fungerande lösning eller bara tekniknörderi...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem

fungerande lösning eller bara tekniknörderi...

Inlägg av HansH » mån 16 aug 2010, 10:25

Kompisen sprang på den här båten/storsegel-lösningen i somras.
Undrar om det funkar bra eller är det bara ett teknikfreak (Tysk...) som varit i farten.
Bilagor
IMG_6702.jpg
IMG_6696.jpg
IMG_6704.jpg
IMG_6698.jpg

gvs
Diamantmedlem

Re: fungerande lösning eller bara tekniknörderi...

Inlägg av gvs » mån 16 aug 2010, 10:28

Frågan är vad vagnen gör för nytta där? Såg en annan båt med samma lösning (oxå tysk) men han hade skippat vagnen. Ser lite kul ut, det finns ju annars rullsystem för storen att köpa....

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 16 aug 2010, 10:46

CU-Rullfock har gjort expriment med liknande storsegelrulle.
http://www.rullfock.se/index.htm

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 16 aug 2010, 10:57

gvs skrev:.... det finns ju annars rullsystem för storen att köpa....
Den här idén kringår ju den i mitt tycke största svagheten med traditionell rullmast - att seglet förr eller senare rullats in slarvigt och fastnar. Och därmed varken går att få in- eller ut. Eller ner...
Efter att ha sett två båtar i frisk vind försöka ta sig i hamn med rullstorar i beknip så är jag skeptisk för traditionell rullmast.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 16 aug 2010, 14:14

Fyller på med ytterligare en med liknande rulle till storen. Tänkte som Eilan att det känns säkrare än en rulle i masten. Men hur det fungerar i praktiken vet jag inte.

Bild

Bild

Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 16 aug 2010, 15:44

Eilean skrev:
gvs skrev:.... det finns ju annars rullsystem för storen att köpa....
Den här idén kringår ju den i mitt tycke största svagheten med traditionell rullmast - att seglet förr eller senare rullats in slarvigt och fastnar. Och därmed varken går att få in- eller ut. Eller ner...
Efter att ha sett två båtar i frisk vind försöka ta sig i hamn med rullstorar i beknip så är jag skeptisk för traditionell rullmast.
Vilken mardröm...
Själv har jag bara fått gå upp på däck för att först rulla ut en jättegenua i hård vind för att sedan ta ned den traditionellt ur sin profil för att sedan försöka beslå den på fördäck.
Därav enbart fockar med pistolhakar nu för tiden... :wink:

Rullbom kanske är bättre då?
Då kan man väl enklare sy ett bra segel med riktiga lattor också :)

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 aug 2010, 18:48

Den här modellen är ingalunda ny (sedan 70-talet, kom före revning inne i masten), men den justerbara foten har jag inte sett. Sannolikt tänker man sig att få ut seglet från mastens turbulens på det sättet, kanske också motverka krängningen i viss mån, och exponera maximalt med segel mot vinden. Den delen var litet tuff. Problemet med konstruktionen är att eftersom profilen är fribärande krävs det rejäl uppspänning och då får man en pilbågseffekt i masten, om denna inte är synnerligen stabilt dimenssionerad. En profil inne i masten tar stöd mot maströret och är inte alls lika hårt förspänd. Sedan förlorar man en del prestanda genom läckaget mellan mast och profil, men det löser den här justeringen elegant - då kommer förliket ut i fri vind oavsett om drar upp eller ner det. Notera radien på skenan - så är det för att det skall gå att röra det hela trots förspänningen.

