Gummijolle och snurra.
Gummijolle och snurra.
Då min 6 hk yamaha blev stulen i höstas så har jag köpt en ny(bättre begagnad). Det blev en 4 hk yamaha encylindrig tvåtakt. Eftersom jag inte orkar vänta på provturen så kanske plankisterna kan svara redan nu. Kommer min zodiac 260 med högtrycksdurk och uppblåsbar köl plana med denna maskinen?? Vad säger era erfarenheter??
Om inte, går det att på ett enkelt sätt skrämma upp fyran till en femma?? På bild så ser dessa motorer exakt likadana ut. Snurran är från 2000.
Om inte, går det att på ett enkelt sätt skrämma upp fyran till en femma?? På bild så ser dessa motorer exakt likadana ut. Snurran är från 2000.
Re: Gummijolle och snurra.
Jag har en bra och en dålig nyhet: Den bra är att du inte behöver bry dig om att skrämma upp din 4:a till en 5:a - det blir ingen skillnad. De är identiska, jag skulle tro att det handlar om litet rikare blandning på 5:an. Alla andra värden på inställningar är samma. Jag har en 5:a liggande och den räcker med nöd och näppe till planing om jag är själv (eller om två juniorer åker i båten... ni förstår säkert). Två fullvuxna går icke lika fort.
Motorn förefaller annars bra och hållbar, så du blir nog inte besviken på det viset. Själv använder jag min 2-hästare, eftersom den är så lätt och enkel.
Motorn förefaller annars bra och hållbar, så du blir nog inte besviken på det viset. Själv använder jag min 2-hästare, eftersom den är så lätt och enkel.
Anders S
Dom ser säkert likadana ut men skiljer sig garanterat i cylindervolym så det är inte helt enkelt att "skrämma upp" 4:an. Det man kan prova är väl i så fall att byta propeller till en annan stigning.
Vill du leta manualer eller delar så finns det under rubriken PARTS & SERVICE
http://www.yamaha-motor.com/outboard/se ... /home.aspx
Vill du leta manualer eller delar så finns det under rubriken PARTS & SERVICE
http://www.yamaha-motor.com/outboard/se ... /home.aspx
Nej, i det här fallet är det inte så. Båda är på 102 cc, och är alldeles likadana (jag har verkstadshandboken). Jag kan inte se någon inställning eller dimension som skiljer, så jag får anta att det är förgasarbestyckningen, alternativt förgasarstorleken som skiljer - jag har ingen uppgift vilken förgasarmodell de använder. Att hitta en femhästarsförgasare kanske kan vara en ide, men jag kan tänka mig att skillnaden mellan pigga och opigga exemplar av samma motor kan vara större än skillnaden mellan en pigg fyra och en slö femma.
Men jo, den bör plana.
Men jo, den bör plana.
Anders S
Som så många andra snurror är cylindervolymen densamma men skillnaden finns i förgasaren. Ingen idé att gradera upp motorn, vill du ha en 5:a köp en sådan i stället. Bättre ändå att köpa en gammal Yamaha 6:a 2-takt på 165 cc, tvåcylingdrig och ca 25 kg. Då planar den med en vuxen och ett barn i varje fall. Jättefin motor. Även 4:an och 5:an är fina motorer som håller nästan hur länge som helst.
I äldre Yam, typ 1990-talet, är 4-5, 6-8 och 9,9-15 samma motorer fast med smärre ändringar i förgasaren (reed-ventil tror jag det kallas i 9,9)
I äldre Yam, typ 1990-talet, är 4-5, 6-8 och 9,9-15 samma motorer fast med smärre ändringar i förgasaren (reed-ventil tror jag det kallas i 9,9)
Henric D
Enligt Yamaha manualerna så skiljer motorvolymen. Nu har jag inte för just årsmodell 2000 men på dom före 2000 så ligger 4:an på 83 cm3 och 5:an på 103 cm3.Anders S skrev:Nej, i det här fallet är det inte så. Båda är på 102 cc, och är alldeles likadana (jag har verkstadshandboken).
...
I vilket fall så är det inte "bara att ta bort en plugg" för att få mer effekt.
Den gamla snurran var just en sen 80-talare, 6 hk och 2 cylindrig. Startade alltid på första rycket och gick som ett troll.(Just därför blev det yamaha igen) Det enda negativa var vikten, jag tyckte den var bänglig att hålla på med själv. Därför blev det en 4 hk när det skulle köpas nytt, jag har inga viktuppgifter men jag upplever den nya som lättare att bära.HR312 skrev:Som så många andra snurror är cylindervolymen densamma men skillnaden finns i förgasaren. Ingen idé att gradera upp motorn, vill du ha en 5:a köp en sådan i stället. Bättre ändå att köpa en gammal Yamaha 6:a 2-takt på 165 cc, tvåcylingdrig och ca 25 kg. Då planar den med en vuxen och ett barn i varje fall. Jättefin motor. Även 4:an och 5:an är fina motorer som håller nästan hur länge som helst.
Det viktiga är ju inte att det ska plana men det är ju en fördel om det går.
Det kan vara så. Jag såg att reservdelslistorna har en gräns precis vid -2000. Det jag jämförde var nyare motorer och du kan ha helt rätt. Man kan normalt inte se på utsidan vilken motor som är "borrad" så att de är likadana för övrigt är inget konstigt med.SWE54 skrev:Enligt Yamaha manualerna så skiljer motorvolymen. Nu har jag inte för just årsmodell 2000 men på dom före 2000 så ligger 4:an på 83 cm3 och 5:an på 103 cm3.Anders S skrev:Nej, i det här fallet är det inte så. Båda är på 102 cc, och är alldeles likadana (jag har verkstadshandboken).
...
I vilket fall så är det inte "bara att ta bort en plugg" för att få mer effekt.
Nej, jag tror heller inte (ens om nu motorerna är lika stora f o m 2000-) att det "bara är att knacka ut pluggen". Jag misstänker att det handlar om en enklare eller mindre förgasare i så fall, eller (nästan hellre) ingen skillnad.
Är cylindervolymen mindre är förstås skillnaden märkbar mellan motorerna. Men en skillnad på 4 och 5 var att 5:an hade lös tank, medan 4:an hade en fast tank, men med lös tank som tillval. På en jollemotor kan det senare vara praktiskt.
Anders S
Christ T, jag hade en 8 hk (samma motor som 6 hk) Yamaha för drygt 20 års sedan och det var sannolikt den bästa motor jag ägt (och kanske kommer att äga). Tyst, förhållandevis lätt, otroligt fin och jämn gångkultur, startade alltid på första rycket och närmast outslitlig. Till slut började dock lagren att ge sig men det var efter otroligt många ej underhållna gångtimmar. Det var verklig kvalité!! Betvivlar att det går att köpa så fina grejer idag.
Henric D
Jag plockar upp en tråd från i våras om gummibåt vs motorstorlek och kan den plana.
Vår Zodiac 270 gick som ett skollat troll med en 5hk 2-takts Murkla. Nästan litet för bra, för även om den är specad för 5 hk undrar jag om det är bra för en liten gummibåt att hoppa fram i motsjö i 3-4 dm våghöjd?
Toppfart? Vet inte, kan det gå i 15 knop på plattvatten?
Grabben skrattade så han kiknade i alla fall. Pappa också...
Vår Zodiac 270 gick som ett skollat troll med en 5hk 2-takts Murkla. Nästan litet för bra, för även om den är specad för 5 hk undrar jag om det är bra för en liten gummibåt att hoppa fram i motsjö i 3-4 dm våghöjd?
Toppfart? Vet inte, kan det gå i 15 knop på plattvatten?
Kul att det fungerade bra, Q.
Som tidigare rapporterat införskaffade vi en jolle med motor tidigare i våras, en YAM 275 Sti med en 9,9 hk Yamaha.
