slirande s drev

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
birger.ericsson
Rookie

slirande s drev

Inlägg av birger.ericsson » tis 16 jul 2013, 19:34

Vi äger en linjett 32 med en lombardini m 702+s drev ( sattes in nytt 2009). Under 2011 fick vi problem med slirtendens hos drevet vid varvtal 1300-1900 rpm.
Vi påtalade detta för Rodahl marin . Vi tog ur drevet och skickade det till Rodahl som sedan skickade det till fabriken i Milano.
Man noterade att oljan var delvis mörk men i övrigt såg drevet normalslitet ut. Vi fick det tillbaka efter justeringar förra våren.
Drevet fungerade klanderfritt förra året( ca 125 tim gång) men i år har problemet kommit tillbaka. Vi byter olja i drevet varje år.
Slirtendensen är ännu tydligare nu än tidigare. Jag undrar om någon har haft liknande erfarenheter och vad orsaken kan vara.

sator
Diamantmedlem

Re: slirande s drev

Inlägg av sator » ons 17 jul 2013, 22:16

Hej!

Jag vet inte hur drevet är uppbyggt på Lombardini. Men, det är säkerligen diverse kuggdrev. Hur det då skall kunna slira. Det förstår jag inte.
När och hur upplever du problemet?

Dnnars tycker jag drevet ser smäckert ut. Verkar ha betydligt mindre mostånd i vattnet jämfört med VP S-drev.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 18 jul 2013, 05:27

En sprängskiss kommer nog att avslöja att drevet har någon form av planetväxel, med ett bromsband ungefär som automatlådor av gammaldags modell. I så fall brukar man kalla dem "hydrauliska" eller något med samma betydelse. andet spänns av oljetryck från en smörjoljepump i lådan och sådana lådor (backslag) kan vara känsliga för oljesorten. Nu har väl Lombardini dels föreskrivit någon generell klassning på oljan (automatlådeolja?) och rekommenderar kanske också ett märke? Man skall absolut följa detta. Den gängse åtgärden är att byta olja genast, till den sort som det skall vara, eftersom överhettning dessutom försämrar oljans alla andra goda egenskaper.

Finns det någon risk att du bytt till ett annat fabrikat (och, än värre) en annan oljeklassning än den som Lombardini (Rodahl?) har justerat in backslaget för? Ett oljebyte kan du kanske göra utan att ta upp, med en sug?
Anders S

paliswe
Diamantmedlem

Inlägg av paliswe » mån 22 jul 2013, 17:39

Backslaget i drevet är rent mekaniskt. Det finns en kona som skjuts uppåt eller nedåt beroende på riktning.
Oljan som ska användas är vanlig mineral 15W-40.
Det går inte att suga upp oljan, den måste tappas ur från en plugg under drevet när båten står på land. Tillverkaren rekommenderar att man byter olja varje år, men om den ser fin ut (ingen mjölk, inte mörk) så håller den i ca 5 år.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 23 jul 2013, 20:08

Alldeles riktigt, ingen planetväxel - (även planetväxlar är mekaniska, förstås) och boven i dramat är förmodligen den konkoppling som ges ett mjukt ingrepp genom att oljan evakueras gradvis från konan. Mitt råd kvarstår, kolla oljesorten och använd exakt den olja som Lambretta.. eh, Lamborghini, ööh, förlåt, LOMBARDINI använt vid intrimningen.
Anders S

Mats Hultberg
Rookie

Inlägg av Mats Hultberg » tor 19 dec 2013, 21:57

Jag har noterat exakt samma fel på mitt drev. Hur löstes felet i ditt fall? Jag har kontaktat Rodahl men inget svar ännu.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tor 19 dec 2013, 22:51

för lite olja, eller för tunn olja eller repiga pumphalvor

Mats Hultberg
Rookie

Inlägg av Mats Hultberg » ons 25 dec 2013, 01:26

Kontrollerat det du föreslår Matz, flera ggr, varje år. Följer exakt spec och instruktioner enligt manual och Rodahl.

Om det är repiga pumphalvor(?) - hur ser jag det och hur uppstår det?

Skriv svar