Gängtejp till kylvattenslingan VV-beredare
Re: Gängtejp till kylvattenslingan VV-beredare
korrekt monterat lin är bästa metoden.
( repa upp gängorna så linet inte glider, veva på tillräckligt så att det går trögt, skruva ihop)
( repa upp gängorna så linet inte glider, veva på tillräckligt så att det går trögt, skruva ihop)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Finns ett "kit" med lin och en grå massa, Locherpaste(?). Jag har detta både hemma och i båten, funkar alltid!
/Peter
/Peter
Jag anser att HR borde skött hanteringen av ärendet med den delaminerade HR 37:an bättre!
Exakt!peterh skrev:korrekt monterat lin är bästa metoden.
Loctite 577 är helt suverän. Min absoluta favoritgegga!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Locitite 577 är 2000-tal. Lin + pasta kommer från förra årtusendet.
Köp en flaska 577, räcker i evigheter. För plastgängor så har Loctite ett suveränt gängsnöre (VVS 55).
Köp en flaska 577, räcker i evigheter. För plastgängor så har Loctite ett suveränt gängsnöre (VVS 55).
Just det och det som tätades med lin & pasta förra årtusendet håller fortfarande tätt.consensus skrev:Lin + pasta kommer från förra årtusendet.).
För att nu inte tala om att det skall tas i sär någon gång i framtiden. Har man använt lin så går det bra. Har man limmat får man lida ytterligare en gång.bosseh skrev:Just det och det som tätades med lin & pasta förra årtusendet håller fortfarande tätt.consensus skrev:Lin + pasta kommer från förra årtusendet.).
Men vem bryr sig. Rörfirman skall ju leva dom också!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Nu var det ju en tätning och inget lim så det går alldeles utmärkt att ta isär igen.peterh skrev: För att nu inte tala om att det skall tas i sär någon gång i framtiden. Har man använt lin så går det bra. Har man limmat får man lida ytterligare en gång.
Men vem bryr sig. Rörfirman skall ju leva dom också!
Vid de tillfällen jag behövt ta isär en rörkoppling har det berott på att gängtejpen (vilket skräp!) varit otät.
Annars har jag aldrig behövt demontera några rördelar utan att t.ex en ventil eller genomföring varit kass och måste bytas ut. Då spelar det ändå ingen roll att skarven varit "limmad".
Enl bruxen för LT 577 görs demontering genom att rördelen värms med varmluftspistol.
Annars har jag aldrig behövt demontera några rördelar utan att t.ex en ventil eller genomföring varit kass och måste bytas ut. Då spelar det ändå ingen roll att skarven varit "limmad".
Enl bruxen för LT 577 görs demontering genom att rördelen värms med varmluftspistol.
/p
/p
Gängtejp är bra, på koniska gängor.
På raka gängor funkar tejpen dåligt eller inte alls.
På raka gängor funkar tejpen dåligt eller inte alls.
Återigen då.Mr Q skrev:Loctite 577 införskaffad. Rejäl flaska måste sägas!
Återstår bara slabbet att dränera hela Varmvattenberedarkretsen från glykol och göra om/göra rätt. Aldrig mer gängtejp, vilket skräp!
Det är inget fel på gängtejp.
Det ska bara användas rätt och i rätt applikation...
Den enda gång jag kommit i kontakt med koniska gängor är slangnippeln till vattenavskiljarfiltret vid dieseltanken. Där ska man enligt Volvo Pentaåterförsäljaren inte använda ngn tätning eftersom det faktum att gängan är konisk räcker som tätning. Ingen koll på sanningshalten i det påståendet mer än att mitt avskiljarfilter håller 100 tätt.
/p
/p