På väg in i hamnen idag efter en guppig tur på Laholmsbukten råkade jag ut för en intressant incident. Ofta står det en del personer och fiskar längs kajerna i Nissans inlopp och vanligtvis brukar de flesta segelbåtar hålla sig en bit ut från kajerna för att inte störa fiskarna. Idag var det blåsigt och inte några fiskare ute. Det var helt tomt på de ordinarie platserna. Jag länsade med vakande ögon på seglen eftersom det lätt kan bli turbulent vid byggnaderna i hamnen. Plötsligt hörde jag ett våldsamt skrikande varav jag kunde urskilja något i stil med "...för helv--- jävl...". Snabbt kollade jag fram under focken och den revade storen, samtidigt som jag tänkte att jag hade vinden in från styrbord. Ingen båt syntes framför mig. En snabb koll bakåt visade att det var tomt där också. Jag kunde lugnt konstatera att jag inte stirrat för mycket på seglen och missat någon båt. Plötsligt hördes ropet igen och jag såg att det kom från kajen om styrbord. En mörkklädd herre stod och pekade ut i farleden och sa något om fiske. Jag insåg då att det fanns ett kastflöte ute i vattnet och gjorde en snabb babordsgir med åtföljande slänggipp. Precis i giren såg jag flötet framför båten. När jag vände mig om igen låg flötet och guppade i mitt kölvatten.
Om jag klarade flötet vet jag inte, troligtvis inte eftersom båten är långkölad och har en del svängradie. Men om jag körde över det eller linan så lär det inte ha hänt så mycket eftersom båten är just långkölad med 1,15 i djupgående

. Därefter utbröt en otrolig ordstorm från kajen. Jag ropade att jag inte förväntade mig ett flöte just där och att jag helt enkelt missade det i vågorna. Dessutom förklarade jag något upprört att det inte var så lätt att positionsbestämma ljudet av hans intermittenta skrikande i blåsten.
Uppenbarligen har fiskaren haft god uppsikt över mig från kajen, men ändå inte haft vett att plocka in sitt kastflöte när han inte fick kontakt med mig. Vad gäller om det hade hänt något, typ att hans spö hade trillat i och att han ansett mig ansvarig för detta? Vilken lagstiftning är tillämplig. Det skedde alltså mitt i den stora farleden. Fiske är tillåtet på platsen, men det har varit mycket diskussion om att förbjuda det från hamnens sida p.g.a. tankar på tillträdesförbud. Jag tror inte att han hade utmanat och skrikit om det kommit en stor RoRo-båt istället.
Självklart hade jag väjt om jag hade sett fiskaren uppe på kajen och hans flöte. Men det var inte helt lätt att lägga märke till det under de rådande förhållandena. Särskilt inte när jag var fokuserad på seglingen och att hålla utkik efter föremål i vattnet betydligt större än 3 cm i diameter.