Båtmarknaden igen - dagslägesanalys
Båtmarknaden igen - dagslägesanalys
Hur står det igentligen till med båtmarknaden?
Tror den faller som en gråsten likt bilmarknaden.
Orsak - konjungturläget och sjunkande priser på nybyggnation...
Vad tror ni?
/Svante
Tror den faller som en gråsten likt bilmarknaden.
Orsak - konjungturläget och sjunkande priser på nybyggnation...
Vad tror ni?
/Svante
Re: Båtmarknaden igen - dagslägesanalys
Jag har följt segelbåtmarknaden sedan ett år på Blocket. Marknaden är oerhört trög. Jag tror det beror på:

- Lågkonjukturen där folk inte vet vad de har för ekonomi på kort sikt
- Valet i höst, vilka kommer att regera?
- Lagar och förslag till lagar får folk att dra öronen åt sig?
- De som säljer vill ha sitt pris, annars behåller de
- Återväxten i båtlivet är dålig, ungdom har annat för sig
- Tillgången på båtar från de gyllene åren är stor när nu ägarna blir för gamla
- Prisläget för högt för utländska intressenter
- Objekten är genomgående i sämre skick än vad säljarna säger
tycker det verkar trögt att sälja båtar , de flesta modeller på blocket är drabbade med röda pilar, Tror att priserna har skenat iväg lite för mycket , sen har man sålt ganska mycket nya båtar från lågpris varven, dessa verkar dessutom funger ypperligt för dess ägare. Tror egentligen många av båtarna är värda sitt höga pris omm motorn är Genomgången/ny instrument utbytta , segel nyare och båten är väl underhållen. Men tyvärr verkar folk vilja ha ett visst pris för en viss modell trots att båten är i dåligt skick, så förhoppningsvis kanske priserna varierar mer i framtiden
//Johan
//Johan
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Det finns väl mycket fler båtar än seglare eftersom det sålts så mycket nya båtar som inte kostat mycket mer vad som begärs för ganska gamla båtar.
När jag letade begbåt för åtta år sen var utbudet ganska magert, så är det ju inte idag. Så vill man sälja får man nog bita i det sura äpplet och göra förlust. Eller ha kvar båten och förlora lite mer ändå om några år. Nu finns det ju faktiskt nya segelbåtar som kölen inte ramlar bort på, till bra pris.
Easy come, easy go.
PS Det här var ju lite begbåtstankar, tråden var väl tänkt att handla om nybåtsförsäljning. DS
När jag letade begbåt för åtta år sen var utbudet ganska magert, så är det ju inte idag. Så vill man sälja får man nog bita i det sura äpplet och göra förlust. Eller ha kvar båten och förlora lite mer ändå om några år. Nu finns det ju faktiskt nya segelbåtar som kölen inte ramlar bort på, till bra pris.
Easy come, easy go.
PS Det här var ju lite begbåtstankar, tråden var väl tänkt att handla om nybåtsförsäljning. DS
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Nja.. jag tänkte väl mest på begagnatmarknaden när jag startade tråden men nybåtsförsäljningen tillhör såklart också totalbilden - lite otydlig kanskeGuitar Nilsson skrev:
Det är väl prispress även på nya båtar Hanse, Delphia, Bavaria mfl. som påverkar totalen.
/Svante
-
KaptenKlant
- Diamantmedlem
Visst sjunker beg.båtspriserna. Inte bara i Sverige utan jämt över. Marknaden är ju sån, mycket enkelt. Tillgången är mycket större än efterfrågan, dels pga de 'dåliga tiderna' i ekonomin och dels naturligtvis för att det säljs en hel del nytt trots allt och sedan som Guitar säger, seglarna blir färre. Återväxten är dålig, man ser ju inte många ungdomar i äldre enklare båtar längre. Om man ser dem ö h t så är det i Pappas (?) skinande AWB i 34-38 fotsklassen. Eller kanske är det en hyrbåt vad vet jag.
Jag kan förstås inte låta bli att fascineras så otroligt billigt man kan köpa bra båtar nu. Svenska båtar är ju förhållandevis lite seglade/använda och bra skötta om man jämför internationellt.
Kollat lite på Blocket och hittade en renoverad Fingal med nya segel för 65', en hyfsad Maxi 77 för 40', eller varför inte en 35' stålbåt som i of s kräver jobb att färdigställa inredningen, för 240'. En L 32 med ny motor och mycket annat för under 400'. Bara några exempel som för mig liknar mellandagsrea.
Jag kan förstås inte låta bli att fascineras så otroligt billigt man kan köpa bra båtar nu. Svenska båtar är ju förhållandevis lite seglade/använda och bra skötta om man jämför internationellt.
