Ska till att byta roderlager på min h-båt och har tagit bort rodret enligt konstens alla regler.
PÅ h-båten sitter ett lager i skäddan/rodret och ett i botten på båten samt ett i däck.
Tanken var att bara byta det som sitter i rodret/skäddan men när jag ändå hade tagit bort rodret så kändes det som att det var lika bra att byta alla bussningar/lager.
Det verkade som att lagret i botten bara var att knacka ut men det visade sig att när båten byggdes så slog man in ett lager underifrån och därefter roderhylsan (som hjärtstocken går igenom) ner i lagret för att sedan plasta allt inifrån.
Jag har karvat bort lagret i botten(delrin/nylon) underifrån upp till roderhylsan men mer än så får jag inte bort utan att kapa roderhylsa mm.
Frågan är om allt måste bort eller om den gamla delen av lagret och hylsan kan sitta kvar och man helt enkelt tillverkar en ny bussning i delrin och trycker i underifrån?
Risken är att karvandet av det gamla lagret orsakat små sprickor i plasten runt roderhylsan och att det kanske läcker.
Tacksam för tips från er som gjort liknande operationer och där nedre lagringen varit inplastad.
Se den bifogade fina skissen