Biltemas epoxi härdar inte?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gaidin
Diamantmedlem

Biltemas epoxi härdar inte?

Inlägg av Gaidin » ons 05 sep 2012, 13:30

Jag har haft lite problem med att grabbräckena inte sitter ordentligt i decket. Sandwich med balsa i kärnan.
Jag har plockat bort allt, gjort rent och sedan gröpt ur en massa balsaträ och fyllt upp med biltemas lamineringsepoxi.

Blandningsförhållandet "höftades" lite, det skall blandas 1:2 och Biltema serverar två flaskor av samma format men olika storlek. Tittar jag på flaskorna ser det helt OK ut i blandningsförhållandet, det fattas lika mycket ur båda flaskorna om man tittar proportionerligt.

På förpackningen står det arbetstemperatur från 18 grader vilket ju är lite klurigt att uppnå såhär års med båten i sjön men så vitt jag förstått går det bra men man får räkna med längre tid att härd. Efter två dygn var epoxin bara lite hårdare än tuggummi, normal härdningstid ligger på 8 timmar om jag minns rätt.

Kommer detta att gå bra eller måste jag göra om allting och invänta högsommarväder? Kan det vara blandningsförhållandet som blivit fel? Hur känsligt är det?

gvs
Diamantmedlem

Re: Biltemas epoxi härdar inte?

Inlägg av gvs » ons 05 sep 2012, 15:03

Temperaturen borde fungera, jag plastade med den i våras då det var kallare nätter än så, på dagen var det säkert under 18 grader. Stenhårt dagen efter. Du kanske skulle testa blanda lite mer och ställa i en burk bredvid (samma temperatur) för att se om det härdar?

Havkat
Trogen medlem

Inlägg av Havkat » ons 05 sep 2012, 17:32

Epoxi brukar vara väldigt känsligt för rätt blandningsförhållande. Finns det inte kalibrerade pumpar brukar jag väga bas och härdare för att få rätt förhållande. Det går inte att höfta när man blandar. Blanda en liten sats med noga blanding. Sedan skall man röra ordentligt i långsam takt. Se om det härdar. Jag har använt biltemas epoxi utan problem.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 sep 2012, 17:34

Det där har jag råkat ut för med gammal epoxy som stått alldeles för länge. Jag fick heller aldrig någon förklaring, mer än att "det blir så ibland". Finns det risk att du blandat fel proportioner eller inte rört ut det ordentligt? Här är epoxi litet svårare än polyesterplast, som inte är så kinkigt bara man ger det tid. Kanske kan du kicka igång härdningen med värmetillförsel? Om inte, så blir det nog utrensningar i totalitär stil som gäller, dessvärre.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 05 sep 2012, 17:54

Det är viktigt att blanda Epoxi noggrant. Biltemas lamineringsepoxi har antagligen volymdelar angivna på förpackningarna. Skall man väga in blandningen får man kontakta Biltema för att få reda på densiteterna på bas och härdare. Sen kan man räkna fram vad viktsandelarna skall vara.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tor 06 sep 2012, 07:09

Epoxin är nyinköpt men jag vet ju inte hur länge den stått på biltema, det är mer troligt att det är blandningsförhållandet. Blandat ordentligt har jag gjort.
Det får väl bli en koll nästa gång jag är ute vid båten, under nästa vecka, har det inte härdat får jag göra om med decilitermått i stället.

Tack för svar!

feeling286
Diamantmedlem

Inlägg av feeling286 » tor 06 sep 2012, 08:32

Jag har en kollega som jobbade med den o fick samma resultat. Hans erfarenhet var att den va grymt känslig med temperaturen. Den ska ju härda ändå tillslut ändå iofs.

Joham

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » fre 07 sep 2012, 08:12

feeling286 skrev:Jag har en kollega som jobbade med den o fick samma resultat. Hans erfarenhet var att den va grymt känslig med temperaturen. Den ska ju härda ändå tillslut ändå iofs.

Joham
Som sagts ovan är det extremt känsligt med blandningsförhållandena. Även om man blandar exakt och sedan rör ihop det extremt länge händer det det att det blir fel ändå, oavsett om det är Biltemas epoxi eller någon annans. Men att påstå att den härdar till slut ändå är fel, har den inte härdat inom den angivna tiden är det bara att skrapa bort den och tvätta med aceton och börja om. Använd våg, det är det säkraste, väg upp på grammet när, blanda mycket länge, och när du tycker att det börjar bli bra, BLANDA LIKA LÄNGE TILL, även om det kan ta 15-20 min att blanda. Man ska "slå" ihop härdare och bas med en flat pinne, se till att man får med sig allt från botten och sidorna, helst hälla över i ett annat kärl i halvtid och fortsätta blanda där.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 08 sep 2012, 05:48

Det finns många sorters epoxi, generaliseringar funkar dåligt.

Mina erfarenheter liknar Anders, gammal epoxi kan bli mjuk, och förbli mjuk.
Men att det generellt skulle vara så kritiskt med blandningsförhållanden har jag aldrig märkt. Brukar mäta med enkla mått som dl-mått, det har alltid gått bra (utom när epoxin är gammal).

Härdningsprocessen kan vara mycket temperaturkänslig, vid för låga temperaturer tycks härdningen avstanna. Det har hänt mig att härdningstiden tagit mycket mer tid än vad som angivits, men till slut har epoxin härdat ut ordentligt (utom när epoxin varit gammal ...).

Vill det sig inte kan man prova med att höja temperaturen, se till så att objektet kommer i solen, eller värma på annat sätt (försiktigt, så klart). Trådskaparen tycks ha klämt dit epoxin för många dagar sedan, har det sedan dess varit tillräckigt varma perioder så borde det ha härdat, om inte är det nog bara att skrapa bort och ge sig på det igen.

Har själv inte använt Biltemas epoxi - det låter som det är vanlig, rinnande epoxi utan fyllnadsmedel. Blandade du i fyllnadsmedel för att få lite bättre konsistens?

/J

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » lör 08 sep 2012, 17:12

Har jobbat med Epoxi i många år. Med Biltemaepoxi, med flera sorters NM epoxi och med West System. Vid ett enda tillfälle härdade inte blandningen, jag hade satt på fel pump på härdarflaskan (West). Det blev 50/50 istället för 20/80. Självklart härdade inte epoxin. Jag har använt flera år gammal epoxi, där basen kristalliserats i burken pga låg temperatur (då blir basen trögflytande eller på gränsen till fast och omöjlig att hantera i pumpen). Värmer man burken (kupevärmare, värm till sådär 30 - 40 grader) blir basen OK igen. Och epoxin härdar bra. Kan tänka mig att man faktiskt inte kan blanda ordentligt om basen har kristalliserat, man får upp en mängd bas, men vid blandning sönderdelas inte klumpen hur mycket man än vispar. Har alltid varit noga med att försluta burkarna/flaskorna. Har därför ingen erfarenhet av vad som händer om bas eller härdare tar upp vatten(ånga). Efter att ha diskuterat med epoxiproffs har jag numera övergått till att väga (även om West pumparna är smidigare att hantera). Då kommer man under den 10% felblandningsmarginal som anses acceptabel. Har minst 15 grader för att det ska härda. Har ingen erfarenhet av härdning i lägre temperaturer.

Anders B
Guldmedlem

Inlägg av Anders B » lör 08 sep 2012, 17:45

PS. Om du värmer blandad epoxi blir den lättflytande som vatten. Detta utnyttjar man vid vakuumbagging eftersom man då enkelt kan suga bort allt överskott av epoxi. Men ett handupplagt laminat där epoxin börjar rinna bort tappar all styrsel. Bäst är att jobba i en behagligt varm lokal, låt det åtminstone halvhärda innan du börjar värma ordentligt. 30 - 40 - 50 - 60 grader beroende på vilken epoxi du har. Lägsta temperaturen för Biltemas epoxi (eftersom den mjuknar tidigt), högre temp för West, högsta för NM 275.

Skriv svar