Alger i tanken!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kallevindroder
Guldmedlem

Alger i tanken!

Inlägg av kallevindroder » sön 09 sep 2012, 20:31

Skönt att man inte är ensam.Förra hösten hällde jag i algdödare i min tank. Tydligen räckte inte detta. I år i augusti 200 m från hamnen, innan jag satte segel tystnade motorn. Eftersom jag monterat en gummi blåsa, samma som på utombordstankar, konstaterade jag genom att titta på blåsan att den mest liknade ett russin. Jag seglade vidare till resmålet som i detta fall var Visingsö och tack vare rullgenuan kunde jag lugnt segla in i hamnen och lägga till. Genom att byta filter konstaterade jag att alla filter utom sista fin filtret var fulla med svart snor.Buss tillbaka till Jönköping, nytt inköp av gummi blåsa. En ny dunk med 10l riktig diesel ställdes framför motorn, sedan pumpade jag fram diesel till motorn startade , och upptäckte till min förvåning att bränslet i dunken bara försvann. jag vaknade upp, returledningen gick ju fortfarande till den gamla tanken. Jag kopplade slangen till ett hål i dunken och så var det problemet löst.. Hemfärden dagen efter gick för motor och då förbrukade min 30 hästars Lombardini 3.5 l på 16 sjömil.Efter att ha skruvat bort manluckan konstaterade jag att det var en stor tank under motorn. Jag hade tippat på ca 50 l men den visade sig rymma 120 l
Jag hämtade dunkar och åkte till Btema köpte en 12 volts rund pump med 30 l /min kapacitet.
Fyllde första duken uppifrån sänkte sedan pumpen allteftersom bränslet började ta slut.När det var 10 cm kvar i tanken sa pumpen stopp full av alger.
Jag hämtade dammsugaren modell Btema som suger vätska och fyllde på vatten i dieseln och sög upp så mycket som gick.
Skvalpskottet gjorde det omöjligt att köra runt med borste överallt. Fyllde på med varmt vatten och Yes lät det stå i flera dagar pumpade med rent vatten fem gånger sög med dammsugaren till inget snor visade sig, samt köpte barnblöjor 1-3 månader satte blöjorna på en gummislang ock torkade torrt. Öppnade tanklocket och efter att ha tömt dammsugaren och torkat den torr vände jag slangen och blåste varm luft genom tanken i en timma. Aldrig mer RME diesel utan klubbens diesel på mineralolja. Nu har jag 120 l diesel med vatten och snor. Duger kanske att tända i spisen med. Som tur fick jag med dieseln när jag köpte båten annars hade jag gråtit blod.
Kalle vindroder

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Alger i tanken!

Inlägg av Lasse L » sön 09 sep 2012, 20:39

kallevindroder skrev: Aldrig mer RME diesel utan klubbens diesel på mineralolja.
Kalle vindroder
Har alldrig tankat RME-diesel men fick ändå bakterier med motorstörning som följd.
http://lasselundell.se/rolfstank.html
Bakterier2.jpg

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tis 11 sep 2012, 07:32

Samma här
men min tank har ingen manlucka ,vart finns sådana att köpa.Vill ha en som är riktigt tät
//Johan

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 11 sep 2012, 09:10

Här finns en
http://www.blocket.se/stockholm/Manluck ... 145552.htm
Jag funderar också på en.
Min tank sitter bara så illa till.

Skriv svar