Funderingar kring salongsbordet - hål i durken
Funderingar kring salongsbordet - hål i durken
De stora, viktiga projekten börjar bli avklarade och nu återstår alla de där andra...
Ett av dem handlar om salongsbordet. Idag består det av en mycket ful skiva i teakplywood (ständigt täckt av någon duk) monterat på ett höj/sänk/vridbart stativ.
Tanken är nog att man ska kunna sänka ner bordet til kojnivå och på så vis få en dubbelkoj i salongen. Det är något vi inte har behov av så min tanke är att göra ett fast klaffbord med flaskstuv i mitten.
Ett sådant kan göras på olika sätt men jag har sett framför mej en modell vars botten slutar några decimeter över durken. Bra för långa ben, tåflört m.m. Problemet är att durken har ett ca 10 cm runt hål där stolpen till det nuvarande bordet åker ner om man sänker ner det till kojläge.
Ett nytt bord som inte går hela vägen ner till durken kräver ju då att man döljer hålet på något vis.
Så, kan man lappa ett cirkelrunt hål i plywood på ett snyggt sätt? Att bara byta ut den hålförsedda sektionen mot ny plywood blir inte så lyckat, tror jag.
Ett bord vars mittlåda går hela vägen ner till durken har jag aldrig sett men det kanske någon av er andra har? Kanske t.o.m. har en bild att visa?
Andra tips på bordssnickrande mottages givetvis tacksamt!
Ett av dem handlar om salongsbordet. Idag består det av en mycket ful skiva i teakplywood (ständigt täckt av någon duk) monterat på ett höj/sänk/vridbart stativ.
Tanken är nog att man ska kunna sänka ner bordet til kojnivå och på så vis få en dubbelkoj i salongen. Det är något vi inte har behov av så min tanke är att göra ett fast klaffbord med flaskstuv i mitten.
Ett sådant kan göras på olika sätt men jag har sett framför mej en modell vars botten slutar några decimeter över durken. Bra för långa ben, tåflört m.m. Problemet är att durken har ett ca 10 cm runt hål där stolpen till det nuvarande bordet åker ner om man sänker ner det till kojläge.
Ett nytt bord som inte går hela vägen ner till durken kräver ju då att man döljer hålet på något vis.
Så, kan man lappa ett cirkelrunt hål i plywood på ett snyggt sätt? Att bara byta ut den hålförsedda sektionen mot ny plywood blir inte så lyckat, tror jag.
Ett bord vars mittlåda går hela vägen ner till durken har jag aldrig sett men det kanske någon av er andra har? Kanske t.o.m. har en bild att visa?
Andra tips på bordssnickrande mottages givetvis tacksamt!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p
/p
Re: Funderingar kring salongsbordet - hål i durken
Enkelt, fräs ett hål med överhandsfräs, antingen med stångpassare eller, bättre, gör en mall och fräs mha styrhylsa. Fräs en fals och fräs sen en rund bit som passar i hålet. Med lite pill så blir resultatet perfekt.
Annars, om man nu struntar i folk med långa fötter, så kan man ha en lucka 20-30 cm hög och sedan öppet ner i kölsvinet innanför. Enklt när man vill inspektera.
Annars, om man nu struntar i folk med långa fötter, så kan man ha en lucka 20-30 cm hög och sedan öppet ner i kölsvinet innanför. Enklt när man vill inspektera.
Jag har sett bord med "lådan" ända ner till durken. Bl.a en variant där man har flaskstuv ovanifrån och den undre delen var åtkomlig från sidan genom en lucka. Tyvärr inga bilder.
Om man behöver frigången från durken eller ej beror nog på båtens (soff/bordsarrangemangets-) storlek. Men skall man lämna utrymme för fötter skall det nog vara högt nog för ett par 44-or eller så. Annars blir det nog rätt meningslöst.
Kan man inte tänka sig att täcka hålet med någon slags ventilatorkåpa, som hindrar damm och skräp att ramla ner under durkarna men medger en viss luftväxling?
Om man behöver frigången från durken eller ej beror nog på båtens (soff/bordsarrangemangets-) storlek. Men skall man lämna utrymme för fötter skall det nog vara högt nog för ett par 44-or eller så. Annars blir det nog rätt meningslöst.
Kan man inte tänka sig att täcka hålet med någon slags ventilatorkåpa, som hindrar damm och skräp att ramla ner under durkarna men medger en viss luftväxling?
-
seniorseglare
- Platinamedlem
Hallberg-Rassy har ett sådant bord som du efterlyser som standard, i varje fall i min HR36:a, är du på någon mässa i vinter så passa på att ta lite kort.
Att köpa ett från HR tror jag är väldigt dyrt, men snyggt är det med ca 10 lager lack
Att köpa ett från HR tror jag är väldigt dyrt, men snyggt är det med ca 10 lager lack
Lite inspiration är alltid bra.
Kolla här: http://www.google.se/images?hl=sv&gbv=2 ... =&gs_rfai=
(Googla på bilder med sökorden 'cabin table sailboat')
/Fredrik
Kolla här: http://www.google.se/images?hl=sv&gbv=2 ... =&gs_rfai=
(Googla på bilder med sökorden 'cabin table sailboat')
/Fredrik
Mot de sju haven med stormsteg
Skojar du?! Problemet är inte skräp, det hamnar under durkarna ändå. Men små skruvar, muttrar, sprintar och annat som man behöver och bara har en enda kvar av, DE måste till varje pris stanna kvar ovan durk! :)Eilean skrev:Kan man inte tänka sig att täcka hålet med någon slags ventilatorkåpa, som hindrar damm och skräp att ramla ner under durkarna men medger en viss luftväxling?
Well, well, jag får väl sätta mej på olika platser runt bordet och måtta med mina 45:or. Kan man låta bordskonsolen gå hela vägen ner så är det ju utan tvekan enklast. Och då kan man t.o.m. få ett extra stuvfack under flaskstuven. Annars skulle väl bossehs förslag om att fräsa ett stöd för en cirkelrund plywoodbit fungera.
Själva principen för bordskonstruktionen tänkte jag kopiera från en kompis tjusiga OC35:a
Edit: stavfel
/p
/p
Gör man benen som lådkonstruktioner blir det mycket stabilt. Sätt en bräda mellan benen längst ned så döljs hålet och samtidigt blir hela konstruktionen enkel att montera/ta bort.
Tanken på ventilation är bra, här skulle "ihåliga ben" fungera.
Ännu är det ju gott om tid att få dit de 10 lacklagren!
Tanken på ventilation är bra, här skulle "ihåliga ben" fungera.
Ännu är det ju gott om tid att få dit de 10 lacklagren!
Nu har jag gjort lite fotarbete i ruffen.
Resultat: Jag kommer förmodligen att bli galen om det inte går att sträcka på benen på grund av att bordets mittkonsol sabbar den fria durkyta som finns.
Tror jag skippar iden om ett förvaringsfack i bordet och gör en ny bordsskiva med klaffar som monteras på det befintliga stativet.
Blir betydligt billigare dessutom! Tack ändå för alla tips
Resultat: Jag kommer förmodligen att bli galen om det inte går att sträcka på benen på grund av att bordets mittkonsol sabbar den fria durkyta som finns.
Tror jag skippar iden om ett förvaringsfack i bordet och gör en ny bordsskiva med klaffar som monteras på det befintliga stativet.
Blir betydligt billigare dessutom! Tack ändå för alla tips
/p
/p