Flaggetikett

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori

Vilka eler vilket av dessa alternativ passar in på dig?

Omröstningen slutade tis 18 maj 2010, 21:20

Jag halar alltid flaggan vid solnedgågnen eller senast 21.00
16
29%
Jag halar för natten när jag kommer ihåg det
21
38%
Jag bryr mig inte om att hala flaggan för natten när jag är ombord
8
14%
Jag låter flaggan sitta uppe tills den blåser sönder
1
2%
Jag skulle kunna tänka mig att segla med EU-flaggan med en svensk miniatyrflagga i hörnet istället för vår vanliga nationsflagga
2
4%
Jag skulle kunna tänka mig att hissa en tungad flagga även om det är emot flagglagen
7
13%
Jag hissar överhuvudtaget ingen flagga
1
2%

Antal röster: 56

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Flaggetikett

Inlägg av Eilean » tis 11 maj 2010, 21:20

Jag skulle uppskatta om ni ville svara på frågorna i denna enkät.

SWE54
Diamantmedlem

Re: Flaggetikett

Inlägg av SWE54 » tis 11 maj 2010, 21:30

Det första alternativet med modifikation...:)
Kan ju inte ha flaggstång utan knyter den i hanfoten på akterstaget, så den rullas enbart ihop dom nätter båten är ute. I hemma hamn tas den dock ner.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 11 maj 2010, 21:41

Saknas det inte alternativet "Jag har flaggan uppe dygnet runt till sjöss"

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 11 maj 2010, 22:01

bosseh skrev:Saknas det inte alternativet "Jag har flaggan uppe dygnet runt till sjöss"
Nej. Det är ju fullkomligt normalt att man har det. Här var det frågan om beteende i hamn.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 11 maj 2010, 22:23

Var köper man tretungade fanor? (Vet att det inte heter fanor, just därför)
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 11 maj 2010, 23:06

Jag halar flaggan före tävling.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 12 maj 2010, 07:39

Min klubbflagga i babords sejnfall är i storlek decimerad till ca en tredjedeböneflaggor l slöriga viftande tygbitar. Lite likt det de bönevimplar de knyter upp på stenrösen i Mongoliet. Har inga planer på att skaffa en ny heller.

Edit: Såg att Gunnar S stavat fel i rubriken. Kanske man borde köpa en lott idag?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 12 maj 2010, 07:41

Guitar Nilsson skrev:Min klubbflagga i babords sejnfall är i storlek decimerad till ca en tredjedeböneflaggor l slöriga viftande tygbitar. Lite likt det de bönevimplar de knyter upp på stenrösen i Mongoliet. Har inga planer på att skaffa en ny heller.
Att du vanärar klubben med trasig flagga är en sak. Men varför BB sejnfall? Den skall sitta på SB.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » ons 12 maj 2010, 07:51

Eilean skrev:
Guitar Nilsson skrev:Min klubbflagga i babords sejnfall är i storlek decimerad till ca en tredjedeböneflaggor l slöriga viftande tygbitar. Lite likt det de bönevimplar de knyter upp på stenrösen i Mongoliet. Har inga planer på att skaffa en ny heller.
Att du vanärar klubben med trasig flagga är en sak. Men varför BB sejnfall? Den skall sitta på SB.
Klubbflaggor ska föras på SB sida men flyttas till BB om man hissar destinationsflagg som alltid ska vara på SB.
Därav följer att att de allra flesta åtminstone i de vatten jag seglar mest frekvent (Öresund) har klubbflaggorna permanent på BB sida så man slipper flytta dem varje gång man ska ta en helgsegling eftersom den i princip alltid går till Danmark.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 12 maj 2010, 09:18

Mr Sailman skrev: Klubbflaggor ska föras på SB sida men flyttas till BB om man hissar destinationsflagg som alltid ska vara på SB.
Därav följer att att de allra flesta åtminstone i de vatten jag seglar mest frekvent (Öresund) har klubbflaggorna permanent på BB sida så man slipper flytta dem varje gång man ska ta en helgsegling eftersom den i princip alltid går till Danmark.
Men råkar jag veta att Håkan har lååångt till Danmark.
Och att permanent föra klubbvimplar på BB sida är i grunden fel, även i Öresund. Precis som det är fel att ha nationsflaggan hissad dygnet runt när man är ombord. Vilket en del väljer att göra, däribland jag.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » ons 12 maj 2010, 09:33

Apropå destinationsflaggan då - hur många halar den till natten tillsammans med nationsflaggan??

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 12 maj 2010, 09:37

Jag satsade på alternativ 2 men att säga att jag halar flaggan är att ta i, jag tar in både flagga och flaggspel, rullar ihop och lägger nånstans. Ibland kan det hända att den kommer på plats igen redan nästa förmiddag men aldrig så tidigt som kl 8.
Att ha någon som helst EU-symbol ombord är för mig fullständigt otänkbart...

Tack vare denna tråd kom jag just på, att bland det sista som hände förra säsongen var att flaggan blåste sönder så jag får ta vägen förbi flaggaffären nån dag.

:o
/T

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 12 maj 2010, 09:43

Mr Sailman skrev:Apropå destinationsflaggan då - hur många halar den till natten tillsammans med nationsflaggan??
Inte jag. Men jag halar ju inte nationsflaggan heller.
Och mitt intryck är att ytterst få halar gästflaggan i samband med att nationsflaggan åker ner.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » ons 12 maj 2010, 09:55

T skrev:Jag satsade på alternativ 2 men att säga att jag halar flaggan är att ta i, jag tar in både flagga och flaggspel, rullar ihop och lägger nånstans. Ibland kan det hända att den kommer på plats igen redan nästa förmiddag men aldrig så tidigt som kl 8./T
Ja det är ju sant, ska man följa reglementet korrekt gäller det inte bara att vara på hugget kl 21.00 på kvällen utan även kl 08.00 på morgonen!

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem

Inlägg av coppertail » ons 12 maj 2010, 14:18

Jag tycker det är dags att införa en civil tungad marinflagga i Sverige.

Skriv svar