Det lutar .... ?!
Det lutar .... ?!
Nu står båten (8,6 x 3 m, fenköl) på land. Men hon lutar ngt akteröver samt åt babord. Inte mycket, men i alla fall. Dock står hon stabilt mot de fyra stöttorna, och med lika mycket belastning på var och en. Jag kan lossa dem, en i taget, så att den lossgjorda stöttan släpper helt från skrovet, och då står hon kvar. Jag tycker det känns tillfredsställande balanserat, även om det inte ser så snyggt ut.
Tänker jag rätt?
/j
Tänker jag rätt?
/j
Re: Det lutar .... ?!
Det som skulle kunna ställa till det är ifall lutningen gör att vatten blir stående på däck eller i sittbrunnen. Men lutar din båt bakåt så lär ju vattnet rinna ut genom självlänsarna.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Min båt kom också snett i år, jag justerade några grader mha stöttorna. Vet inte om det är att rekommendera men min båt blev rak i sidled i alla fall. Att båten lutar bakåt är väl bara bra?
Några detaljer kanske: Kölen bör vila på minst två punkter (eller på hela kölen om den är plan på undersidan) - annars finns risken att hela båten kan vrida sig på på kölen om inte stöttorna är fixerade t ex mot varandra eller mot kölpallningen. Det andra är att vinkeln mellan skrovytan och stödbenet bör vara något så när vinkelrätt - annars finns risken att stödbenet kan "halka undan" om båten trycker på. Detta kan även undvikas om stödbenen förbinds med en lina / spännband under skrovet. Det akterliga trimmet gör inget om du ha självlänsarna i akterkant.jason skrev:Nu står båten (8,6 x 3 m, fenköl) på land. Men hon lutar ngt akteröver samt åt babord. Inte mycket, men i alla fall. Dock står hon stabilt mot de fyra stöttorna, och med lika mycket belastning på var och en. Jag kan lossa dem, en i taget, så att den lossgjorda stöttan släpper helt från skrovet, och då står hon kvar. Jag tycker det känns tillfredsställande balanserat, även om det inte ser så snyggt ut.
Tänker jag rätt?
/j
Jag har min egen båt på en vagn med stödben / vagga. Vagnen är sedan uppallad så båten står hyfsat rak. Trycket mellan stödbenens plattor och skrov är obetydligt
Det är som regel bra om båten hamnar plant, då de flesta båtar är byggda för att inte samla vatten någonstans då de ligger i vattnet. Det finns självkart massor med undantag av mindra lyckade designs. Alltså att luta bakåt är nödvändigtvis inte bra.
Vidare om båten lutar så ökar trycket på den sida.
Sedan står underligt nog de flesta båtar kvar oavsett hur dåligt pallade de är!
Vidare om båten lutar så ökar trycket på den sida.
Sedan står underligt nog de flesta båtar kvar oavsett hur dåligt pallade de är!
Men om alla stöttor är åtdragna med ungefär somma moment så är väl trycket jämnt fördelat på de fyra stöttorna, oavsett om båten lutar?MartinM skrev:Vidare om båten lutar så ökar trycket på den sida.
Jag tycker att jag har uppnått ett stabilt tillstånd i och med att jag faktiskt kan lossa varje individuell stötta utan att båten rör sig, även om båten lutar. Luningen kan ju bero på att kölens sula inte är helt i plan med båtens normalplan, eller att träklossarna som sulan vilar mot in te är helt horisontella.
Att rikta upp båten med en eller två av stöttorna känns mindre bra; skrovet är knappast konstruerat för sådana punktlaster IMHO.
/j
På baktunga Misil II ligger självlänsen föröver. På land är enda gången de fungerar rätt, då hon lutar lite framåt. 
Det blev obra under stormen
. Båten höll på att vrida sig ur stöttorna, över babords aktre stötta dvs den som båten lutar mot. Fick riktat upp den bättre i går kväll, men måste sätta kilar under kölen för att det ska bli helt ok
.
