GPS Raychart 530 fr. 2003, bra eller kasta?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
pontanellen
Erfaren medlem

GPS Raychart 530 fr. 2003, bra eller kasta?

Inlägg av pontanellen » ons 11 aug 2010, 17:29

Hej alla!
Jag kan ha gjort bort mig:
Förra året slängde jag ut min Raychart 530 som hade nästa alla instrument på båten integrerade och böt mot en Raymarine A60, vilken inte ens hade SEAtalk.
Detta upptäckte jag inte förrän det var installerat och klart (via en annan). (Varför är en annan historia som vi kan lämna just nu...).
Den nya GPS funkar men jag utnyttjar ju inte den potential som finns med båtens instrument och det är ju retsamt att jag har haft funktionerna men sumpat dem.
Nu funderar jag på följande alternativ som jag hade önskat att få era synpunkter på:

Skall jag återinsätta min gamla Raychart 530 eller skall jag satsa på en ny GPS med bättre minne och bättre sjökort, ex. en Raymarine C80 el. liknande?
(Raycharten har NT+ och C-map kort som behöver uppdateras för 1400 spänn).

Tacksam för input!
Mr. Beslutsångest

hedgehog
Diamantmedlem

Re: GPS Raychart 530 fr. 2003, bra eller kasta?

Inlägg av hedgehog » ons 11 aug 2010, 17:45

Du har PM!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

peterh
Diamantmedlem

Re: GPS Raychart 530 fr. 2003, bra eller kasta?

Inlägg av peterh » ons 11 aug 2010, 21:41

pontanellen skrev:Hej alla!
Jag kan ha gjort bort mig:
Förra året slängde jag ut min Raychart 530 som hade nästa alla instrument på båten integrerade och böt mot en Raymarine A60, vilken inte ens hade SEAtalk.
Detta upptäckte jag inte förrän det var installerat och klart (via en annan). (Varför är en annan historia som vi kan lämna just nu...).
Den nya GPS funkar men jag utnyttjar ju inte den potential som finns med båtens instrument och det är ju retsamt att jag har haft funktionerna men sumpat dem.
Nu funderar jag på följande alternativ som jag hade önskat att få era synpunkter på:

Skall jag återinsätta min gamla Raychart 530 eller skall jag satsa på en ny GPS med bättre minne och bättre sjökort, ex. en Raymarine C80 el. liknande?
(Raycharten har NT+ och C-map kort som behöver uppdateras för 1400 spänn).

Tacksam för input!
Mr. Beslutsångest
Du kan väl montera din 530 på annan plats och köra med bägge ?

Jag har också drabbats av att raymarine övergett seatalk i a-serien och hoppas på en seatalk/seatalkng converterbox ..
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar