Nygammal däcksmatta

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
warka
Erfaren medlem

Nygammal däcksmatta

Inlägg av warka » mån 11 okt 2010, 20:09

Jag har kommit över en rulle däcksmatta. Jag gissar att den är från 70-talet. Ovansidan ser ut som en strukturerat plast (små romber). Undersidan består av duk (bomull?). Jag har sett samma matta klistrat på båtar från 70-talet (Shipman 28). Jag undrar om någon på forumet vet vilket klister borde man använda. Jag gissar att epoxi borde hålla mattan på plats men duken på mattans undersida gör mig orolig och kräver kanske något annat.
Hälsningar

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Nygammal däcksmatta

Inlägg av Eilean » mån 11 okt 2010, 20:14

Låter som klassikern Treadmaster.
http://www.treadmaster.co.uk/adhesive.html

Men jag är övertygad att Sikaflex går bra.

warka
Erfaren medlem

Inlägg av warka » mån 11 okt 2010, 20:39

Tack! Men min matta är definitivt inte Treadmaster. Jag har jämfört båda. Det är dock möjligt att deras klister fungerar til in matta.
Vilken sikaflex tänker du på?

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » tis 12 okt 2010, 06:51

Är det inte lite vanskligt att klstra på en 30-40 år gammal (gummi?) matta på däcket? Materialet måste väl ha åldrats även om den inte varit monterad tidigare?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 12 okt 2010, 07:59

warka skrev:Tack! Men min matta är definitivt inte Treadmaster. Jag har jämfört båda. Det är dock möjligt att deras klister fungerar til in matta.
Vilken sikaflex tänker du på?
Märkligt finns det någon annan än Treadmaster med rombformat mönster?
Hursomhelst, jag hade Treadmaster på min båt som var slut efter drygt 30 år. Den var limmad med epoxy, vilket iofs verkade vara alldelse utmärkt. När jag fått bort alla matt- och limrester (gigantiskt skitjobb) valde vi att limma en matta från TBS istället, något trevligare mönster för knän och bak, men med minst lika bra halkskydd.
Där var rekommendationen antingen epoxy, eller Sikaflex 292, den vanliga "båtsorten". Jag valde det senare då epoxy kändes knepigare med sin giftighet och slabbande med två delar.
Min matta har suttit i sedan juni 2008, otäckt året runt, inget har släppt än trots snö och is.

Angående åldrandet - jag tror inte det är någon fara, min matta var som sagt över 30 år gammal, båten har legat i sjön större delen av sin livstid, många år i Medelhavet och med vad det innebär av UV-strålning. Mattan hade inte förlorat sin flexibilitet eller förändrats på annat sätt än på själva ytan, den var bokstavligen nednött. Känns din rulle fräsch och är "spänstig" skulle jag nog våga använda den.

Skriv svar