Kan rapportera att förvärvet gav mig viss huvudvärk då jag hittade båten flytande (med motorn på) upp och ned. Motorn hade då gått ca 10 minuter.
Jag är inte särskilt förtjust i högtrycksdurken. Har pumpat den enligt anvisningarna men den är inte stadig när man gasar. Skulle skaffat en RIB... och får skylla på Eilean som rekommenderade en högtrycksdurk.
Fördelen är den låga vikten. En bra grej jag köpte till var sjösättningshjulen. Det fungerar kanonbra att rulla upp båten på en strand med dessa. Efter renovering fungerar motorn nu bra. Går tyst och fint men inte riktigt så snålt som jag trodde. Har redan förbrukat 8-10 liter bränsle.
Båten planar med stadiga mig (110 kg) och resten av familjen i båten (totalt fyra pers) men man måste flytta fram vikten långt fram i jollen. uppskattar att den bromsar ca 0,5 knop vid ca 5 m/s och mindre när det blåser mer. Mer vid riktig lättvind men då åker vi normalt med motor.
Som tidigare rapporterat införskaffade vi en jolle med motor tidigare i våras, en YAM 275 Sti med en 9,9 hk Yamaha.
Kan rapportera att förvärvet gav mig viss huvudvärk då jag hittade båten flytande (med motorn på) upp och ned. Motorn hade då gått ca 10 minuter.
Jag är inte särskilt förtjust i högtrycksdurken. Har pumpat den enligt anvisningarna men den är inte stadig när man gasar. Skulle skaffat en RIB... och får skylla på Eilean som rekommenderade en högtrycksdurk.
Båten planar med stadiga mig (110 kg) och resten av familjen i båten (totalt fyra pers) men man måste flytta fram vikten långt fram i jollen. uppskattar att den bromsar ca 0,5 knop vid ca 5 m/s och mindre när det blåser mer. Mer vid riktig lättvind men då åker vi normalt med motor.
Henric D
Trist med båten upp och ned. Det hände oss när vi seglade en gång, så jag valde bort alternativet att ha kvar motorn på. Den är väl också något enklare att stjäla när den sitter kvar på? Men jag kan förstå att du vill ha en 9,9hk motor kvar, den väger väl ca 30 kg?
Nu har jag nya bryderier istället. Motorn väger sina modiga 20 kg och på samma sida pushpit sitter ankaret. Jag är helt enkelt orolig om det kommer att hålla när det börjar gunga i litet? En dävert kanske kan vara tricket, men vilken jätteapparat är inte det?
Alternativt en motorbock på akterspegeln, men den blir dels ganska ful, dessutom finns risk att den slår i vid tilläggning alternativt skrapar sönder gummibåten.
Puh, inte lätt det här. Nästan så att jag ångrar att jag uppgraderade motorstorlek...
Nu har jag nya bryderier istället. Motorn väger sina modiga 20 kg och på samma sida pushpit sitter ankaret. Jag är helt enkelt orolig om det kommer att hålla när det börjar gunga i litet? En dävert kanske kan vara tricket, men vilken jätteapparat är inte det?
Alternativt en motorbock på akterspegeln, men den blir dels ganska ful, dessutom finns risk att den slår i vid tilläggning alternativt skrapar sönder gummibåten.
Puh, inte lätt det här. Nästan så att jag ångrar att jag uppgraderade motorstorlek...
Jag har en gammal (ca 15 år) Mercury 5 hk, enl. proffsskruvarna så var 4 och 5:an samma motor, man kunde slå bort ett bleck så blev 4:an en 5:a. Den har gått som ett skållat troll i alla år, men har alltid korroderat i aluminiumen i riggen så att jag får hålla efter den. Det enda som aldrig har blivit ankommet är offeranoden
.
