Tävlingar för bybörjare Stockholms trakten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nicce
Trogen medlem

Tävlingar för bybörjare Stockholms trakten

Inlägg av Nicce » tis 01 dec 2009, 23:40

Hej !
jag letade efter vilka segeltävlingar som finns och som kan passa en nybörjare som mig. Gärna i närheten av Dalarö ?

Jag hittade Ornö runt och 24 timmars men det borde finnas fler. Finns det någon bra sida som listar de tävligar som finns ? Någon som har tips på bra nybörjartävlingar ? Jag har ett gammalt lys brev til min båt. Duger det fortfarande att tävla med eller måste man uppdatera det ?

Niclas

SWE54
Diamantmedlem

Re: Tävlingar för bybörjare Stockholms trakten

Inlägg av SWE54 » ons 02 dec 2009, 00:51

Titta igenom tävlingkalendern för ditt närområde så hittar du säkert något intressant.
http://www.svensksegling.se/Kappsegling ... skalender/

Ditt LYS/SRS brev måste vara giltigt för säsongen och ska uppdateras årligen.
http://www.svensksegling.se/Avdforbatte ... S/Matbrev/

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » ons 02 dec 2009, 14:24

Ornö runt som du är inne på är det bästa du kan hitta (nära Dalarö och avslappnat).

I övrigt får du upp hela kalendern från SSF med länken från SWE54. Filtrera på SRS Kölbåt och Stockholms seglarförbund. Av de tävlingar som finns anmälda redan nu (kommer flera närmare säsongen!) har åtminstone Mälarvarvet och Gulviverallyt uttalad ambition att vara familje- och nybörjarvänliga. Blidö Runt är en annan trevlig tävling med samma karaktär, brukar gå mitt under semestern och arrangeras av Norrtälje Segelsällskap.

Mikael2
Trogen medlem

Inlägg av Mikael2 » ons 02 dec 2009, 22:28

Österhaninge båtklubb är en aktiv klubb på norra Gålö som arrangerar trevliga lysseglingar som inte syns i tävlingskalendern. Kolla på www.obk.se. Grannklubben Gålö båtklubb arrangerar lika trevliga onsdagskappseglingar. Trollbäckens båtsällskap arrangerar varje höst Jungfrutriangeln norr om Dalarö.

MVh Mikael

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 03 dec 2009, 12:41

Oxnö Båtklubb har söndagskappseglingar.
Ringde och pratade med dem, det är OK att vara med att segla även om man inte är medlem där, men man kan inte vinna något annat än ära och berömmelse och en placering i resultatlistan, men du ska nog ringa först och prata med dem.
De arrangerar dessutom Södertörnspokalen en gång per år, trevlig tillställning jag vill passa på att göra lite reklam för!
Alla borde ha skägg

Skriv svar