Kollat lite på Blocket och hittade en renoverad Fingal med nya segel för 65', en hyfsad Maxi 77 för 40', eller varför inte en 35' stålbåt som i of s kräver jobb att färdigställa inredningen, för 240'. En L 32 med ny motor och mycket annat för under 400'. Bara några exempel som för mig liknar mellandagsrea.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså
Fram till för några år sedan hade vi hög inflation i Sverige, speciellt 70-talet, 80-talet och början på 90-talet. Detta gjorde att nybåtspriserna steg med i många fall mer än 10% per år. Detta gav plats för i nominella tal stigande priser på beg.båtarna. Ingen inflation som höjer nybåtspriserna i kombination med att segelbåtsflottan de sista 5-10 åren fyllts på igen med många nya båtar gör att begpriserna med automatik tar stryk.
Personligen köper jag aldrig varken hus, bil eller båt som en finansiell investering utan för att trivas medan jag lever.
Personligen köper jag aldrig varken hus, bil eller båt som en finansiell investering utan för att trivas medan jag lever.
Jag har en känsla att folk i majoritet antingen vill ha en snabbseglande båt eller bekväm båt som är som en 4 RoK med två badrum invändigt. Däremellan är det svårsålt. Tungseglade mastheadriggade niometersbåtar, långsamma åttameters familjebåtar som det knappt är ståhöjd i blir kvar.
Men, visst är roten till det här att priset ligger för högt för det mesta som påpekats tidigare, allt (nästan...) går att sälja till rätt pris.
Men, visst är roten till det här att priset ligger för högt för det mesta som påpekats tidigare, allt (nästan...) går att sälja till rätt pris.
Alla borde ha skägg
En relativ nyhet är också att (Bavaria är ett exempel) tillverkarna klarar av att bygga och sälja "nästa generation" billigare än den gamla. Tidigare har det varit ett axiom att årsmodellerna ökat i verkligt pris (justerat för inflation) varje år, numera verkar det inte vara så.
De som säljer begagnad båt ("förre ägaren") inser kanske inte alltid att begagnatpriset inte har med tidigare inköp att göra, utan med alternativkostnaden för en sprillans ny båt. Det innebär inte att en Ballad från 1981 är en sämre båt nu än tidigare båt, men att priset skall ställas i relation till en helt ny AWB, en tre till fem år gammal begagnad AWB. Äldre välskötta begagnade båtar har dessutom varit en bristvara, nu finns det nyare begagnade båtar på marknaden. Även om man (jag tycker som Anders) båt är ett nöje, inte en penningplacering så skadar det ju inte att vara medveten om vad som är "rätt pris".
Den båt man kanske köpt litet för dyrt förra året, och som man inte längre enkelt kan sälja för inköpspriset kan man ju också behålla. En eventuell förlust uppstår ju inte (privatekonomiskt) förrän den realiseras.
De som säljer begagnad båt ("förre ägaren") inser kanske inte alltid att begagnatpriset inte har med tidigare inköp att göra, utan med alternativkostnaden för en sprillans ny båt. Det innebär inte att en Ballad från 1981 är en sämre båt nu än tidigare båt, men att priset skall ställas i relation till en helt ny AWB, en tre till fem år gammal begagnad AWB. Äldre välskötta begagnade båtar har dessutom varit en bristvara, nu finns det nyare begagnade båtar på marknaden. Även om man (jag tycker som Anders) båt är ett nöje, inte en penningplacering så skadar det ju inte att vara medveten om vad som är "rätt pris".
Den båt man kanske köpt litet för dyrt förra året, och som man inte längre enkelt kan sälja för inköpspriset kan man ju också behålla. En eventuell förlust uppstår ju inte (privatekonomiskt) förrän den realiseras.
Anders S
KaptenKlant skrev: Kollat lite på Blocket och hittade en renoverad Fingal med nya segel för 65', en hyfsad Maxi 77 för 40', eller varför inte en 35' stålbåt som i of s kräver jobb att färdigställa inredningen, för 240'. En L 32 med ny motor och mycket annat för under 400'. Bara några exempel som för mig liknar mellandagsrea.
Mellandagsrea ja... precis som jag upplever det. Man skulle varit i takt med konjunturen. Sålt förra året köpt nu i höst, synd bara att jag trivs så bra med min nuvarande båt. En större båt skulle iofs sitta fint men underhållskostnaderna med segel o dylikt avskräcker rejält.
http://se.yachtworld.com/baatar/1986/Je ... 3%A4nderna tex...
/Svante
-
nilsnobbing
- Platinamedlem
Sålde min vackra men slitna uddabåt förra året för en helt ok penning. Målet är att köpa en mer standardbetonad mindre båt (Maxi 77 eller nåt) för en mindre penning, fast i toppskick. En del av mellanskillnaden har jag redan investerat i en havskajak!
Det är kul att kika på Blocket nu!
//N.N
Det är kul att kika på Blocket nu!
//N.N