Mina båtval 200 tkr +- 50

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
PeterW
Guldmedlem

Mina båtval 200 tkr +- 50

Inlägg av PeterW » sön 09 maj 2010, 12:47

Har daltat runt på forumet och läst nästan varenda tråd om Scampi, Comfort 30 och Cumulus. Jag har även försökt läsa på mig lite om mindre vanliga båtar. Så långt så har jag kommit fram till några intressanta och val men också uteslutit några. Jag vill uppgradera mig från min nuvarande båt som är en Accent, eventuellt i sommar ifall jag får den såld.

Dessa har jag än så länge i min möjliga lista:

Åh 30 (1.85, bra alternativ till nedan, varierande inredning)
Omega 28 (1.75 , bra trivsel, motorn i fören)
Beason 31 (1.85 ståhöjd, bra sittbrunn, populär båt)
Cumulus (lite nyare stiltyp, dålig roderlösning?, 1.82 ståhöjd, billig inredning, 7/8 rigg plus)
Scampi (populär, Motorn i fram med lång axel minus , ståhöjd 1.80, god comfort i ruff mot liten sittbrunn)
Murena (1978+) (1.85, bra komfort, inredning tveksam med furu?)
Mamba 31 (bra toalett? ståhöjd 1.85, ojämn kvalite? Få tillverkade)
Sunwind 29 (rymlig, ståhööjd 1.85, , inget sidodäck, ovanlig)
Fenix (ståhöjd runt 1.75, dålig förpik (stuv + toalett), bra motorplacering, vek, 7/8-del, självslående fock) dyr för att vara 27 fot.)

Sen har jag för min del uteslutit dessa båtar (mest beroende på att jag är 1.87 lång)
Comfort 30 ( svajköl, korta kojer och smala kojer, liten förpik.)
Ballad (dålig ståhöjd)

Nu har jag ännu inte fått chansen att vara inne i speciellt många båtar. Jag var inne i en Cumulus och gillade inredningen. Men jag tror jag kommer gilla Scampins större utrymmen mer.
Sen kommer det här med ovanliga båtar. En dag kommer jag vilja sälja båten jag köper och då borde det vara en fördel om den är populär. Jag tillhör nog sortens människa som byter bil och båt rätt ofta, bara för att det är skoj med variation.

Som alla människor skulle jag vilja ha en båt med separat toalett då jag ofta har gäster ombord som kanske inte känner varandra jättebra. I den här prisklassen hittar man inte så mycket av den sorten dock. Jag har sett något Comfort 30 som hade toalett direkt till styrbords om nedgångstrappan.

När det gäller Fenixen så är den lite speciell på den (toalett-) punkten; den har ju en förpik som knappt kan användas till annat än stuvutrymme. Förpiken har toalett som kan stängas. Sover man 2 personer i dinetten och två i "akterruffen" så kan man hyfsat privat gå på toaletten i förpiken. Tyvärr har den endast jalusidörr så avskildheten blir inte så jättebra ändå (man ser t.ex. fötterna på den som skiter).

Scampins motorplacering med lång axel har jag läst en del negativt om. Jag skulle vilja veta ifall axeln har inneburit problem för scampiägare och om motorplaceringen verkligen är så hemsk? Är vattenläckage vanligt? Fenixen vet jag har bälg som skall bytas med intervaller. Har alla båtar med inombordare bälg?

Det finns säkert fler båtalternativ. Ni som känner er manade kan ju fylla på lite med båtar, information, åsikter och jämförelser.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Mina båtval 200 tkr +- 50

Inlägg av Håkan » sön 09 maj 2010, 14:02

Först av allt (om du gillar att segla) skulle jag bestämma mig för vilken riggtyp jag skulle vilja ha.
En stabil masthead som är jobbig att kryssa med eller
en smäckrare partialrigg som kan kryssa med bara stor och fock.
Jag skulle mao välja en båt med stort storsegel som kan segla med fock.
Det är inget fel med en masthead men väldigt få orkar kryssa med dem på semestern... :(
Nu har ni haft en mastheadriggad båt men en rätt liten genua, tänk på att en större båt har en större och då tyngre att skota i slagen.

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » sön 09 maj 2010, 17:14

Om jag skulle köpa båt i den storleken hade jag tittat närmare på danska Grinde. Ritad av Peter Bruun och storasyster till Spaekhuggaren.
I mitt tycke en av de allra coolaste 28-fotarna. Obs, detta uttalande är rent känslomässigt grundat. Vet inte så mycket detaljer om båten men de är välbyggda och lär segla bra.
Möjligen kan det vara svårt att komma över en för 250'.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » sön 09 maj 2010, 17:34

hedgehog: Synd bara att det inte finns en enda grinde på blocket :) Jag åker inte till Danmark från Uppsala för att ta mig en titt ...

Tack för råden Håkan. Om jag förstår det rätt så menar du att jag bör välja en båt med självslående fock? T.ex. Fenix då? Hur är det med övriga? Dom som har partialrigg av båtarna jag nämt är väl bara Cumulus och Fenix?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 09 maj 2010, 17:45

PeterW skrev:... Tack för råden Håkan. Om jag förstår det rätt så menar du att jag bör välja en båt med självslående fock? T.ex. Fenix då? Hur är det med övriga? Dom som har partialrigg av båtarna jag nämt är väl bara Cumulus och Fenix?
Att segla med självslående fock är mycket trevligt. Men.. dom allra flesta partialriggade båtar med självslående fock är konstruerade för att seglas med genua. Det finns några få undantag. Men oftast är en varvsmonterad selftackerskena bara ett familjeseglingsförsäljningsargument och med fock blir det för lite segel om det inte blåser skjortan. Det har dock visat sig, att ju äldre man blir desto mindre bråttom har man... förra året orkade jag inte ens bära ombord någon genua.
I Peters prisområde kanske NF kunde vara en kandidat?

:o
/T

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 09 maj 2010, 17:48

First 28 finns ju med.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 maj 2010, 17:50

Det är verkligen synd att det inte finns någon Grinde på Blocket, för det är en riktigt fin båt, på de flesta sätt. Alla Peter Bruuns båtar är roliga på det sättet, de ser ut som små klumpetossor, men det är ack så fel. Späckhuggaren (litet vanligare) är lillasyster, en fantastisk men sällsynt storasyster heter Kaskelot. Men om man får chansen, så skall man ta en titt på en Grinde. Även om man är ombytlig och tycker det är kul att prova nytt, så är Grinde en båt som fäster sig vid sina ägare och tvärtom. Det beror såvitt jag vet inte på att den är svårsåld. En reflektion när man har Danmark vid horisonten.

Det finns en båt du bör titta på också, IW31. Inte maximalt rymlig, men stilig och en "god båt".
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 09 maj 2010, 17:54

SWE54 skrev:First 28 finns ju med.
Då var det det där med segelytan med 'bara' fock...
Dessutom är det backstag på First 28... men en del tycker att det är roligt att krångla till det lite..

/T

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » sön 09 maj 2010, 18:03

PeterW skrev:hedgehog: Synd bara att det inte finns en enda grinde på blocket :) Jag åker inte till Danmark från Uppsala för att ta mig en titt ...
Men så bråttom har du väl inte? Att köpa begagnad båt är ett långtidsprojekt! Det tog oss drygt ett halvår och minst 1000 mils körning att hitta vår Allegro (och så fanns den bara 10 mil hemifrån).
Vad gäller Grinde hade jag inte tvekat att åka Uppsala-Danmark t.o.r för att kolla in ett bra exemplar.
Tyvärr är det nog rätt ovanligt att såna säljs i Sverige. Håller med Anders S, Grindeägarna är verkar inte vara så benägna att sälja.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 09 maj 2010, 18:07

T skrev:
Dessutom är det backstag på First 28... men en del tycker att det är roligt att krångla till det lite..

/T
Backstag är inte krångligt.
Genua är däremot krångligt.

Kan ju nämna Banner 30 när vi ändå håller på...:)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 09 maj 2010, 18:18

SWE54 skrev:
T skrev:

/T
Backstag är inte krångligt.
Genua är däremot krångligt.
Har man ingen genua är backstagen lättare att leva med... och vice versa. Men har man både backstag och genua och tänker sig att gippa i kuling så blir det lite krångligt, sen kan man ju alltid diskutera vad det egentligen är som krånglar till det... (fast var det inte en tråd häromdan som handlade om det?)

/T

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 09 maj 2010, 18:41

Observera, att många danske båter i den storleken bara har köjer med längd 1,8 - 1,9m. Jag är 1,88 och valet blev Beason 31 av den orsaken................. :D - i den är alle kojer 2m eller längre.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 09 maj 2010, 20:14

Det finns en Rapier 30 på blocket just nu för 148 tkr. En snabb och trevlig båt med fina kojer. (6 st) Har seglat med en kamrat på en sådan. Ritad av Claes Nettelblad.

PeterW
Guldmedlem

Inlägg av PeterW » sön 09 maj 2010, 21:44

mr T: NF är nog för liten för mig i ruffen. Den är bara 2.65 bred och enligt 500 båtar i test saknar toaletten avskärmning. Ståhöjd dålig dessutom?

Finns inga first 28 för tillfället i sverige. Dessutom endast 1.70 i ståhöjd. Samma sak med IW 31, 1.73?

Rapier 30 verkar vara schysst, men jag vågar nog inte ;)

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » sön 09 maj 2010, 22:17

Tro nu inte på allt som står i "500 båtar", det vimlar av fel och det bästa man kan göra är väl att kolla själv. NF finns väl i lite olika varianter, inte minst självbyggen. Har Curre kollat alla? Har för mig att Botnia byggde NF med högre ruff och Curre har väl tittat på en Elvströmbåt?
First 28, som jag känner till väl, har han inte heller nån vidare koll på. Han blandar olika Firstar ganska vilt (28, 285, 29).
Osv
Ingen av de båtar jag haft är helt korrekt beskriven i boken... alla fel är kanske inte allvarliga men bara vetskapen om att fel förekommer gör att man drar öronen åt sig.

/T

Skriv svar