Flaggetikett
Re: Flaggetikett
Det första alternativet med modifikation...
Kan ju inte ha flaggstång utan knyter den i hanfoten på akterstaget, så den rullas enbart ihop dom nätter båten är ute. I hemma hamn tas den dock ner.
Kan ju inte ha flaggstång utan knyter den i hanfoten på akterstaget, så den rullas enbart ihop dom nätter båten är ute. I hemma hamn tas den dock ner.
Saknas det inte alternativet "Jag har flaggan uppe dygnet runt till sjöss"
Nej. Det är ju fullkomligt normalt att man har det. Här var det frågan om beteende i hamn.bosseh skrev:Saknas det inte alternativet "Jag har flaggan uppe dygnet runt till sjöss"
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Var köper man tretungade fanor? (Vet att det inte heter fanor, just därför)
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag halar flaggan före tävling.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Min klubbflagga i babords sejnfall är i storlek decimerad till ca en tredjedeböneflaggor l slöriga viftande tygbitar. Lite likt det de bönevimplar de knyter upp på stenrösen i Mongoliet. Har inga planer på att skaffa en ny heller.
Edit: Såg att Gunnar S stavat fel i rubriken. Kanske man borde köpa en lott idag?
Edit: Såg att Gunnar S stavat fel i rubriken. Kanske man borde köpa en lott idag?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Att du vanärar klubben med trasig flagga är en sak. Men varför BB sejnfall? Den skall sitta på SB.Guitar Nilsson skrev:Min klubbflagga i babords sejnfall är i storlek decimerad till ca en tredjedeböneflaggor l slöriga viftande tygbitar. Lite likt det de bönevimplar de knyter upp på stenrösen i Mongoliet. Har inga planer på att skaffa en ny heller.
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Klubbflaggor ska föras på SB sida men flyttas till BB om man hissar destinationsflagg som alltid ska vara på SB.Eilean skrev:Att du vanärar klubben med trasig flagga är en sak. Men varför BB sejnfall? Den skall sitta på SB.Guitar Nilsson skrev:Min klubbflagga i babords sejnfall är i storlek decimerad till ca en tredjedeböneflaggor l slöriga viftande tygbitar. Lite likt det de bönevimplar de knyter upp på stenrösen i Mongoliet. Har inga planer på att skaffa en ny heller.
Därav följer att att de allra flesta åtminstone i de vatten jag seglar mest frekvent (Öresund) har klubbflaggorna permanent på BB sida så man slipper flytta dem varje gång man ska ta en helgsegling eftersom den i princip alltid går till Danmark.
Men råkar jag veta att Håkan har lååångt till Danmark.Mr Sailman skrev: Klubbflaggor ska föras på SB sida men flyttas till BB om man hissar destinationsflagg som alltid ska vara på SB.
Därav följer att att de allra flesta åtminstone i de vatten jag seglar mest frekvent (Öresund) har klubbflaggorna permanent på BB sida så man slipper flytta dem varje gång man ska ta en helgsegling eftersom den i princip alltid går till Danmark.
Och att permanent föra klubbvimplar på BB sida är i grunden fel, även i Öresund. Precis som det är fel att ha nationsflaggan hissad dygnet runt när man är ombord. Vilket en del väljer att göra, däribland jag.
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Apropå destinationsflaggan då - hur många halar den till natten tillsammans med nationsflaggan??
Jag satsade på alternativ 2 men att säga att jag halar flaggan är att ta i, jag tar in både flagga och flaggspel, rullar ihop och lägger nånstans. Ibland kan det hända att den kommer på plats igen redan nästa förmiddag men aldrig så tidigt som kl 8.
Att ha någon som helst EU-symbol ombord är för mig fullständigt otänkbart...
Tack vare denna tråd kom jag just på, att bland det sista som hände förra säsongen var att flaggan blåste sönder så jag får ta vägen förbi flaggaffären nån dag.

/T
Att ha någon som helst EU-symbol ombord är för mig fullständigt otänkbart...
Tack vare denna tråd kom jag just på, att bland det sista som hände förra säsongen var att flaggan blåste sönder så jag får ta vägen förbi flaggaffären nån dag.
/T
Inte jag. Men jag halar ju inte nationsflaggan heller.Mr Sailman skrev:Apropå destinationsflaggan då - hur många halar den till natten tillsammans med nationsflaggan??
Och mitt intryck är att ytterst få halar gästflaggan i samband med att nationsflaggan åker ner.
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Ja det är ju sant, ska man följa reglementet korrekt gäller det inte bara att vara på hugget kl 21.00 på kvällen utan även kl 08.00 på morgonen!T skrev:Jag satsade på alternativ 2 men att säga att jag halar flaggan är att ta i, jag tar in både flagga och flaggspel, rullar ihop och lägger nånstans. Ibland kan det hända att den kommer på plats igen redan nästa förmiddag men aldrig så tidigt som kl 8./T
- coppertail
- Platinamedlem
Jag tycker det är dags att införa en civil tungad marinflagga i Sverige.