Vi har den att knuffa på en QS 270 med uppblåsbar durk. Med kapten ensam så planar den, men ska ruffh. med så orkar den inte längre! Vet inte om "Murklan" har tappat orken eller om det beror på RH har blivit bredare över akterkastellet och kapten rundare midskepps.
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Vi har den att knuffa på en QS 270 med uppblåsbar durk. Med kapten ensam så planar den, men ska ruffh. med så orkar den inte längre! Vet inte om "Murklan" har tappat orken eller om det beror på RH har blivit bredare över akterkastellet och kapten rundare midskepps.
Kenta
Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!
En ny fyrtaktare 9,9 hk väger hela 39 kg och det är mycket. I jämförelse med de gamla tvåtaktarna är det inte så stor skillnad då den vägde 36 kg. Överlag tycker jag att tvåtakt egentligen är att föredra men vill man ha en ny, i betydelsen fabriksny, snurra är det fyrtakt som gälleri de lägre effektklasserna. De gamla Yamaha tvåtaktarna i 6-8 hk och 9,9-15 klasserna var enastående motorer och jag betvivlar att de nya är lika bra.
Båten välte inte under gång utan vid båtplatsen då jag förtöjde med den tamp som följde med båten, ovetandes om att den tampen var svagare än snöret man binder upp steken med. Men den såg ok ut vid en ytlig granskning.
Med en 9,9 hk planar Yammen vid 35-40 % gaspådrag med en vuxen (med tillhörande valrosspäck) på 110 kg. Tror inte skillnaden mellan en 4-5 hästare och 9,9 hk är särskilt stor vad gäller toppfarten. Men 9,9 hästaren går behagligt tyst i 12-13 knop och vi har faktisk redan åkt till sandstränder/öar vi tidigare inte haft möjlighet att besöka. Om det är värt den bromsande effekten när man seglar får såklart var och en avgöra men vi upplever tillgången till jollen som ett mervärde, för att inte tala om grabbarna som numera aldrig är avvaktande inför en båthelg... Bara en så sak...
Båten välte inte under gång utan vid båtplatsen då jag förtöjde med den tamp som följde med båten, ovetandes om att den tampen var svagare än snöret man binder upp steken med. Men den såg ok ut vid en ytlig granskning.
Med en 9,9 hk planar Yammen vid 35-40 % gaspådrag med en vuxen (med tillhörande valrosspäck) på 110 kg. Tror inte skillnaden mellan en 4-5 hästare och 9,9 hk är särskilt stor vad gäller toppfarten. Men 9,9 hästaren går behagligt tyst i 12-13 knop och vi har faktisk redan åkt till sandstränder/öar vi tidigare inte haft möjlighet att besöka. Om det är värt den bromsande effekten när man seglar får såklart var och en avgöra men vi upplever tillgången till jollen som ett mervärde, för att inte tala om grabbarna som numera aldrig är avvaktande inför en båthelg... Bara en så sak...
Henric D
Om ni ursäktar trådstölden så passar jag in en fråga från kanten här också, eftersom gummibåtsinköp är en fråga som sysselsätter mig mycket just nu. Jag har fastnat för idén med högtrycksdurk och uppblåsbar köl, av vikt-, hoppacknings och stuvstorleksskäl. Men någonstans här kommer snåljåpen fram (på ett relativt ologiskt sätt, det får erkännas) och jag tittar på blocket på begagnade kvalitetsbåtar (typ Zodiac, litet äldre) och ställer det mot nyare båtar, av mer lågpriskaraktär kanske.
Hur skulle ni resonera? Finns det några skäl att välja annat än högtrycksdurk? Hur gammal kvalitetsbåt törs man köpa? Jag tänker mig något i 260 - 285 cm-klassen med 4-5 hk motor på.
Hur skulle ni resonera? Finns det några skäl att välja annat än högtrycksdurk? Hur gammal kvalitetsbåt törs man köpa? Jag tänker mig något i 260 - 285 cm-klassen med 4-5 hk motor på.
--------------
Stefan
Stefan