Kanalsegling i Frankrike

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kallseglaren
Guldmedlem

Kanalsegling i Frankrike

Inlägg av Kallseglaren » fre 08 nov 2013, 21:23

Bästa seglarkollegor
Tänkte eventuellt kommande sommar vara otrogen mot min trotjänare härhemma och prova att åka kanalbåt i Frankrike. Nu undrar jag om jag kan få rådfråga detta eminenta forum om synpunkter på sträckor och båtar och kanske kostnader. Vi blir två par för en eller kanske två veckor.
Tacksam för synpunkter
Kallseglaren
Maxi 87
338

Fido
Trogen medlem

Re: Kanalsegling i Frankrike

Inlägg av Fido » fre 08 nov 2013, 22:42

Här kommer ett tips, beställ en katalog ( franska ) och läs i lugn och ro

Har inte hunnit testa kanalerna ännu

http://www.locaboat.com/en/

Fido

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 09 nov 2013, 09:56

Om du inte har en 'Blå Bok' från NFB med kanalintyg infört bör du nog skaffa det. Om du inte har andra papper förstås.

:o
/T

speed295
Platinamedlem

Inlägg av speed295 » tor 05 dec 2013, 13:43

Fick precis denna sida rekomenderad och vill gärna vidare rekomendera den

Har inte hunnit läsa igenom allt men, sidan verkar bra och man kan finna mycket information.

http://retd.se/kanaltur/default.html

Mvh Thommy
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 10 dec 2013, 10:38

Kallseglaren skrev:Bästa seglarkollegor
Tänkte eventuellt kommande sommar vara otrogen mot min trotjänare härhemma och prova att åka kanalbåt i Frankrike. Nu undrar jag om jag kan få rådfråga detta eminenta forum om synpunkter på sträckor och båtar och kanske kostnader. Vi blir två par för en eller kanske två veckor.
Tacksam för synpunkter
Kan rekommendera detta - mycket trevligt. Vi var 3 par som gjorde en sådan tripp förra september. Hyrde båt via Le Boat och tog en tur på Canal du Midi, från Homps till Port Cassafières nere vid Medelhavet.

http://www.leboat.co.uk/holidays/destin ... al-du-midi

Mycket omväxlande. Turen går genom lantliga byar, större städer och vackra landskap med vingårdar etc. Mestadels nedåtslussning. Vi gjord en avstickare ned mot Narbonne och en bit mot träskområdena söder därom. Då får man slussa uppåt på vägen tillbaka. Många slussar är automatiska och sköts med knapptryckning, en del av de större är bemannade med hjälpsam personal.

Just den här etappen är bra om man inte är vansinnigt road av att just slussa - det blir inte så många slussar jämfört med en del andra områden. Men en rejäl slusstrappa fick vi i alla fall uppleva...

Lycka till!
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar