har någon erfarenhet av Boding segel??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
johannes

har någon erfarenhet av Boding segel??

Inlägg av johannes » sön 06 mar 2005, 20:50

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av Boding segel?

Typ kvalitet på segel, leveranssäkerhet etc..

Bengt A

Boding Segel

Inlägg av Bengt A » sön 06 mar 2005, 23:02

Jag har seglat med Boding segel i 6 somrar. Valde deras segel i sandwichlaminat.
Leveransen var mycket punktlig, seglen passade båten bra (var rätt sydda). Jag har inget att klaga på.

Mikael Olander

Inga problem

Inlägg av Mikael Olander » mån 07 mar 2005, 12:50

Till min Birdie 24 köpte jag ny stor och genua i dacron samt furlex-rulle av dem. Mycket vänliga och god service. Punktlig leverans och bra kvalité på seglen.

Fritzfelix

Inlägg av Fritzfelix » tis 08 mar 2005, 07:45

:D Jag har Bodinsegel sedan -95 och har inte haft några som helst problem med vare sig seglens kvalitet eller på vilket sätt man skött leverans :lol: m.a.o har jag bara gott att säga om Bodin :o

Hälsar FF

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 11 mar 2005, 20:11

Fick tom fartökning av deras lågprissegel

KG

Inlägg av KG » sön 13 mar 2005, 00:47

Hej! Har seglat med Bodings segel sedan 5 ar tillbaka. Mkt segel for pengarna. Komihag att Ingemar Boding var en riktig rav pa kappseglingbanorna under 60- och 70-tal. Han kan nog sina saker. Produktionen sker en Polen till ett lagre pris men med samma (om inte battre) kvalitet som svensksydda segel. En del andra segelmakare i Sverige forsoker gora ner Boding \"mellan raderna\" pga att seglerna ar gjorda i Polen.

Bengt A

Boding

Inlägg av Bengt A » sön 13 mar 2005, 12:17

Vad många andra segelmakare inte nämner är att även de tillverkar segel utomlands. Vilket självklart inte behöver vara sämre. Hur mycket har du köpt på sistone som är tillverkat i Sverige?

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 14 mar 2005, 11:05

Reklamation
Glömde berätta att jag reklamerade ett segel efter 1 år utan något som helst problem, Seglet blev åtgärdat på 2 dagar, Det kallar jag pålitlighet och service.

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » fre 08 jul 2005, 22:42

Håller mig tilll denna tråd.
Köpte Boding genua och stor förra året, har hunnit med runt 1000nm hittills. Underliket på genuan har töjt sig ordentligt ca 1 meter framför förstärkningen vid skothornet med konstant fladder som följd, det lär knappast förbättra sig. Det finns ingen sträcklina (snörp) isydd. Akterliket måste redan snörpas för att inte fladdra på samma sätt...

Pratade med Boding om detta för någon vecka sedan, han trodde eventuellt materialfel. Hoppas det stämmer så det inte blir något tjafs med garantiärende som jag kommer åberopa.
Bär av, bär av, BÄR AV

Sten

Inlägg av Sten » sön 10 jul 2005, 18:27

Jag har blandade erfarenheter! När jag köpte min båt år 1998 satt 2 år gamla segel på båten från Boding: stor och självsl. fock. Storen var bra och är fortf. bra. Focken har bara tillverkats med ett enda skothorn. Därmed är formbarheten begränsad. Obegriplig mitt enl min uppfattning! Har varken förr el. senare sett en självslående fock med bara ett skothorn.

Jag beställde en spinnaker från Boding år 2000. Mycket strul. Efter offert fick jag veta att de enda färger som fanns o välja på var udda färger typ rosa, svart o andra färger ingen vill ha. Efter mycket strul och prisökning kom vi äntligen överens. Jag betalade i förskott för att få spinnakern till midsommar. Och den kom! Men med LÖSEN på hela beloppet trots förskottsbetalning. Men spinnakern i övrigt är snygg o välsydd och står bra.

Summa sumarium: Jag tror att det funkar bra med Boding för det mesta - dom har bra volymer o säkert säkra processer för det mesta. Dom var sura på min spinnakerbeställning pga jag tror att dom räknade bort sig.

//Sten

Fred

Inlägg av Fred » sön 10 jul 2005, 20:47

Jag har också blandade erfarenheter, köpt stor och försegel för många år sedan av Ingemar Boding, bra support och bra segel.
För ngt år sedan gjorde de bort sig på en offert för rullsystem, offererade ngt som de sedan sa sig inte kunna leverera. Visade dålig attityd och otrevligt bemötande, ville inte ta något ansvar för den offert de lämnat.

hheldmann
Rookie

Re: har någon erfarenhet av Boding segel??

Inlägg av hheldmann » tor 29 sep 2011, 07:21

Läs om mina erfarenheter om Boding Segel AB nedan.

Man skall nog tänka sig för en eller två gånger innan man beställer från dom :!:

Se min historia på följande sida http://hem.passagen.se/heldmann/

Beställde ett kryssställ till min X79 efter att de hade "lurat" mig med att det fanns erfarenhet av den båt typen hos segelmakeriet.
Mått och liknande skulle inte alls vara några problem.
Jag skulle inte få grisen i säcken :?:

Det var så stora fel på designen att Boding Segel fick sy en ny fock samt 3 nya storsegel innan de passade båten.

Det tog fyra år med mycket processande , bilresor etc. :(

Kundsupport verkar inte det segelmakeriet ha överhuvud taget :evil:

//Boding Segel Nej Tack

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tor 29 sep 2011, 15:43

Lite samma erfarenhet som föregående skribent. Beställde en gennaker som jag inte gillade formen på, för kort förlik. Det var stört omöjligt att få tag på dem för att få det fixat. Fick inte heller någon faktura på seglet så jag lät det bero. Sent på hösten fick jag ett telefonsamtal från dem där de hotade med inkasso... Betalade och lät det bero, segel och båt var redan sålda då jag bytt upp mig....

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » fre 30 sep 2011, 07:51

Har beställt segel vid ett par tillfällen från Boding, det var visserligen mer än 10 år sedan, och var då helt nöjd med pris, leverans och bemötande.
Däremot har jag svårt att uttala mig hur pass väldesignade seglen är, jag är för lite kappseglare för sån´t. Men jag kan tänka mig att det är klokare att köpa segel från Boding som har en bra erfarenhet av svenska båtar i jämförelse med att beställa från något okänt segelmakeri utomlands som aldrig har hört talas om t.ex en IF-båt utan bara söker upp båtens segeldata och syr upp ett ställ med rätt mått.
Men vill man ha det där lilla extra (och betala rätt mycket mer) så kanske man ska vända sig till dom "finare" segelmakerierna. För pengarna får man då förhoppningsvis ett välsytt segel som exakt är anpassat för båttypen och av ett material som ger bästa möjliga prestanda/hållbarhet för pengarna och med rätt besättning kan man säkert få upp farten några 10-dels knop (nog så viktigt vid kappsegling men betydelselöst på semestersegling). Men även de duktiga kan sy fel.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 30 sep 2011, 08:25

Jag undrar om ni som tycker till om Boding skulle kunna skriva vilket loft ni haft att göra med.
Det verkar - vad jag sett tidigare - som om det har stor betydelse för hur seglen har blivit och hur man blivit bemött.
Jag försöker få den bliden bekräftad eftersom jag måste köpa ny genua (minst!) och försöker hitta input om bl a Boding då de har bra priser på sitt membransegel.
Alla borde ha skägg

Skriv svar