Byte Roderlager/Bussning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
H-437
Trogen medlem

Byte Roderlager/Bussning

Inlägg av H-437 » tis 01 feb 2011, 22:27

Hej!

Ska till att byta roderlager på min h-båt och har tagit bort rodret enligt konstens alla regler.
PÅ h-båten sitter ett lager i skäddan/rodret och ett i botten på båten samt ett i däck.
Tanken var att bara byta det som sitter i rodret/skäddan men när jag ändå hade tagit bort rodret så kändes det som att det var lika bra att byta alla bussningar/lager.
Det verkade som att lagret i botten bara var att knacka ut men det visade sig att när båten byggdes så slog man in ett lager underifrån och därefter roderhylsan (som hjärtstocken går igenom) ner i lagret för att sedan plasta allt inifrån.
Jag har karvat bort lagret i botten(delrin/nylon) underifrån upp till roderhylsan men mer än så får jag inte bort utan att kapa roderhylsa mm.
Frågan är om allt måste bort eller om den gamla delen av lagret och hylsan kan sitta kvar och man helt enkelt tillverkar en ny bussning i delrin och trycker i underifrån?
Risken är att karvandet av det gamla lagret orsakat små sprickor i plasten runt roderhylsan och att det kanske läcker.
Tacksam för tips från er som gjort liknande operationer och där nedre lagringen varit inplastad.
Se den bifogade fina skissen :D
Roderlager skiss.JPG

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Byte Roderlager/Bussning

Inlägg av consensus » sön 06 feb 2011, 21:42

Är du orolig för läckage i rodertrummans infästning i skrovet, så slipa bort hela klabbet och plasta dit det på nytt när du fått de nya lagren. På så vis säkerställer du också att allt hamnar i linje. Med tre lagringspunkter är det annars inte helt ovanligt att roderaxeln hamnar i beknip.

H-437
Trogen medlem

Inlägg av H-437 » sön 06 mar 2011, 22:22

OK, har nu kommit fram till att det kanske är lika bra att byta även roderhylsan.
Hålet i botten är ca 40mm och jag kan få tag på 35mm alu-rör med godstjocklek 1,5-2mm.
Någon som vet om alu rör funkar eller om något annat material är att föredra?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 07 mar 2011, 08:24

Vad är det för material i roderaxeln?

Jag skulle annars föreslå ett glasfiberrör snarare än aluminium, och i andra hand ett rostfritt rör (om roderaxeln är av rostfritt). Problemet med stål- (eller för den delen aluminium) är att limma/laminera in dem i skrovet-här krävs oundgängligen en rejäl fläns mot botten och en felfri epoxylimning. Ett glasfiberrör är litet enklare ätt fästa mot skrovet (kan lamineras in) och framförallt, det är inte korrosionsbenäget.
Anders S

Skriv svar