Toa montage. Lånskepps eller tvärskepps?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fresso
Platinamedlem

Toa montage. Lånskepps eller tvärskepps?

Inlägg av Fresso » mån 11 okt 2010, 18:42

Vilket är bekvämast och mest praktiskt? Hur man en gör så får man ju sitta på trekvart..
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

bosseh
Diamantmedlem

Re: Toa montage. Lånskepps eller tvärskepps?

Inlägg av bosseh » mån 11 okt 2010, 18:56

Enligt min uppfattning: Långskepps.
Tvärskepps känns obehagligt. Nr 2 i uppförsbacke???

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 11 okt 2010, 19:23

Jag tycker egentligen vilket som. Jag har har erfarenheter av alla riktningar, inklusive 45 grader och det är alltid lika hopplöst att hålla sig kvar i sjögång och krängning om det inte finns skott åt sidorna och något att stödja sig emot framåt.
Så viktigast är egentligen ett toautrymme avsett för dusch, med bra avrinning och lättstädade ytor. Ingen toalett ser särskilt mysig ut efter en längre havsetapp, man spiller helt enkelt vare sig man är vriden hit eller dit - då är det skönt att kunna spola rent alltihopa med en dusch och slippa torka skrymslen och vrår med en trasa.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 11 okt 2010, 19:30

Jag skulle nog lägga en röst på långskepps. Lutar hellre 25 grader åt sidan än i upp/nerförsbacke. Viktigt också att ha insuget till toaspolningen hyggligt midskepps för att kunna spola på båda bogarna. På vår båt funkar det kanon på babords halsar. På styrbords hamnar insuget i luften och man får använda duschslangen för att få vatten i skålen.
//Niklas S

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » tis 12 okt 2010, 06:47

Långskepps och med ordentligt stöd på bägge sidor är bekvämast. Gärna också att toan är placerad akteröver i ruffen nära båtens rörelsecentrum, är den framför huvudskottet vid förpiken kan där bli ganska häftiga rörelser upp-ner vid kraftig sjögång som gör proceduren mer svårbemästrad.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 12 okt 2010, 09:52

Långskepps, midskepps och lagom trångt så att man kan ta spjärn. Men inte så trångt att det blir snudd på omöjligt att hantera pappersrullen.

Och så bör man vara väldigt flink med pumphandtaget!

mvh Sven-Barry

magellan
Rookie

Inlägg av magellan » tis 12 okt 2010, 15:03

Långskepps helt klart enligt min uppfattning. Jag lärde mig det den hårda vägen efter en liten " olycka ". hahaha

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 14 okt 2010, 08:23

magellan skrev:Långskepps helt klart enligt min uppfattning. Jag lärde mig det den hårda vägen efter en liten " olycka ". hahaha
:lol:
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar