Vilken båt för familjsegling ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Robbano
Silvermedlem

Vilken båt för familjsegling ?

Inlägg av Robbano » sön 19 sep 2010, 06:19

Hej !

Det här är mid första fragan på forum …

Jag har läst många diskussioner här på sailguide forum om båtar i prisklass 30.000-50.000 SEK.

Men det blir inte lättare att välja … :-)

Dom här båtar tycks vara en möjligt val:

Misil II
Viggen
Belllona 23
Birdie 24
Granada 23
Ohlson 22

MEN !

Vilket utav dom skulle ni välja för följande användning:

1. Semester- och helgsegling med familjen inomskärs och på östersjön.
2. Stor sittbrunn efter vi är mest ute när vädret är fint
3. Behagligt boende under helgen för 2 vuxna och 1 barn, även om man inte segla mycket (obs jag är 196 cm lång)
4. Enkelt och inte för dyrt i underhall

Som ni ser spela seglingsegenskaper inget stor roll för mig. Men boende komfort och bekväm sittbrunn är viktigt. Lika som bra kvalitet so att man inte hela tiden är på jakt efter läckage eller delaminering.

Vilket utav dem här båtar skulle ni med dom här förutsättningar välja ?

Favoriter just nu är Misil II och Viggen.

MVH

Robban

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Re: Vilken båt för familjsegling ?

Inlägg av Mr Sailman » sön 19 sep 2010, 08:20

Vill du ha stora utrymmen och stor sittbrunn så titta gärna på Maxi 77.
Maxi 68 kan också vara ett alternativ och en fin båt i prisklassen är även Amigo 23.
Men vad det gäller utrymmen och sittbrunn tror jag Maxi 77 är svår att slå.

Robbano
Silvermedlem

Inlägg av Robbano » sön 19 sep 2010, 08:34

Hej Mr Sailman,

Maxi 77 och Maxi 68 är utan tvivel familjbåtar par exellence - men om du titta på min båtlista: Viket skulle du välja utav dem ?

MVH

Robbano

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » sön 19 sep 2010, 08:43

Utan att ha någon större personlig erfarenhet av båtaran i din lista skulle jag leta efter en fin Misil II, för att det har vackra klassiska linjer och inte minst för att det faktiskt är en äkta Hallberg-Rassy. Båtägandet innehåller även en rejäl portion fåfånga och det skulle åtminstone för mig bli tillgodosett med råge med en Misil II.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 19 sep 2010, 09:01

Nu nämner du att du är 1.96 lång, och det ställer till det. Jag har (det skall sägas) noll koll på kojlängder.

Om man går efter din lista hade jag satt Misil II högst. Det gör jag för att det är en välbyggd, konservativt dimensionerad båt med stabilt värde. Kvalitetsbygge.
Sedan är det svårare (för mig) att rangordna:
Bellona 23 lär ha långa kojer (2 meter) och seglar bra.
Birdie 24 kan också vara något om den är väl hopsatt.
(Albin)Viggen och Olsson 22 lägger jag efter de övriga, eventuellt utan större anledning... :)

Granada 23 är kanske mer för de som seglar aktivt, den kan nog upplevas som spartansk och krävande för en total nybörjare(familj).

Det viktigaste är (vilken båt du än väljer) m du kan bekräfta att det exemplar du tittar på är helt, starkt, rent allmänt i skick och med rimligt nya segel.
Men anser du att stor sittbrunn och utrymmen i hamn är viktigt bör du absolut titta på en Maxi 77 (och Maxi 68). Du bör kunna hitta en inom din budget utan problem, om du kan sträcka dig till 50 kkr..
Anders S

Robbano
Silvermedlem

Inlägg av Robbano » sön 19 sep 2010, 09:14

Hej Anders,

jå - Misil Ii är mycket vackert - det tycker jag också. (Fast jag har läst flera kommentaror med läckage problem i taket av Misilen.)

Men jag tror att du har rätt i att båten själv spela kanske inte den största rollen - men att det är viktigare att allmänt skick och seglen är i bra bruksskick ...

MVH

Robbano

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » sön 19 sep 2010, 10:16

Jag skulle tagit mig en titt på detta exemplaret:
http://www.blocket.se/kalmar/Misil_2_28 ... =23_11&w=3
även http://www.blocket.se/kalmar/Misil_II_2 ... =23_11&w=3 verkar vara fin med nästan ny inombordare och annan nyare utrustning även om prislappen överstiger din budget en del.

Inombordsmotor har många stora fördelar när det gäller funktion och hantering men en gammal motor löper alltid risken kräva reparationer eller i värsta fall rasa helt. I det perspektivet kan en utombordare vara att föredra om man kan leva med utombordarens andra nackdelar.

