Diesellukt i båt, dålig tätning tank orsaken?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
helgonet75
Erfaren medlem

Diesellukt i båt, dålig tätning tank orsaken?

Inlägg av helgonet75 » ons 07 aug 2013, 09:43

Hej.
Jag tycker det luktar mycket diesel inne i båten, och i stick-kojen luktar det lite mer.
Jag har en Albin 78 och tanken ligger under sittbrunnen men man kan ta bort en panel ifrån stick-kojen och när jag tittade på klämringen (av plast)
som tankmätaren sitter i och såg att det finns ingen packning mellan ringen och tanken (rostfritt), borde det inte vara det och i så fall vilket material?

/MVH Tobias

Mean
Erfaren medlem

Re: Diesellukt i båt, dålig tätning tank orsaken?

Inlägg av Mean » ons 07 aug 2013, 10:55

Om det är tanken så borde du märka att det är fuktigt. Finns det diesel i kölsvinet? Kan det vara avgaser? Delar ur avgasrören har en tendens att rosta sönder men då stinker det bara efter att motorn har körts.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 07 aug 2013, 10:58

Jag hade en slang efter pumpen på min MD5A som var gammal och fuktade igenom. En textilöverdragen gummilslang, så sprickorna syntes inte.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 07 aug 2013, 12:47

Diesel är tacksamt (otacksamt?) på det viset, det luktar mycket av litet. I min tank sitter manluckan på ett obra ställe, och det betyder att när tanken är toppad, så står tankmätaren (bl a) under tryck. Samtidigt är den behändig att lossa för att suga upp bottenslam (eller inte, men man måste kolla ibland), vilket innebar ett litet miniläckage. Lukten var tydlig, men läckaget var inte tillräckligt för att ens fukta en tuss hushållspapper om man inte väntade en dag eller så. Ett par små dragningar på skruvarna löste saken.

Det finns ju heller inte bara slangar, utan varje skarv i ledningarna är en potentiell luktkälla.
Anders S

helgonet75
Erfaren medlem

Inlägg av helgonet75 » tor 08 aug 2013, 12:09

Tack för tipsen.
Får kanske testa att vira lite toapapper eller likande kring slanganslutningar och vid tanken och se om de visar något eller om det sipprat ner något i botten under tanken.

/MVH Tobias

Skriv svar