/j
/j
Så där ja. Två kilar under kölen gjorde susen, i alla fall för nu. Nu står hon rakt i sidled
/j
/j
Jason, om båten lutar åt ett håll och stöttorna har samma vinkel emot båten är det omöjligt att få samma belastning på dem, såvidare inte båten och stöttorna accelerera iväg åt ett håll men det är ju en teoretisk fråga som man nog gärna undviker.
Anledningen till det är enkel att förstå om man överdriver lite i sitt tankesätt. Lutar båten åt styrbord och du inte har något tryck på babordsstöttor kommer du ändå att ha tryck på styrbords, det kan vi antagligen vara överens om. Tänk dig seda att du spänner BB stötta, den kommer förutom en lyftande kraft att trycka båten åt SB, då ökar kraften SB stötta lika mycket som du ökar trycket på BB. Altså kan du aldrig uppnå samma kraft på stöttorna!
Anledningen till det är enkel att förstå om man överdriver lite i sitt tankesätt. Lutar båten åt styrbord och du inte har något tryck på babordsstöttor kommer du ändå att ha tryck på styrbords, det kan vi antagligen vara överens om. Tänk dig seda att du spänner BB stötta, den kommer förutom en lyftande kraft att trycka båten åt SB, då ökar kraften SB stötta lika mycket som du ökar trycket på BB. Altså kan du aldrig uppnå samma kraft på stöttorna!
Martin,
Ditt resonemang är korrekt. Men jag tror du missar en detalj. Båten står ju på sin köl och den tar också upp de sidokrafter som får båten att luta. Ju större yta kölen har desto bättre stöd utgör den.
Vad jag gjorde när båten lutade var att lossa de fyra stöttorna en i taget (aldrig mer än en(1) stötta olastad) så mycket/lite att jag verifierade att båten i sig stod "stabilt". Sen ansatte jag varje stötta igen med "samma" tryck mot skrovet.
Jag tycker mej lärt mej att båten ska i princip kunna balansera på sin köl. Ett labilt läge mao. Detta åstadkom jag med kilarna mellan kölen och klossarna kölen vilar mot. Stöttorna behövs bara för att bibehålla detta labila läge, när vind och annat elände påverkar båten. Min köl är helt flat i botten på en eliptisk yta cirka 0,6 x 0,3 m, och det räcker konstigt nog för att stödja båten; det bevisas av att kilarna under kölen - eller nivelleringen av stödklossarna om man så vill - faktiskt har betydelse (hur otroligt det än kan tyckas när man jämför båtens storlek med kölens stödyta).
/j
Ditt resonemang är korrekt. Men jag tror du missar en detalj. Båten står ju på sin köl och den tar också upp de sidokrafter som får båten att luta. Ju större yta kölen har desto bättre stöd utgör den.
Vad jag gjorde när båten lutade var att lossa de fyra stöttorna en i taget (aldrig mer än en(1) stötta olastad) så mycket/lite att jag verifierade att båten i sig stod "stabilt". Sen ansatte jag varje stötta igen med "samma" tryck mot skrovet.
Jag tycker mej lärt mej att båten ska i princip kunna balansera på sin köl. Ett labilt läge mao. Detta åstadkom jag med kilarna mellan kölen och klossarna kölen vilar mot. Stöttorna behövs bara för att bibehålla detta labila läge, när vind och annat elände påverkar båten. Min köl är helt flat i botten på en eliptisk yta cirka 0,6 x 0,3 m, och det räcker konstigt nog för att stödja båten; det bevisas av att kilarna under kölen - eller nivelleringen av stödklossarna om man så vill - faktiskt har betydelse (hur otroligt det än kan tyckas när man jämför båtens storlek med kölens stödyta).
/j
Måste du själv stå för stöttor och bockar?jason skrev:Martin,
/j
Jag skulle nog skaffat mig 2 bockar att lägga båten på, kilar mellan skrov och bock och kilar under kölen sedan behövs enbart stöttor för att den ska ligga still. Det blir inga tryck i skrovet då och båten kan egentligen inte tippa omkull om inte bocken skulle ge sig.
Håller helt med om att båten skall stå på kölen. Sedan beror det på båten hur mycket stöttning som behövs, vi har t.ex en äldre malö i vår hamn som står utärkt på bara kölen då den är bred.