Robbano
Silvermedlem

Inlägg av Robbano » sön 19 sep 2010, 10:50

Hej Mr Sailman,

tack för dem linkar på blocket - jag kände redan dom båtar.

Jag tror att jag föredrar en utombordare. Den är mycket enklare att hantera för mig.

MVH

Robban

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » sön 19 sep 2010, 11:11

Att få till boendekomfort i de båtar du nämner kanske inte är det lättaste, särskilt inte om man är 1,96...
Med det sagt så vill jag ändå tipsa om Ohlsson 22. Vi hade en sådan som förstabåt och seglade den med två barn (9 och 11) under 5 säsonger, ja barnen blev ju äldre med tiden förstås. Själv är jag nästan lika lång som du och tycker att rymligare båt med de yttermåtten nog är svår att hitta. Komfortnivån kan beskrivas som att man utan problem sitter rak inomhus. Men genom att pentryt är utdragbart och bordet hissas upp i taket när det inte används blir volymen i ruffen ändå bra. Sittbrunnen är även den rymlig för en båt i den här storleken.
Sedan skriver du i och för sig att seglingsegenskaperna inte spelar så stor roll men det tror jag ändå att de kommer att göra efter ett tag. O22 är livlig och rolig att segla, du märker direkt om du gör rätt eller fel och det är ju bra när man lär sej. Behöver inte mycket vind för att segla bra men känns ändå hyfsat trygg när det tar i lite.
Byggkvaliteten har jag heller inget att anmärka på men jag tror du ska leta efter en Mk2, känns igen på rutramar i aluminium.
Med budgeten du anger finns dessutom råd till nya fräscha segel.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Robbano
Silvermedlem

Inlägg av Robbano » sön 19 sep 2010, 15:14

Hej Hedgehog,

Ohlson 22 är absolut en alternativ.

O22 har blivit nästan "berömd" som en bra nybörjar båt med bra seglingsegenskaper. Men jag är inte so säkert om boendekomfort på en Ohlson 22 är i samma "klass" som i en Viggen eller Misil II ...

MVH

Robbano

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » sön 19 sep 2010, 15:33

En sak som skiljer O22 från Viggen och Misil är att den saknar skarndäck och ruffen går helt ut till skrovsidan på Maxivis. Kanske inte den allra vackraste lösningen men det gör underverk för utrymmet under däck. Alla båtar är kompromisser och när det gäller komfort i mindre båtar är det extra sant!
Du får väl ta med dej familjen och titta på lite olika båtar och känna in trivseln. Utbudet är ganska stort numera!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » sön 19 sep 2010, 15:38

En nyfiken fråga; Varför undviker du de uppenbart kapabla familjefraktarna Maxi 68 & 77?

Robbano
Silvermedlem

Inlägg av Robbano » sön 19 sep 2010, 16:07

Jå,

jag måste i varje fall pröva en Ohlson 22. Jag har varit på en Misil II, seglat en Maxi 77 (1 vecka) och några andrar ...

Maxi 77och 68 skulle vara tänkbart men design talar inte so mycket till mig. Jag vet av egen erfarenhet att Maxi 77 har ortroligt mycket volum - men som sagt ska det i bästa fall blir en kompromiss mellan "fina linjer" och familjbehov :-)

MVH

Robbano

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 20 sep 2010, 06:55

Du bör väl även titta på IF-båt, tycker jag. Den är estetisk, har två st 2,30m kojer och seglar jättefint. Ståhöjd saknas. Om du är ny med båt är det ju även bra att ha en båt som tål lite tuffa tag, den klarar mycket vind och tål ganska hårda grundstötningar utan att ta stor skada. En stor fördel är också att det är en levande klass med ett eget forum där du kan få hjälp med allt möjligt, t.ex. råd om hur man skall fästa beslag eller göra reparationer. Dessutom går det att köpa begagnade segel och reservdelar via andra ägare, detta håller nere kostnaderna i längden.

Nu är jag partisk i frågan förstås, jag seglade Maxi 77 i många år, men efter att vi skaffade IF-båt har jag liksom inte lyckats byta till något annat. Jag trivs lite för bra med båten trots dess brister för familjesegling (mantåg saknas, ståhöjd saknas, fast pentry med diskho saknas).

Lycka till! Fundera inte för länge bara, så du missar resten av seglingssäsongen!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Robbano
Silvermedlem

Inlägg av Robbano » mån 20 sep 2010, 09:51

Hej Fredrik,

Det låter interessant att du har kommit från en Maxi77 till en IF båt.

IF båten har förstås mycket vackra linjer men jag är inte helt övertygad att det är en särskilt bra familj-båt. Men kanske jag har fel. Kann du berättar lite vilka fördelar du upplever med IF-Båten speciellt när de gäller familj-segling ? Hur många är ni på båten och hur länge semestra i med båten ?

MVH

Robbano

Skriv svar