Ordningsföljd för tekniska hjälpmedel?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
xyz123
Guldmedlem

Ordningsföljd för tekniska hjälpmedel?

Inlägg av xyz123 » sön 19 jun 2011, 11:27

Det finns idag en mängd olika tekniska hjälpmedel även för små fritidsbåtar. Att skaffa alla på en gång är för många helt orealistiskt. Vilken ordning rekommenderar ni för en liten fritidsbåt som bara används inomskärs? Vilka argument har du för den föreslagna ordningen? Vilka kan man avstå från?

Jag tänker framför allt på följande hjälpmedel:

GPS utan sjökort.
GPS med sjökort.
GPS plotter, dvs. lite större skärm / navigationsprogram.
Bärbar VHF (utan DSC).
Fast VHF med DSC och antenn i masttoppen.
AIS-mottagare.
AIS-transponder.
Ekolod.
Framåtseende ekolod.
Aktiv radarreflektor. (Vi antar att båten är för liten för radar.)
Autopilot.
Kikare med stabilisering, (dvs. större förstoring än 7).
xyz123

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ordningsföljd för tekniska hjälpmedel?

Inlägg av Anders S » sön 19 jun 2011, 12:01

Det är nästan omöjligt att svara på utan att veta vilken kompetens skepparen har och vilka alternativ som redan finns ombord. Till exempel är en GPS utan ytterligare tillbehör en gudagåva den dag man överraskande drabbas av dimma och sikten är tio meter, annars klarar man sig bra utan den, med en kompass och litet vana vid tillämpad terrester inomskärsnavigation (= fint snack för att "hänga med i sjökortet"). Är GPS det man har, och inget annat, är den kurs- och hastighetsgivare (hjälpligt) också.
Men jag skulle i första hand satsa på de hjälpmedel som håller mig borta från problem, alltså skulle jag gärna skaffa en GPS (så jag vet var jag är), en VHF (så jag kan lyssna och anropa) och kanske en AIS-mottagare (så jag ser de stora och särskilt farliga båtarna (jag seglar där sådana finns!). Motivet är pris/prestanda - "mest för pengarna". En radar är bättre än en AIS, men 5-10 ggr så dyr och mycket mer svåranvänd, exempelvis.
Att sedan kunna be om hjälp effektivt (VHF med DSC), visa att man finns för de stora och farliga båtarna (AIS-transponder) och att slippa bläddra i papperskorten (GPS-plotter) är en trevlig lyx.
Ekolod är ett "terrestert positioneringshjälpmedel" och ett redskap för att följa djupkurvor, ett framåtseende ekolod kan varna för stenar, som man nog ändå begriper kan finnas framför i naturhamnar. När prisrelationen är 1:10 eller så känns det inte nödvändigt. (Jag har ett sådant OCH ett vanligt ekolod, har inte tittat på sonarn ens en gång varje säsong, de senaste fem åren. Det fanns på båten vid övertagandet).
Det finns också effektiva(re) passiva reflektorer än de gängse som alternativ till en transponder. En bra transponder skall dessutom klara av att svara på flera band.
Autopilot är en ren komfortprodukt men ack så användbar. Jag sätter den inte i samma kategori av viktiga saker som de övriga men vill hemst gärna ha en. Den köper jag utom tävlan... 8)
Kikare (passiv) har man för att se bättre, inte bara längre. Ljusstyrka är lika viktigt som förstoring. Bildstabilisering är mycket värdefullt, men vad säger du i så fall om en rysk nattkikare som gör att du likt en Spörsjal Fors kan se i mörkret?

Men min "ordning": En GPS, bärbar VHF, ett ekolod. Sedan uppgraderar man efter att ha gjort Jaramaz beramade kravspec.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » sön 19 jun 2011, 12:14

Hej,

Det är svårt att komma med generella råd eftersom det beror på hur mycket du ska vara ute, nattseglar du, är det i av yrkestrafik trafikerade områden du håller till, seglar du ensam eller tillsammans med andra som kan segla navigera och hur mycket ström har du ombord.

Jag skulle nog prioritera; GPS Plotter, Ekolod, Autopilot och VHF (fast) om plånboken var lite större därför att jag får bra hjälpmedel för navigation och hantering av båten och med blick på säkerhet om något händer.

Är plånboken lite mindre skulle jag av samma skäl välja GPS utan sjökort och ekolod och VHF (bärbar) för att kunna få lite assistans om jag blir osäker på var jag är eller om något händer. Har du en Smartphone finns ju alltid möjligheten med kartor/sjökoret via weben.

VHF är viktigt ur en säkerhetssynpunkt, och jag skulle inte förlita mig på att mobilen alltid fungerar

AIS-mottagare / AIS-transponder är för mig något som man kan tänka på vid längre seglatser där man kanske inte alltid har uppsikt eller seglar över större vatten. Köper man en mer avancerad plotter finns det ju integrerat i vissa.

Framåtseende ekolod har jag personligen inte någon erfarenhet av eller känt något behov av (seglar även jag mestadels inomskärs och endast i Östersjön) då jag upplever att med plotter och vanligt ekolod finns inte något behov av en sådan tingest.

Aktiv radarreflektor. (Vi antar att båten är för liten för radar.) går väl bort om du har en AIS, och om båten är liten vet jag inte vilken effekt den har för stora fartygs möjlighet att upptäcka dig på havet. Kikare med stabilisering har jag aldrig använt.

Det avgörande för valet är ju din egen plans för båtlivet - omfattning och resmål.

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 19 jun 2011, 14:37

Kikare är väl nåt som är självklart att ha ombord, precis som nån form av kompass.

Personligen så ensamseglar jag för det mesta. Skulle jag satsa på nåt av det du räknar upp så skulle det va autopilot, om jag bara kunde köpa en sak.

Man kan segla långt med bara sjökort, kompass, nån form av logg, transportör och passare, men en billig handhållen GPS utan karta får man ju för en styv 1000-lapp. Så länge den har ström visar den ju väldigt exakt var du är, och tom åt vilket håll du skall segla för att komma dit som du talar om för GPS-en att du vill segla.

Sen finns det nästan ingen hejd på hur man kan göra livet komplicerat genom att köpa en massa elektroniska prylar, som behöver alt mer avancerade prylar för att fungera. Det värsta är att det är beroendeframkallande. När nåt slutar att fungera, måste det ersättas för att man tror att man inte klarar sig utan.

tommy
ps
Detta är det första inlägget som jag skriver på min nya lapptop som jag köpte igår efter att den gamla rasade för ett par dar sen. Nån iPad fanns inte att köpa för att tillverkaren inte släpper fram tillräckligt många, bara för att det skall va ett sug efter dem. Skumt.
ds
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Laban
Rookie

Inlägg av Laban » sön 19 jun 2011, 16:06

Jag skaffade ett enkelt ekolod och har uppskattat det väldigt mycket. Dels är det en bra indikator på hur nära stranden du kan gå innan du ska slå (om du har koll på sjökortet). Det är även oumbärligt när du utforskar mörkblå vikar för att hitta natthamn. Utkiken har möjlighet att "kalibrera" det uppfattade djupet som kan verka väldigt olika beroende på om du är i yttre skärgården (där det kan se grunt ut fast det är mer än två meter djupt) eller inne i någon lerig vik (där man bör ropa "stopp!" om man ser något genom vattnet).

GPS utan karta känns inte så användbart om man inte har råkat segla vilse (har faktist hänt en gång). GPS med karta är fantastiskt bra om man av någon anledning vill åka när ett outmärkt grund men oftast går det att skaffa marginaler på annat sätt.

Förra sommaren hamnade vi i tät dimma på Mysingen. Då hade man velat ha en radar för att ha koll på omkringliggande båtar. Vet inte om passagerarbåtarna har AIS men det hade kanske räckt i sådana fall. Eller bara radarreflektor och hålla tummarna...