Om man inte gillar rullmast med profilen inne i masten är det här knappast en enklare lösning. Rullbom kan vara en lösning, men den har också nackdelar, bland annat hur mastliket konstrueras och den är lika känslig för bommens vinkel vid inrullning som rullmasten, minst. Som jag ser det står det helt lika mellan en sådan, en välordnad rullmast eller lika välordnad slab-reef-bom med två eller tre fasta revlägen och ett bra uppsamlarkapell. Det har tagit mig litet tid att bli vän med rullmasten, för övrigt, men efter att ha passat till dirken, lärt mig att det INTE går att reva i medvind (men väl släppa ut) och bytt till runda lattor (i st f platta) fungerar allt så väl man kan begära. Slarv med skothornslinan straffar sig dock, men det kan som bekant skita sig med alla lösningar. Två ggr på 40 år har fallet låst sig och storseglet fastnat uppe, det är heller inte kul.
Anders S

Filip
Platinamedlem

Inlägg av Filip » mån 16 aug 2010, 22:40

kan nån förklara vad man har för nytta av en skena under rullstoren?

peter1904
Guldmedlem

Inlägg av peter1904 » mån 16 aug 2010, 23:52

Filip skrev:kan nån förklara vad man har för nytta av en skena under rullstoren?
Nyttan som jag kan komma på är att man får massa kompisar i hamnen som bjuder på whiskey etc och vill diskutera lösningen... :D

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 17 aug 2010, 06:51

Filip skrev:kan nån förklara vad man har för nytta av en skena under rullstoren?

Anders var väl inne på det i sin text ovan? Jag kan se två huvudlinjer:
1) Stormasten stör storsegelet i anslutningen (liket). Med en "förstagsprofil" fås en mycket bättre strömning och därmed bättre egenskaper.
Ljungströmriggen var ett annat sätt att optimera strrömnngen kring mast / stor. Hoyts whishbone-lösningar (ser ut som stora windsurfingsegel) är liknande. En del jollar, tex Laser har så att storsegelt träs på masten, löser samma problem.

1b) Genom att föra ut storseglet från mastens vindskugga minskas skuggeffekterna.

2) Det finns många teorier om hur seglen kan placeras och vinklas för att optimera fart och höjd.
Den vanliga placeringen av stor och försegel med en mast i "mitten" är mest följden av praktiska lösningar för att hänga upp lite lasor, men kanske inte speciellt optimalt.
Man kan ju spekulera i om det blir bättre om storens förlik förs upp lite i lovart (eller ner i lä) - borde inte samspelet stor-försegel bli bättre, med tex mindre inslag i storen? Därmed borde den kunna driva bättre osv.
Vän av ordning kan mena att då borde hela storens förlik föras upp i lovart, och inte bara nerdelen. På det finns det svar:
a) svårt att fixa i masttoppen
b) dessutom blåser det mer på toppen (vet alla företagsledare), där finns mindre segelyta, så där kan seglena med fördel gå ihop på traditionellt maner.

Tråkigt nog tror jag att skenan mest används till att föra ner storseglets förlik i lä, vilket borde försämra allt. Då bli whiskey-teorin alltmer intressant.

Som kuriosa kan nämnas att det finns en kommersiellt tillverkad rigg där "allt" hänger på den vridbara masten. Focken har en slags bom som utgår från masten. Riggen ostagad. På håll ser det alltså ut ungefär som en konventionell rigg, konventionella segel, förutom fockbommen. Poängen är att hela paketet kan vridas för att på så sätt optimera vindnyttan på seglen.
En tillverkare i USA har lagt ner, de hade problem md kvalitet och vikt. Lär finnas en kvar i Aus.

Det är intressant med nya ideer för att föra segel, men utvecklingen går oerhört låmgsamt mest pga av att vi seglare är så konservativa. Ljungströmriggen slog aldriog igenom, Hoyt har försökt mycket - men på hans Freedombåtar har många nu bytt ut whichbone-bommen med en konventionell. Synd, men det finns väl en anledning? Eller är det bara oförstånd?

/Jaramaz

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tis 17 aug 2010, 09:25

..ja ser inget storskot

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 17 aug 2010, 09:43

matz skrev:..ja ser inget storskot...
och ändå finns det där... Ledtråd: Titta framför sprayhooden på mellanbilden.
Anders S

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tis 17 aug 2010, 09:47

det trodde jag fungerade som sugga

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » tis 17 aug 2010, 10:08

Procyon var väl på tapeten för ett tag sen.
Bild
Känns både enkel och effektiv.

Skriv svar