Fallrepsknop av rep med fyra ändar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Segla
Silvermedlem

Fallrepsknop av rep med fyra ändar

Inlägg av Segla » sön 29 jul 2012, 16:04

Hej!

Sitter och ska göra en fallrepsknop och ser att mitt rep har fyra ändar! Alla instruktioner utgår från tre ändar. :cry: Har försökt följa dem ändå och på ngt vis få med en fjärde med det blir inte snyggt. Det måste bli snyggt eftersom repet ska sitta som handledare i en trappa och definitivt kommer att beskådas.

Har någon gjort en sådan knop på fyra ändar och kan hjälpa med råd så blir jag hur tacksam som helst! Hade ju tänkt göra något annat denna söndag än sitta som en galning med en knop :evil: ......

mvh
Segla

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Fallrepsknop av rep med fyra ändar

Inlägg av Jaramaz » sön 29 jul 2012, 16:09

Jodå, du är inne på rätt väg, 4-slaget är bara en kontinuerlig utveckling av 3-slaget.
Ibland måste man massera och banka lite på knoparna för att de skall bli rätt. 4-slaget kan vara lite tightare än 3-slaget, så det kan behöva mer massage.

Du har väl kollat så att du inte slår knopen åt fel håll? Det finns ju både S-slaget och Z-slaget tågvirke. Har du en beskrivning för endera och repet är av andra slaget skall du spegelvända knopen! (en intressant övning bara det)

/J

Segla
Silvermedlem

Inlägg av Segla » sön 29 jul 2012, 16:14

Tack för uppmuntran!

Men var ska jag göra av den fjärde?? Hur ska den läggas till de övriga tre så att det blir riktigt. En ände kan ju inte bara snurras runt hur som helst.

Segla
Silvermedlem

Inlägg av Segla » sön 29 jul 2012, 16:16

Ska kanske tillägga att de instruktioner jag följer är att 1) göra en Enkel taljerepsknop 2) fortsätter med en Krona.

mvh
Segla

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » mån 30 jul 2012, 09:03

Jodå, det ska inte vara några problem! Knopen görs ju symetriskt så det går i princip att addera hur många kardeler (ändar) man vill. Jag har gjort fallrepsknopar med 5,6 kardeler utan problem.
Det första steget, taljrepsknopen, görs ju i ett "varv" tills du fått med alla kardeler. Spelar ingen roll om du har tre eller fler kardeler. Kardelerna kommer då spreta uppåt och då är det dags för det andra steget, kronan. Den gör man precis på samma sätt fast tvärt om så att säga, så att kardelerna spretar nedåt när denna är klar.
Sen jämnar du till knopen så att den är symetrisk och fin.
Kardelerna kommer i det här läget komma ut ur knopen parallellt med kardelerna inuti själva knopen. Då är det bara att fortsätta med de lösa kardeländarna att följa med ett varv till runt knopen (över, under, över, under...) tills knopen är dubblad.

Det är ju stört omöjligt att med ord försöka beskriva en knop men här finns en steg-för-stegbild:
http://81.8.136.248/$sitepreview/lyckse ... akrame.htm

Själva poängen är iaf att en taljrepsknop (och en krona) görs så att en valfri kardel läggs i en bukt och att kardelen intill sticks igenom denna bukt och i sin tur bildar en egen bukt som nästa kardel sticks igenom osv tills du kommit hela varvet runt.

Snåla inte när du tvinnar upp repet bara! Det är betydligt lättare om du har långa kardeler att jobba med och gör inte knopen för tight innan du dubblar den!
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Segla
Silvermedlem

Inlägg av Segla » mån 30 jul 2012, 20:00

Tusen tack för ditt engagemang att förklara hur jag ska göra!

I går kväll hängde repet med sina lösa ändar som en korumpa, men nu ska jag försöka igen med dina anvisningar bredvid :D

Hoppas nu att det går bra!
mvh
Segla

Skriv svar