RRUN kinesisk motor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
lffnisse
Trogen medlem

RRUN kinesisk motor

Inlägg av lffnisse » mån 27 maj 2013, 21:46

Finns det någon som vill delge erfarenheter av motorn? Det är ett billigt alternativ :) för renovering.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: RRUN kinesisk motor

Inlägg av T » mån 27 maj 2013, 22:46

lffnisse skrev:Finns det någon som vill delge erfarenheter av motorn? Det är ett billigt alternativ :) för renovering.
Jag hittar inga priser så om det är ett billigt alternativ kan jag inte ha nån åsikt om. Men uppenbarligen får man mycket för pengarna, alldeles oavsett. Mycket vikt alltså. 192 kg till 27 hk, t.ex... Nästan i klass med en gammal Yanmar från 70-talet... mycke järn blir det..

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 28 maj 2013, 06:50

I vanlig ordning skall man göra en totalkalkyl över inköpet, däri inkluderande inte bara motorns pallpris, utan också installation och hur motorn påverkar båtens andrahandsvärde. Man kanske inte har tänkt sälja, men det man då jämförs med (om man har en något så när vanlig båt där motorbyte är aktuellt) är båtar med mer kända och moderna motorer.

Det som talar mot RRUN är att det handlar om en volymvara tillverkad i det snabbt evolverande Kina (dvs, nästa årsmodell av motorn, och nästa kommer att se annorlunda ut, kanske licensierad på en helt annan konstruktion). Sedan är 500 olika stora motorer i vår del av världen ingen direkt marknad för service och underhållsdelar, och sådant som remmar, filter och slitdelar (i synnerhet kylsystemet - kan man köpa en värmeväxlare om tio år?) blir förmodligen en trång sektor, om man inte är sin egen maskinreparatör (och varför då byta motor, när man kan laga den gamla eller renovera upp en bytesmotor? ). Sedan tycker jag inte att det låter sådär betryggande, rent kvalitetsmässigt, att Polarprodukter påpekar att man provkör motorerna på fabrik, hos marinkonverteraren och sedan själva en timme innan leverans, dvs tillverkaren själv och två mellanhänder som inte riktigt litar på sin produkt. Det pekar faktiskt inte på en modern kvalitetsprodukt, utan snarare på en maskin med litet för stora variationer i tillverkningen. Men det vet jag inget om, en ren gissning.

T diskuterar också tyngden på motorn, och där är det ingen tvekan, en mariniserad industridiesel av litet modernare snitt kan ha fördelar på det sättet också. Få segelbåtar blir snabbare av att släpa på en onödigt tung motor och drifttider och användarprofil på segelbåtsmotorer gör att värdet av en stabil och solid motor som kan borras om både en och två gånger blir tveksamt. När nya motorn tjänat ut gör den det av samma skäl som motorn man byter ut, den är gammal och korrosion i någon vital del gör den oekonomisk att reparera. Det kanske inte ens är vändkant i cylindrarna och allt som rör sig är tiptop (det brukar det vara utom i svåra fall av motorvanvård) - men rosten har tagit cylindertoppen eller värmeväxlaren.

Det finns ju ett skäl till att det finns få RRUN-installationer, men desto fler av, till exempel Lombardini och Yanmar, ett antal Mitsubishikloner, Volvo etc etc. Jag vill inte påstå att det beror på att lågpris-Kinadieslar är dåliga motorer, för det vet jag inte, men det kan ju tänkas att en cost-of-ownership-kalkyl inte blir så bra som man tror. Framförallt, en udda motor av okänt märke gör inte båten mer lättsåld än en med en gammal Volvo, om "ny motor" skall bli ett försäljningsargument en vacker dag.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 28 maj 2013, 07:45

T skrev: Jag hittar inga priser så om det är ett billigt alternativ kan jag inte ha nån åsikt om.
Prislistan: http://www.rrun.se/empty_38.html
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 28 maj 2013, 08:04

Det finns en person "Ballad kopian" på maringuiden som installerat en rrun.
Här lite om erfarenheterna
http://www.maringuiden.se/forum/;thread ... light=kina
Det finns även en lång tråd om själva installationen.
Det verkar krävas en hel del skills för att få motorn på plats, det är mycket som ska anpassas
men den verkar gå fint.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 28 maj 2013, 09:03

Schvidja skrev:Det finns en person "Ballad kopian" på maringuiden som installerat en rrun.
Här lite om erfarenheterna
http://www.maringuiden.se/forum/;thread ... light=kina
Det finns även en lång tråd om själva installationen.
Det verkar krävas en hel del skills för att få motorn på plats, det är mycket som ska anpassas
men den verkar gå fint.

Jag läste tråden en bra bit, tills Johannes svarade på frågan "skulle du göra det igen". Hans budskap var då "Nej". För att vara litet mindre gnällig och mer konstruktiv: Se här http://www.yourvismawebsite.com/ubitrad ... arindiesel och jämför RRUN (från en annan firma) och Craftsman (en Mitsubishi-konvertering. Det skiljer en rejäl slant, men jag vet vad jag skulle välja i just det fallet.
Anders S

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tis 28 maj 2013, 10:20

Med moderna motorer kan du utan större bekymmer motorisera upp dig medan
det blir betydligt svårare då en rrun med högre effekt än den storlek du har
är betydligt större. Mycket kraft tror jag gick åt till att få den att rymmas
men det var ändå saker som helt saknades ex anslutningarna för gas och växelvajer.

millgard
Guldmedlem

Inlägg av millgard » ons 19 jun 2013, 08:26

För de pengarna får man ju en totalrenovering av den gamla kvalitetsmotorn inkl uppgradering av tex propeller, flexknut och trycklagring. Eller rentav en storlek större renoverad Yanmar/VP... Total Cost of Ownership var det, förutom hur man nu efter fem år får tag i passande bränslefilter/impeller/spridarpackning/etc i den hamn man just då råkar befinna sig i.
Navigare vivere est

Skriv svar