Är det sedan så att tyngdpunkten för båten håller sig inom bredden på kölen så är det ett rätande moment som uppstår när du trycker in kilar (vet inte om jag förstår dig). Då börjar man undra om det kan vara så att det kölen står på lutade åt något håll när du började. Då fungerar det utmärkt som du beskriver, men man bör dra lärdomen att se till så att plankan båten skall stå på är helt i våg i sidled.
Så min rekomendation är att med hjälp av stöttorna så skall du trycka upp båten så att den inte lutar i sidled, det kan bli litre kraft just när du trycker upp båten som får skrovet att bukta in lite grand. Det viktiga är att båten inte står en hel vinter hårt på en stötta så att skrovet trycks in permanent samt att den inte lutar då det lätt kan förvärras under en höst storm. Sedan om det är kölen eller vaggan/stöttorna som vandrar iväg är ju tämligen ointressant, men anledningen till att man skall fixera avståndt mellan köl och stöd på något sätt.
Jo precis om du får en sidokraft på kölen, så har du en motriktad sidokraft på något annat ställe. Ex om båten luta åt styrbord så trycker SB stöttor åt BB, det betyder att där kölen står har du en kraft åt SB. Detta är det farliga när det blåser eftersom båten kommer röra sig med mycket små rörelser och om inget stoppar den kommer den till slut att falla. Detta eftersom kölen kommer att vandra åt BB då rörelsen kommer att göra att ren friktion inte fungerar utan man behöver ett stöd.Ditt resonemang är korrekt. Men jag tror du missar en detalj. Båten står ju på sin köl och den tar också upp de sidokrafter som får båten att luta. Ju större yta kölen har desto bättre stöd utgör den.
Är det sedan så att tyngdpunkten för båten håller sig inom bredden på kölen så är det ett rätande moment som uppstår när du trycker in kilar (vet inte om jag förstår dig). Då börjar man undra om det kan vara så att det kölen står på lutade åt något håll när du började. Då fungerar det utmärkt som du beskriver, men man bör dra lärdomen att se till så att plankan båten skall stå på är helt i våg i sidled.
Så min rekomendation är att med hjälp av stöttorna så skall du trycka upp båten så att den inte lutar i sidled, det kan bli litre kraft just när du trycker upp båten som får skrovet att bukta in lite grand. Det viktiga är att båten inte står en hel vinter hårt på en stötta så att skrovet trycks in permanent samt att den inte lutar då det lätt kan förvärras under en höst storm. Sedan om det är kölen eller vaggan/stöttorna som vandrar iväg är ju tämligen ointressant, men anledningen till att man skall fixera avståndt mellan köl och stöd på något sätt.
Det är helt riktigt som du säger att när båten lutar riskerar tyngdpunkten att hamna utanför kölen och då är det ju bara stöttorna som håller båten på plats. OCh det var nog det som var på väg i stormen. Usch,ja.
Du har också rätt i att stödklossarna skulle varit helt i våg i sdiled. Det var de inte i år av någon anledning - marken på vår nu 2 år gamla landplats har väl satt sig ngt- och det var detta jag justerade med kilarna under kölen.
/j
Du har också rätt i att stödklossarna skulle varit helt i våg i sdiled. Det var de inte i år av någon anledning - marken på vår nu 2 år gamla landplats har väl satt sig ngt- och det var detta jag justerade med kilarna under kölen.
/j
Man lär så länge man lever.
Första året vi hade vår express stog vi i en sluttning och när vi lämnade den så lutade den bara lite, och då vi inte förstått vaggan fult ut så flyttade vaggan sig 10 cm ner för backen innan det tog stopp. Efter det lärde vi oss att både säkra vaggans position emot kölen samt att se till att båten står rakt.
Första året vi hade vår express stog vi i en sluttning och när vi lämnade den så lutade den bara lite, och då vi inte förstått vaggan fult ut så flyttade vaggan sig 10 cm ner för backen innan det tog stopp. Efter det lärde vi oss att både säkra vaggans position emot kölen samt att se till att båten står rakt.