VHF känns overkill inomskärs (fast det kanske är för att jag inte har någon)

För inomskärs skulle jag prioritera: Ekolod, GPS plotter (eller GPS med karta) och autopilot om jag seglar ensam.

/Laban

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 19 jun 2011, 17:09

En kikare bör väl redan finnas ombord.
En liten tät vhf hör väl mer till säkerhetsprylar än hjälpmedel. Kanske inte absolut nödvändig men är betydligt mer pålitlig än en ömtålig telefon.
Och liksom för många soloseglare så är det mest saknade en bra autopilot just nu.

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » sön 19 jun 2011, 18:26

Förtydligande: Med kikare menade jag inte en vanlig marinkikare 7*50 utan en med stabiliserande elektronik som möjliggör betydligt bättre förstoring än 7 ggr.
En sådan kikare är rätt så dyr. (Jag har en 7*50 pejlkikare.)
xyz123

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » sön 19 jun 2011, 21:50

Sjökort
Kompass
Radiomottagare
Kikare
Logg
Pejlkompass

Ovantstående är självklarheter - med dessa kan jag ligga ute och segla i månader även om elen dött.

Resten:

Ekolod
Autopilot
VHF
Gps
Radar
Plotter

Och sedan den oviktiga resten,m "kul att ha", osorterat och egentligen rätt oviktigt: AIS, vindinstrument, elektrisk korkstruv, internet, framåtseende ekolod,

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » mån 20 jun 2011, 17:13

Först ett varm tack för alla kommentarer.

Gamla typer av hjälpmedel har givetvis en del fördelar. De kräver inte så mycket infrastruktur, dvs. ström, antenner, givare, &c. Ofta är de billiga och enkla att sköta. Listor på denna sorts hjälpmedel har ett berättigande. Men, rätt använda, så kan nya tekniska prylar inte bara förenkla tillvaron utan också innebära en bättre säkerhet.

Vad man skaffar är en enda lång kompromiss. Varken pengar eller utrymme räcker till alla prylar. Det gäller alltså att göra en så bra kompromiss som möjligt. Andras erfarenheter underlättar kompromissandet. Det är därför jag ställde frågan om rangordning.

Det som Eilean finner självklart har jag givetvis. (Fast radion är inte riktigt hel. Men jag kan lyssna på den när jag är hemma. Att övernatta i båten går i praktiken inte trots att den formellt sett har 4 kojer.)

Min fråga gällde framförallt ”nyare” tekniska hjälpmedel.

Sammanfattningsvis är det tydligen ett ekolod som är mest angeläget. Framåtseende ekolod hade vid tre tillfällen varit till stor hjälp. Dessvärre räcker det inte med att köpa ett ekolod. Det skall monteras också! Vilket inte verkar helt lätt.

Att AIS kom så långt ner förvånar mig något. Jag seglar, dessvärre, alltid i en trång, krokig och vältrafikerad kommersiell farled. Jag vill, av ren självbevarelsedrift, inte vara ivägen för alla kommersiella skepp. (Jag har stått som jungman på bryggan.) Detta innebär ett ständigt spanande! Jag hade hoppats på fler kommentarer om AIS. Hur stor hjälp har man egentligen av AIS?
xyz123

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 20 jun 2011, 18:34

Är lite pryltokig, kör dygnet runt året runt.
"Anskaffning/turlista" för hjälpmedel.
Förutom sedvanlig "manuell" utrustning kompass, transportör etc.
Ekolod
Autopilot
VHF
(DECCA motagare)
Radar
Framåtseende lod
GPS
PC-plotter 1
Bärbar VHF
Bärbar GPS m sjökort
AIS mottagare
Radaroverlay till PC 2
GPS m sjökort
AIS-transponder
VHF med DSC
Navtex
-----
På önske listan står Bredbandsradar, finns ej till PC ännu.

