roderbroms roderlås lösningar o tankar kring dessa

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ErikG
Guldmedlem

roderbroms roderlås lösningar o tankar kring dessa

Inlägg av ErikG » mån 16 aug 2010, 10:52

Städdag hemma innan skolstart, medan man plockar hinner man tänka...

På min Guy 33a har jag ingen autopilot och ännu inget roderlås. Har ibland saknat det särskilt när man jobbar ensam i brunnen.
Nu går hon oftast stabilt med bara lätt lovgirighet när seglen är satta, men just när man sätter och särskilt när gennakern skall hanteras kan det vara svårt att hinna med allt. Dessutom kan det vara skönt att när man semester seglar faktiskt kunna släppa "pinnen" helt ibland utan att kursen ändras.

Till saken:
Traditionell roderbroms a´la jolle skapar en snubbellina tvärs över sittbrunnsdurken då båten har öppen akter och roder axeln sitter "mitt på" durken.
Alternativ? Typ en hackbräda som bara är aktiv om rodret är i max nerfällt läge (så seglar jag typ aldrig).
Tokig ide? Kan en större yta av kardborre fungera tro? Då kan jag ställa exakt rodervinkel vilket är lurigare med en hackbräda. men är hållkraften tillräckligt hög, och håller kardborreytan för mer än någon vecka.
Eller någon form av justerbar låspinne på rorkultsförlängaren som kan låsas i lämpligt hål, men hur justera denna för olika vinklar?

Andra ideer? Ju enklare och billigare desto bättre. Det är alltså inte tänkt att vara något som skall fungera i storm utan som styr hjälp under kontollerade former. Samtidigt så kan det vid gennaker sättning o nedtagning bli lite tryck och då vill jag ju att det skall fungera.

Bild men på vår akter så är aktern öppen, denna båt har en "täckpanel" i aktern:
Bild

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: roderbroms roderlås lösningar o tankar kring dessa

Inlägg av Eilean » mån 16 aug 2010, 14:30

Men om du "aldrig" seglar med rodret i nederläge - blir inte en traditionell hackbräda idealisk då?
Med rorkulten lyft s styr du själv, fäll er rorkulten - och vips är den låst. Låter både bra och enkelt.
Kan du dessutom sätta brädan rätt långt från hjärststocken får du ju större "upplösning" och kan lättare fixera i rätt vinkel.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Finns på Clas O

Inlägg av matz » mån 16 aug 2010, 14:56

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 aug 2010, 18:21

Då föreslår jag att "hackbrädan" sätts i spår eller mha ett gångjärn, så tar man enkelt bort den. En annan enkel lösning är en "steglös fönsterhake" med en skruvjustering, en sådan täcker bara halva brunnen. Jag håller med om att en hackbräda riktigt nära roderaxeln kan bli litet oprecis, men går båten vackert till vardags kan det gå bra ändå. Kanske kan man förlänga rorkulten med en adapter (teleskopiskt, kanske?) och sätt hackbrädan på skotbalken? Kanske kan du använa en rorkultsförlängare omvänt, dvs fast i sittbrunnen och justerbar i rorkulten?

En tamp från sida till sida är ju förstås oslagbart enkelt, med två skotråttor för justering. Du kan göra en hylsa att trä på rorkulten, så stuvar du undan den enkelt.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 16 aug 2010, 22:57

Det finns ju rorkultsförlängare som kan "hakas" fast i ett litet beslag i sittbrunnsargen. Den justerades teleskopvis så att man fick det roderutslag man ville ha. Har inte en aning om märke/tillverkare men jag såg den i en Fenix om det nu kan hjälpa.

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » tis 17 aug 2010, 00:18

Jag har ingen egen erfarenhet av roderlåset, men det här var ju populärt på sin tid.
http://www.arolyth.se/txrl.html

Staffan

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » tis 17 aug 2010, 09:21

Jag tycker att Styrman Jonsson verkar vara bra, krängpinne och roderlås i en och samma produkt. http://www.jonssontechtrade.se/

Användarvisningsbild
Logad
Trogen medlem

Inlägg av Logad » tis 17 aug 2010, 19:33

Tack för länken till arolyth, nu vet jag vad det är för roderbroms jag har. Förra ägaren visste inte heller och antog att man låser och lossar tampen.

Jag har använt den (på fel sätt) när jag kucklar med tamparna då jag är ute ensam.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 18 aug 2010, 00:24

naffatS skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av roderlåset, men det här var ju populärt på sin tid.

Staffan
Den där har jag. Funkar fint men den medföljande v-cleaten funkade inte helt tillfredsställande och är bytt mot en liten servocleat stället.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » tor 19 aug 2010, 19:48

naffatS skrev:Jag har ingen egen erfarenhet av roderlåset, men det här var ju populärt på sin tid.

Staffan
Ett sådant hade jag på en accent, funkade kanonbra. Dessutom väldigt enkelt att låsa rodret när man lade till så att
rodret inte slog hela tiden-
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar