Oanvänt segel 30 år gammalt
Oanvänt segel 30 år gammalt
HEJ
Har chans att köpa ett oanvänt storsegel för halva nypriset.
Har legat i orginalpåsen i 30 år.
Antar att det åldras ändå.
Någon som kan sånt här ???
MVH
MVH
Stefan
Re: Oanvänt segel 30 år gammalt
Hm, 30 år, dvs sytt omkring 1980 alltså? Det är med största sannolikhet fullt brukbart, och seglet bör inte vara sämre än då det syddes (dacron åldras inte av att ligga mörkt och oanvänt), men vad menas med "halva originalpriset" och är seglet ett "märkessegel" eller handlar det om 1980 års variant av lägsta lågpris?ofan skrev:HEJ
MVH
Mot detta bör ställas att dagens material är bättre (minimum) till oerhört mycket bättre (i sämsta/bästa fall). Talar vi om en eller ett par tusenlappar eller talar vi om "mycket pengar"? Du bör värdera ett sådant segel mot den allra enklaste, billigaste kvaliteten som säljs från de riktiga lågpris-segelmakarna (från Kina/Thailand eller möjligen Polen).
Anders S
HEJ
Antar att det är ett segel med "standard kvalitet", inget tävlings segel alltså.
Halva priset mot det jag sett att man kan få på segel från Polen. ( 400-500 kr/kvm ).
Men om segelduken har blivit så mycket bättre sen dess så väntar jag nog ett tag.
Hur vet man vilken kvalite man får på själva segelduken om man beställer segel ?
MVH
Antar att det är ett segel med "standard kvalitet", inget tävlings segel alltså.
Halva priset mot det jag sett att man kan få på segel från Polen. ( 400-500 kr/kvm ).
Men om segelduken har blivit så mycket bättre sen dess så väntar jag nog ett tag.
Hur vet man vilken kvalite man får på själva segelduken om man beställer segel ?
MVH
Stefan
Konstruktion och dukkvalitet är mycket viktigt, man kan än idag köpa segel som sys i för klen duk eller i kvaliteter som bara är "bara" en säsong eller två. Det är därför det är viktigt att veta om du jämför 1980 års lågpris mot ett modernt kvalitetssegel eller (vilket inte är lika självklart fel) ett fint, oanvänt segel från 1980, som jämförs med priset för ett mycket enkelt segel av idag (då sytt i något lågprisland och i lågprisduk - de kan se mycket fina ut och kan vara mycket väl detaljerade och sammanfogade, men sedan kan förfallet gå fort om duken är den allra billigaste).ofan skrev:HEJ
MVH
När det gäller att veta vad man får för pengarna får man läsa på så gott det går (det finns en del att välja på) och sedan får man välja vem man skall lita mest på. Sedan hoppas man på att segelmakaren redovisar duksorterna, vikterna och fabrikanten, och sedan håller de löften som getts, tillsammans med att använder moderna verktyg för konstruktion och hopsättning.
Anders S
För några år sedan plockade jag fram en Albatross-genua som legat oanvänd i 20 år. Den var fortfarande fullt konkurrensduglig på kappseglingsbanan, vill minnas att vi tog hem några klubbseglingar med den. Det seglet har jag nu använt i 5 år som cruisingsegel och det är fortfarande mycket fint.
X-342 SWE 18 "Kexet"
HEJ
Tack för informationen. Nu har jag fått nått att tänka på under vintern.
MVH
Tack för informationen. Nu har jag fått nått att tänka på under vintern.
MVH
Stefan
Det är väl också en fråga varför seglet har legat oanvänt i 30 år. Ibland är det faktiskt så enkelt att seglet var felsytt. Seglade under 90-talet på en linjett. Det nya seglet provade vi trots att skepparen sade att båten gick sämre med det än med det gamla seglet. Behöver jag säga att vi tog ner det nya igen för att hissa det gamla?
Visst kan det också vara så att seglet sparades för just kappseglingar. Så kör jag med mitt kappseglingsställ. I höstas frågade en gast om det var nya segel. jag köpte de 2005.
Visst kan det också vara så att seglet sparades för just kappseglingar. Så kör jag med mitt kappseglingsställ. I höstas frågade en gast om det var nya segel. jag köpte de 2005.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org