Håller på hed ett pysselprojekt under vintern, där en av tillämpningarna är en kylskåpstermostat som skall ersätta den bimetallstermostat som kom från fabriken. En av huvudfunktionerna är att man kan styra varvtalet på kompressorn och därigenom starkt påverka energiförbrukningen. Samtidigt finns det lite andra extra funktioner som man kan bygga in samtidigt.
Det finns säker massor av erfarenhet och synpunkter på detta forum, tyck till!!
http://sywhitestar.se/2014/01/18/kompressorstyrning/
Styrning av kompressor till Kyl
-
WhitePearl
- Guldmedlem
- Kontakt:
Styrning av kompressor till Kyl
Senast redigerad av 1 WhitePearl, redigerad totalt 0 gånger.
Re: Styrning av kompressor till Kyl
Vilken/vilka komressorer passar detta till ?WhitePearl skrev:Håller på hed ett pysselprojekt under vintern, där en av tillämpningarna är en kylskåpstermostat som skall ersätta den bimetallstermostat som kom från fabriken. En av huvudfunktionerna är att man kan styra varvtalet på kompressorn och därigenom starkt påverka energiförbrukningen. Samtidigt finns det lite andra extra funktioner som man kan bygga in samtidigt.
Det finns säker massor av erfarenhet och synpunkter på detta forum, tyck till!!
http://fhm.mine.nu/WhiteStar/2014/01/18 ... rstyrning/
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Vet inte hur det är med kylkompressorer men i andra applikationer vill man ju undvika för många "start" och "stopp" - När jag tittade på din länk så slog mig tanke att det borde vara rätt enkelt att låta den lära sig vilken nivå som är "lagom" och balansera in sig på den?
Vet inte vilken effekt detta skulle göra - är ju svårt att beräkna utan att utgå från ett faktiskt system men det kunde kanske vara intressant att titta på.
När du har den helt färdig och är nöjd och jag hunnit bygga en kylbox så köper jag gärna ett kort av dig.
Vet inte vilken effekt detta skulle göra - är ju svårt att beräkna utan att utgå från ett faktiskt system men det kunde kanske vara intressant att titta på.
När du har den helt färdig och är nöjd och jag hunnit bygga en kylbox så köper jag gärna ett kort av dig.
Nu med en B 31 (Boström 31) i Vänern.
-
WhitePearl
- Guldmedlem
- Kontakt:
Den är till för en Danfoss B35F kompressor.
Den blir nog självlärande, eftersom den kommer anpassa hastigheten baserat på reglerfelet. Så den kommer köra så långsamt som det går med bibehållen kyla.
/Fredrik
Den blir nog självlärande, eftersom den kommer anpassa hastigheten baserat på reglerfelet. Så den kommer köra så långsamt som det går med bibehållen kyla.
/Fredrik
Jag är ingen kyltekniker, men jag vet att inte alla kompressorer lämpar sig att varvtalsstyra. Jag vet inte hur man kollar det, men Danfoss borde väl kunna svara på det.
Mackey
Mackey
Mackey skrev:Jag är ingen kyltekniker, men jag vet att inte alla kompressorer lämpar sig att varvtalsstyra. Jag vet inte hur man kollar det, men Danfoss borde väl kunna svara på det.
Mackey
Det är nog inget problem med 12V-kompressorer. Det finns alltid en "sweet spot" där kylutbytet blir optimalt räknat mot elåtgången, utan här finns nog vinsterna i att skräddarsy reglerna för hur kylanläggningen skall aktiveras.
Jag har själv en anläggning med kylmagasin(*) och för att maximera utbytet av magasinet måste styrningen ta hänsyn till om det finns "gratis" kraft (solcell, generator) respektive laddningsgraden i batteriet, utetemperaturen, mäta förlusterna (dvs, hur mycket värme som går in i boxen). En del av detta är förvånansvärt enkelt (t ex att mäta tempen i boxen), annat bygger på beslutsregler som är kopplade (förlåt...) till den specifika båten och dess utrustning.
(*) Ett kylmagasin är i detta sammanhang bara ett ovanligt korkat batteri som inte kan lagra/lämna el, bara kyla. Man kan få samma fördel om man har ett (extra) batteri som laddas enligt samma regler som kylmagasinet fylls på.
Anders S