig om för att försöka mecka igång motorn höll vi på att ränna rakt upp på land... :o

Jag håller med om att det är bra att öva att lägga till mot en klippa där det inte ligger några andra båtar. Det är också viktigt att planera med extra mycket dragglina ute, ankra om det går i en riktning så att det går lätt att dra ut sig och "börja om" ifall det inte blir bra, alternativt om förhållandena förändras. Det är ju viktigt att man kan ta sig ut för segel också. Att ha vant sig vid att alltid segla in och ut ur hamnarna gör att man blir bättre på att planera framåt. Det kan till exempel ligga en sten i vattnet precis där man skall lägga till, då gäller det att ha en plan B tillhands; Backa med dragglinan, svänga styrbord/babord, backa med storseglet t.ex. Dessa erfarenheter tror jag har gjort att jag blivit bättre på att ankra upp båten på ett säkert sätt även när jag använder motorn.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » sön 07 jun 2009, 20:16

Hej,

Numer seglar jag inte hela vägen in, däremot seglar jag ofta ut, om det är någorlunda vind.

Dels har jag blivit mer bekväm, dels har jag en större båt, och vill tro att jag är mer förståndig (läs mer räddhågsen). Som ung seglade jag ofta in, bland annat för att det på akterspegeln hängde en notoriskt opålitlig SeaGull.

Visst njuter jag av att se de som seglar in, men eftersom jag ofta seglar ensam blir det lite för bökigt, men visst vore det bra att göra det ngn ggn per säsong för att hålla kunskapen vid liv - i fall det behövs!

Hälsn
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 07 jun 2009, 20:21

Brendan skrev:
Utan träning inför den dag motorn strejkar står man sig förmodligen slätt, om man då ska lägga till för segel för första gången.
Då känns det skönt att ha tränat.

Åtminstone för oss gamlingar som tycker att det skulle vara ohyggligt pinsamt att behöva kalla på sjöräddningen för en sådan sak.
Det kan nog bli aktuellt förr än man anar ändå, men man vill åtminstone göra allt vad som står i ens makt för att undvika det.

Vi gamlingar som är uppväxta med att segla in och ut ur diverse hamnar har nog den fördelen att det på något sätt sitter i ryggmärgen - eller?

Jag har på de senaste 40 åren seglat in och ut naturhamnar och hamnar till och med sju gånger. För utom de sex som jag nämnde i mitt förra inlägg var det en gång vi fick dieselstopp och fick ta oss hem med segel. Dessa sju gångerna var det ganska besvärliga förhållande som jag normalt inte skulle lagt ut eller lagt till för segel. Det som jag var tvungen att göra var ju att i förväg tanka igenom ganska noga hur jag skulle gå till väga.

Som tur är, är jag inte lika gammal som du Brendan - åtminstone inte i tänket. Jag skulle nog inte känna det pinsamt om jag behövde ringa upp SSRS för att få hjälp med bogsering om jag verkligen skulle behöva det. Sist det hände, utanför Vinga, med skuren motor och en av mina värsta ischiasattacker valde jag att ringa på en kompis som var på väg till Hönö. Han ingår som besättning på SSRS station på Smögen. Han kom efter ett par timmar och bogserade mig iland. Hade jag inte vetat att han var i närheten hade jag nog ringt SSRS direkt. Man betalar ju medlemskapet i SSRS för att ha den möjligheten. Inte för att utnyttja det i tid och otid, men när man verkligen behöver det.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » sön 07 jun 2009, 21:44

SWE54 skrev: Sen ser jag ofta andra båtar brôta iväg ut ur hamnen med motor medan jag förbereder för att segla ut. När man sedan kommer ut ur hamnen så ligger dom där och guppar och försöker sätta medan man seglar förbi...:)
Vi får väl ha en tävling :D
Själv tycker det mest tragiska är de båtar som nästan aldrig kommer överhuvudtaget. Med eller utan motor!

Vi hade ett äldre par med en Drake el likn som alltid seglade in/ut. De hade ingen motor. Den äldre gentlemannen satt på akterdäck med paddel medan frun skickligt styrde in båten. Vid ett tillfälle pratde jag med dem och utryckte min benundran. Mannen sa "Jo men man får välja vilka dagar man seglar"
toaen skrev: Jag skulle nog inte känna det pinsamt om jag behövde ringa upp SSRS för att få hjälp med bogsering om jag verkligen skulle behöva det.
Så talar en riktig sjöman!
Det är aldrig fel att be om hjälp om man behöver.
"Stolthet går före undergång, och högmod går före fall"

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » sön 07 jun 2009, 22:14

toaen skrev:[Som tur är, är jag inte lika gammal som du Brendan - åtminstone inte i tänket. Jag skulle nog inte känna det pinsamt om jag behövde ringa upp SSRS för att få hjälp med bogsering om jag verkligen skulle behöva det.tommy
Ura Kaipa är mitt namn, lastgammal arm och grå. Stolt som få. Nej, missförstå mig inte. Naturligtvis ska man larma sjöräddningen om man verkligen behöver dess hjälp.
Men även om man betalar sin årliga lilla avgift, så tycker jag man ska göra allt som står i ens makt att för att undvika att ta i anspråk resurser som kanske behövs
för allvarliga olyckor. Sjöräddningen ska inte behöva rycka ut för att elektroniken slagits ut och papperskort saknas ombord. För att ta ett exempel.

Skriv svar