Finns det ngn. erfarenhet av denna,http://www.slapstopper.com/, produkt på forat?
Hade varit en välsignelse för delar av besättningen ifall om att. // Johan.
SlapStopper
Re: SlapStopper
Situationen beskrivs träffsäkert på siten. Det eviga klunkandet om nätterna i akterkabinen har gjort att jag ofta valt att sova i salongen istället. Så om någon har erfarenhet av denna metod eller någon annan ännu enklare metod så vore det trevligt. Kanske man kunde lägga ut någon typ av länsor eller liknande runt?
Du menar kanske att i desperation släppa ut halva luften ur jollen och dra in den under aktern? Jag observerade (förundrad) detta beteende på en norsk AWB denna (eller förra?) sommaren och funderade på varför. Mina tankar då gick till någon som är (ungefär som prinsessan på ärten) skulle vara känslig för kojens horisontella läge, men nu anar jag att det berodde på annat. (Jag är själv inte det minsta känslig för kluck).Ridax skrev:Situationen beskrivs träffsäkert på siten. Det eviga klunkandet om nätterna i akterkabinen har gjort att jag ofta valt att sova i salongen istället. Så om någon har erfarenhet av denna metod eller någon annan ännu enklare metod så vore det trevligt. Kanske man kunde lägga ut någon typ av länsor eller liknande runt?
Men man kanske kan fulfixa något i den stilen med en billig luftmadrass från Rusta eller något sådant, ett liggunderlag eller två? Hjälper det kan man ju skaffa ett Slap-Stopper med litet mer tillförsikt.
Men huvva!, om det skulle börja gnissla i stället....
Kluck-kluck!
Anders S
Nur lär det ju inte bli aktuellt med någon sådan hära mackapär men har man ett överhäng i aktern som dessutom är brett, platt och mer eller mindre parallellt med vattenytan så kluckar det nästan jämt, när det sedan börjar komma lite vågor så slår och bankar det istället...
Man får helt enkelt tänka till och lägga båten åt "rätt" håll om det är möjligt...
Ligger man på svaj så brukar det ju lösa sig per automatik.
Man får helt enkelt tänka till och lägga båten åt "rätt" håll om det är möjligt...
Ligger man på svaj så brukar det ju lösa sig per automatik.
Inte för mig heller men jag har en kluckbåt enligt SWE54 beskrivning och det låter en del så jag kan förstå att det finns de som skaffar ett kluckstopp.
Jag har sett en tysk båt som hade en rätt stor mackapär som de spände fast snett ner bakom båten.
Jag har sett en tysk båt som hade en rätt stor mackapär som de spände fast snett ner bakom båten.
Kul med folk som kommer med idéer på sånt man själv funderat på. Synd bara att produkten blivit så dyr. Man får många liggunderlag för de pengarna. Jodå, vi har oxå kluck-kluck i akterkabinen.
/j
/j