Med förra Noa-tråden i färskt minne passade jag på att dokumentera en del av stormens effekter på täckställningarna på varvet.
Platsen är Sätravarvet i Stockholmsområdet som trots allt drabbades relativt lindrigt. Varvet ligger vid Mälaren och är alltså inte utsatt för några obehindrade kustvindar.

By fribbe at 2011-12-26
Havererad Noa

By fribbe at 2011-12-26
Delvis havererad Noa

By fribbe at 2011-12-26
Havererad Noa

By fribbe at 2011-12-26
Undermåliga hembyggen är naturligtvis inte bättre än en Noa

By fribbe at 2011-12-26
Här under döljer sig en havererad Noa

By fribbe at 2011-12-26
Ytterligare en havererad Noa

By fribbe at 2011-12-26
Noa...

By fribbe at 2011-12-26
Noa...

By fribbe at 2011-12-26
Noa...

By fribbe at 2011-12-26
Noa...

By fribbe at 2011-12-26
Som sagt, hembyggarna hade inte klarat sig helskinnat

By fribbe at 2011-12-26
En till träställning hade gett upp

By fribbe at 2011-12-26
Men mest var det Noa som låg i spillror

By fribbe at 2011-12-26
En båt hade vält och tryckt till en annan. Pressen är mycket prydligt fastbunden i stöttorna som inte är ihopspända.

By fribbe at 2011-12-26
Det här är min egen täckställning. Snabb att montera, hållbar och i båtsammanhang i det närmaste gratis. Den här hängt med i 5-6 år nu.

By fribbe at 2011-12-26
Min båt. Med pressen tight spänd runt skrovet och stöttorna ansatta i rätt läge och ihopsurrade med spännband blir det hela väldigt stadigt
Men allvarligt talat! Ska det vara såhär!?
Jag har inte fotat alla havererade ställningar på varvet men jag har försökt dokumentera så ärligt som möjligt. Uppskattningsvis hälften av båtarna på varvet har Noa-ställningar och resten har hemsnickrade träställningar eller andra robusta fabriksvarianter. Några bygger hela hus. Nästan alla havererade ställningar var Noa-ställningar (reservation för att någon av bilderna kanske visar någon Noa-kopia).
En ställning som köps för dyra tusenlappar i syfte att täcka en båt under vintersäsongen ska väl för bövelen klara mer än detta!
Stockholm låg ju inte direkt heller i de starkaste vindarnas färdväg!
Jag kan acceptera att vilken ställning som helst behöver förstärkas/förankras på olika finurliga sätt i vindutsatta lägen på västkusten, eller att pressen helst tas av vid annalkande storm, men här handlade det inte om något extremväder.
Noa-ställningarna är helt enkelt undermåliga. Låsen glider och aluminiumrören är för klent dimensionerade. Det är obestridliga fakta!
Om man måste förstärka med olika uppfinnarjocke-lösningar och tynga ner med dunkar, bildäck och fan och hans moster så faller ju hela idén med en Noa-ställning; att vara lätt och snabbmonterad.
Jag lovar att min enkla träställning är både mer lättmonterad och mer tålig än vad en Noa-ställning någonsin kan bli. Dessutom är den i det närmaste gratis! Bygger man i något sånär vettiga dimensioner så håller det!
Någon som fortfarande vill köpa en Noa-ställning?