På min Guy 33a har jag ingen autopilot och ännu inget roderlås. Har ibland saknat det särskilt när man jobbar ensam i brunnen.
Nu går hon oftast stabilt med bara lätt lovgirighet när seglen är satta, men just när man sätter och särskilt när gennakern skall hanteras kan det vara svårt att hinna med allt. Dessutom kan det vara skönt att när man semester seglar faktiskt kunna släppa "pinnen" helt ibland utan att kursen ändras.
Till saken:
Traditionell roderbroms a´la jolle skapar en snubbellina tvärs över sittbrunnsdurken då båten har öppen akter och roder axeln sitter "mitt på" durken.
Alternativ? Typ en hackbräda som bara är aktiv om rodret är i max nerfällt läge (så seglar jag typ aldrig).
Tokig ide? Kan en större yta av kardborre fungera tro? Då kan jag ställa exakt rodervinkel vilket är lurigare med en hackbräda. men är hållkraften tillräckligt hög, och håller kardborreytan för mer än någon vecka.
Eller någon form av justerbar låspinne på rorkultsförlängaren som kan låsas i lämpligt hål, men hur justera denna för olika vinklar?
Andra ideer? Ju enklare och billigare desto bättre. Det är alltså inte tänkt att vara något som skall fungera i storm utan som styr hjälp under kontollerade former. Samtidigt så kan det vid gennaker sättning o nedtagning bli lite tryck och då vill jag ju att det skall fungera.
Bild men på vår akter så är aktern öppen, denna båt har en "täckpanel" i aktern: