Harkenrulle - hur demonterar man?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
frejo
Guldmedlem

Harkenrulle - hur demonterar man?

Inlägg av frejo » tis 13 okt 2009, 10:58

Hej,

Jag har ett Harkensystem, modell äldre i rostfritt, för min rullgenua. Min erfarenhet när det gäller rullar är mycket ringa, för att inte säga obefintliga, när det gäller demontering/montering. I alla fall skulle jag önska ta av rullen från förstaget, och allra helst få av hela systemet från förstaget, men jag vet inte hur man gör. Om någon kunde förklara detta på ett både övertydligt och pedagogiskt sätt vore jag oerhört tacksam. Jag har rod på förstaget, vilket jag tror har betydelse? Jag vill helst inte ha något förslag som innebär att jag ringer Harken och frågar, något som jag gjort men inte gjort mig klokare, troligtvis beroende på en blandning av språkförbittring och teknisk oförståelse....

Tackar på förhand
frejo

HansH
Diamantmedlem

Re: Harkenrulle - hur demonterar man?

Inlägg av HansH » tor 15 okt 2009, 08:29

Har du kollat Harkens hemsida ? - de har en hel del manualer för sina furlingsystem som nedladdningsbara pdf'er:
http://www.harken.com/pdf/FurlingManuals.php

frejo
Guldmedlem

Inlägg av frejo » fre 16 okt 2009, 22:34

Jag har kollat deras hemsida men eftersom jag ha ett äldre system finns det inte med. Jag har ju en egen manual men kruxet är att de delar som hanterar rod ska finnas i en särskild brux från Navtec, som jag då självklart inte har...

Nåväl, det får bli lite "trial-and-error" nu i helgen kanske...

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 19 okt 2009, 09:30

Harken har ju en utmärkt svensk generalagent som säkert kan hjälpa dig. http://www.harken.se/

Skriv svar