Toa montage. Lånskepps eller tvärskepps?
Toa montage. Lånskepps eller tvärskepps?
Vilket är bekvämast och mest praktiskt? Hur man en gör så får man ju sitta på trekvart..
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Re: Toa montage. Lånskepps eller tvärskepps?
Enligt min uppfattning: Långskepps.
Tvärskepps känns obehagligt. Nr 2 i uppförsbacke???
Tvärskepps känns obehagligt. Nr 2 i uppförsbacke???
Jag tycker egentligen vilket som. Jag har har erfarenheter av alla riktningar, inklusive 45 grader och det är alltid lika hopplöst att hålla sig kvar i sjögång och krängning om det inte finns skott åt sidorna och något att stödja sig emot framåt.
Så viktigast är egentligen ett toautrymme avsett för dusch, med bra avrinning och lättstädade ytor. Ingen toalett ser särskilt mysig ut efter en längre havsetapp, man spiller helt enkelt vare sig man är vriden hit eller dit - då är det skönt att kunna spola rent alltihopa med en dusch och slippa torka skrymslen och vrår med en trasa.
Så viktigast är egentligen ett toautrymme avsett för dusch, med bra avrinning och lättstädade ytor. Ingen toalett ser särskilt mysig ut efter en längre havsetapp, man spiller helt enkelt vare sig man är vriden hit eller dit - då är det skönt att kunna spola rent alltihopa med en dusch och slippa torka skrymslen och vrår med en trasa.
Jag skulle nog lägga en röst på långskepps. Lutar hellre 25 grader åt sidan än i upp/nerförsbacke. Viktigt också att ha insuget till toaspolningen hyggligt midskepps för att kunna spola på båda bogarna. På vår båt funkar det kanon på babords halsar. På styrbords hamnar insuget i luften och man får använda duschslangen för att få vatten i skålen.
//Niklas S
//Niklas S
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
Långskepps och med ordentligt stöd på bägge sidor är bekvämast. Gärna också att toan är placerad akteröver i ruffen nära båtens rörelsecentrum, är den framför huvudskottet vid förpiken kan där bli ganska häftiga rörelser upp-ner vid kraftig sjögång som gör proceduren mer svårbemästrad.
Långskepps, midskepps och lagom trångt så att man kan ta spjärn. Men inte så trångt att det blir snudd på omöjligt att hantera pappersrullen.
Och så bör man vara väldigt flink med pumphandtaget!
mvh Sven-Barry
Och så bör man vara väldigt flink med pumphandtaget!
mvh Sven-Barry
Långskepps helt klart enligt min uppfattning. Jag lärde mig det den hårda vägen efter en liten " olycka ". hahaha
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
magellan skrev:Långskepps helt klart enligt min uppfattning. Jag lärde mig det den hårda vägen efter en liten " olycka ". hahaha
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.