Har någon provat den försegelrulle som säljs på http://www.rullfock.se/
Den är billig, särskilt som man kan använda sina gamla försegel, om de får plats. Rullen nedtill och svirveln upptill tar ju plats på förstaget.
Den ser enkel ut. Antagligen är det som vanligt, att man får vad man betalar för. Men om någon har provat och funnit den bra, så kanske jag överväger ett köp.
Billig försegelrulle
-
OlausPetri
- Erfaren medlem
Billig försegelrulle
Peppe
Re: Billig försegelrulle
Har använt rullen på en Debutant och en IF.
Förstaget får kortas ca 25 cm. Jag flyttade upp infästningen istället.
Fördel seglen behöver inte ändras, nackdel man bör inte segla "revat" pga. pistolhakarna skadar seglet.
Jag var nöjd med Rullen, funkade bättre efter en enkel modifiering, se bild T-röd
Förstaget får kortas ca 25 cm. Jag flyttade upp infästningen istället.
Fördel seglen behöver inte ändras, nackdel man bör inte segla "revat" pga. pistolhakarna skadar seglet.
Jag var nöjd med Rullen, funkade bättre efter en enkel modifiering, se bild T-röd
Re: Billig försegelrulle
Modellen (principen) är gammal, rullar (inrullare) av den typen har funnits länge (googla Wykeham-Martin får du se). En hake är att det är en inrullare (som Lasse sa) den andra är att den blir en del av förstaget. Man måste alltså tänka på att inte försvaga riggen med den.
Rullen påstås hålla för 2100 kg vilket stämmer rätt bra med 5 mm 19-trådig wire (ca 2000 kg). Har man grövre förstag än så bör man alltså inte använda denna inrullare, i alla fall inte som del av förstaget. Så ut och mät, om du inte redan vet.
Modellen har jag inte provat, men väl typen, och bara svirvel och rulle är väl lagrade (eller man kan lätta litet på förstagets spänning vid behov, t ex släppa på akterstaget) så rullar det helt OK. Man låter rullen bli "lagom" tight (= ganska löst rullad) så skadas inte seglet av hakarna. Reva går som sagt inte.
Rullen påstås hålla för 2100 kg vilket stämmer rätt bra med 5 mm 19-trådig wire (ca 2000 kg). Har man grövre förstag än så bör man alltså inte använda denna inrullare, i alla fall inte som del av förstaget. Så ut och mät, om du inte redan vet.
Modellen har jag inte provat, men väl typen, och bara svirvel och rulle är väl lagrade (eller man kan lätta litet på förstagets spänning vid behov, t ex släppa på akterstaget) så rullar det helt OK. Man låter rullen bli "lagom" tight (= ganska löst rullad) så skadas inte seglet av hakarna. Reva går som sagt inte.
Anders S