Om Pc-nav http://lasselundell.se/page2.html
Om AIS http://lasselundell.se/page3.html

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » mån 20 jun 2011, 19:07

DECCA ? Är inte DECCA avstängt? Är det inte LORAN som är reserv för GPS?
xyz123

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 20 jun 2011, 20:32

xyz123 skrev:DECCA ? Är inte DECCA avstängt? Är det inte LORAN som är reserv för GPS?
Jo Decca systemet stängdes 31 dec 1999.
Jag räknade upp i vilken ordning jag installerad mina hjälpmedel ombord, därför tog jag med DECCA motagaren.
Vid längre turer på 60-talet lånade jag en DECCA-utrustning.
Lite om DECCA http://lasselundell.se/page14.html
decca.jpg

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 20 jun 2011, 21:27

Har du en så liten båt att du inte annat än till nöds övernattar i den, och planerar inomskärssegling, skulle jag rekommendera att du skaffar dig ett bra båtsportkort som tål lite vatten, samt har en bra fast monterad kompass. Då klarar du all inomskärssegling och det är dessutom kul att navigera.

Själv har jag efter 30 år runt Sveriges kuster alltid haft motsvarande utrustning och aldrig känt behov av mer. Förvisso köpte jag en handhållen GPS för 15 år sen, men den kommer bara fram någon gång vartannat år om jag är nyfiken på om båten går framåt eller bakåt i strömmen... En enda gång har jag haft nytta av GPS, det var i tjock dimma i Höga Kusten, hade jag inte haft den då hade jag stannat kvar i skärgården och druckit öl istället för att åka hem, så jag vet inte om prylen var till nytta eller inte... :roll:

På en liten båt vill du ju fokusera på segling, då är det bara krångligt att ha ett elsystem ombord som måste skötas om. Tunga prylar försämrar dessutom seglingsegenskaperna. Skulle det vara så att du har en massa sedlar över i plånboken som måste vädras skulle jag lägga de pengarna på prylar som har med seglandet att göra, typ skot, block och segel.
X-342 SWE 18 "Kexet"

xyz123
Guldmedlem

Inlägg av xyz123 » mån 20 jun 2011, 21:41

Loran-C har tydligen upphört.
http://articles.cnn.com/2010-02-08/tech ... _s=PM:TECH

Då kommer väl Чайка också att stängas. Kanske redan avstängt? Hur som helst är min båt för liten för både DECCA, Loran-C och Чайка.
(Utrustningen behöver väl egentligen inte vara så stor?)
xyz123

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 21 jun 2011, 07:27

xyz123 skrev: Att AIS kom så långt ner förvånar mig något. Jag seglar, dessvärre, alltid i en trång, krokig och vältrafikerad kommersiell farled. Jag vill, av ren självbevarelsedrift, inte vara ivägen för alla kommersiella skepp. (Jag har stått som jungman på bryggan.) Detta innebär ett ständigt spanande! Jag hade hoppats på fler kommentarer om AIS. Hur stor hjälp har man egentligen av AIS?
AIS kommer långt ner av två skäl. Det ena är det teknisk/praktiska - utan presentation av det AIS-mottagaren tar in blir den meningslös, och har man inte en PC eller bra plotter för navigationen finns det bara NASA:s litet oegentligt benämnda AIS-radar" att tillgå ( http://www.nasamarine.com/products.php?cat=18 ) NASA gör litet enklare grejor för båtbruk, och brukar ha bra priser så det här kan du räkna med är minimipriserna, alltså inte gratis för det. Det man då får är en funktion som visar de fartyg som har AIS-transponder, inga andra.

Detta leder in på det andra skälet att många skiter i AIS: "Inga andra" är till exempel fiskebåtar, de flesta fritidsbåtar, arbetsbåtar under 300 ton och så, definitivt båtar att räkna med i alla lägen hur som helst, vare sig med eller utan AIS. Seglar man då i vatten där 95 % eller mer av farkosterna är utan AIS och man dessutom inte måste ta speciella hänsyn till just fartygstrafiken blir ju AIS tämligen onödig. Det kan vara en annan sak om man regelbundet seglar i vatten där man hela tiden måste ha koll på fartygstrafiken, till exempel trafiksepareringszoner (finns bara några få sådana i Sverige, jag seglar ofta i en av dem, Sundet).
Anders S

Skriv svar